April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۰۳۰
۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
0
نقدینگی دی ماه امسال از مرز ۶ هزار هزار میلیارد تومان عبور کرد. بررسی رشد ماهانه و سالانه نقدینگی در این مقطع نشان می‌دهد سرعت رشد شاخص مهم تورم ساز در کشور روندی افزایشی داشته که نشان از شدت گرفتن این متغیر در اقتصاد ایران دارد.

عبور نقدینگی از مرز ۶ هزار همت

خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست خبری امروز خود در خصوص کنترل نقدینگی اعلام کرد رشد نقدینگی کشور در دوازده ماه منتهی به دی ماه ۱۴۰۱ برابر با ۳۴.۱ درصد بوده است.

محاسبات آماری در خصوص این شاخص نشان می‌دهد سرعت افزایش این متغیر مهم در اقتصاد کشور از پایان پاییز بیشتر شده است.

رشد ۲.۲ درصدی نقدینگی در دی ماه ۱۴۰۱

طبق داده‌های اعلام شده از سوی خاندوزی با استناد به داده‌های بانک مرکزی، نقدینگی دی ماه ۱۴۰۱ برابر با ۶ هزار و ۳۶ هزار میلیارد تومان محاسبه شده و ۲.۲ درصد نسبت به آذر ماه امسال بیشتر شده است. این افزایش به لحاظ مقداری برابر با ۱۳۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است. بررسی رشد ماهانه نقدینگی در این ماه نشان می‌دهد در این مقطع ۰.۵ واحد درصد سرعت رشد این شاخص مهم تورم ساز بیشتر از ماه قبل شده است.

این بررسی در حوزه سالانه نیز خبر از رشد داشته است.

رشد ۳۴.۱ درصدی نقدینگی در دی ماه ۱۴۰۱

مقایسه آمار نقدینگی در دی ماه امسال با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می‌دهد رشد نقطه‌ای این شاخص برابر با ۳۴.۱ درصد بوده و از ماه قبل ۰.۷ واحد درصد بالاتر آمده است. در یک سال منتهی به دی ماه امسال، رشد نقدینگی به لحاظ مقدار معادل با هزار و ۵۳۵ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بررسی رشد ماهانه و نقطه‌ای نقدینگی در این ماه نشان می‌دهد از هر دوجهت ماهانه و سالانه نقدینگی کشور در ابتدای زمستان امسال سیری صعودی داشته است. این در حالی است که البته مبنای این آمار گفته‌های خاندوزی در تغییر این شاخص تورم ساز بوده است. با این که استناد وی در اعلام این شاخص‌ها داده‌های بانک مرکزی بوده، اما هنوز این نهاد آمار‌های پولی را در وب سایت خود به روز نکرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: