April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۱۴۷
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
0
دانشمندان دانشگاه لیورپول در تحقیقات خود پیرامون توانایی‌های ChatGPT به نتایج جالبی در این باره دست یافتند.

عملکرد ChatGPT در تشخیص عفونت و تجویز دارو پزشکان را شگفت زده کرد

محققان دانشگاه لیورپول آزمایش کرده‌اند که آیا چت ربات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند برای تصمیم گیری در مورد تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران استفاده شود یا خیر.

در نامه‌ای که در The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است، بیان شده اگرچه هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند جایگزین پزشک خانواده شود، اما پتانسیل روشنی برای نقش فناوری در عملکرد بالینی وجود دارد.

محققان ChatGPT را با هشت سناریو عفونت فرضی ارائه کردند که افراد معمولا در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت می‌کردند (مانند عفونت قفسه سینه)، آن‌ها سپس توصیه‌های ارائه شده توسط این فناوری را از نظر مناسب بودن، سازگاری و تاثیر آن بر ایمنی بیمار ارزیابی کردند.

ارزیابی نشان داد که ChatGPT سناریو‌ها را درک می‌کند و پاسخ‌های منسجمی از جمله سلب مسئولیت و نشانه‌گذاری بیماران به منابع مشاوره ارائه می‌دهد؛ همچنین به نظر می‌رسد نیاز به تجویز آنتی‌بیوتیک تنها زمانی را که شواهدی از عفونت باکتریایی وجود داشته باشد، درک می‌کند؛ با این حال ChatGPT در سناریو‌های پیچیده و در مواردی که اطلاعات مهم به صراحت ارائه نشده بود، توصیه‌های ناامن ارائه می‌کرد.

جالب توجه است که هوش مصنوعی به جای سایر عوامل، روی نوع آنتی بیوتیک تجویز شده در هر سناریو تمرکز می‌کند که منعکس کننده مفروضاتی است که اغلب در ابتدا توسط پزشکان در طول مشاوره مطرح می‌شد. پس از این آزمایش، محققان اکنون چک لیستی را برای استاندارد‌هایی که هوش مصنوعی باید رعایت کند تا برای استفاده در عمل بالینی در آینده در نظر گرفته شود، تهیه کردند.

دکتر الکس هاوارد، یکی از نویسندگان این نامه، گفت: «مشاهده پتانسیل هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی که از طریق آزمایش توانایی ChatGPT در ارائه توصیه‌های درمانی آنتی بیوتیکی نشان داده شد، شگفت انگیز بود. با افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی که تهدیدی قابل توجه برای سلامت جهانی است، توانایی هوش مصنوعی برای ارائه توصیه‌های درمانی دقیق و ایمن می‌تواند روشی را که ما به مراقبت از بیمار برخورد می‌کنیم، متحول کند. ما مشتاقانه منتظر اکتشاف بیشتر این فناوری و پیامد‌های آن برای آینده هستیم».

منبع:مدیکال اکسپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: