April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون انرژی مجلس بر چاره جویی صنایع تاکید کرد
کد خبر: ۳۹۳۱۶۹
۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به راه اندازی نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه تاکید کرد: لازم است صنایع بدنبال پایان دادن به داستان تکراری قطعی برق و گاز با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر باشند.

پایان دادن به داستان تکراری قطعی برق و گاز با انرژی خورشیدی

داستان تکراری قطعی برق و گاز، بحران‌های جدی برای صنایع ایجاد کرده و گویا قرار نیست پایانی بر این رویکرد وجود داشته باشد. قطعی برق و گاز به ماجرای مرغ و تخم مرغ شباهت دارد. برای تولید برق باید نیروگاه‌ها گاز داشته باشند که در زمستان‌ها برای تامین گرمایش خانگی، گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد و در تابستان‌ها نیز برای مصارف سیستم سرمایشی خانگی به برق نیاز است که در هر دو صورت برق و گاز صنایع را قطع می‌کنند. بنابر این باید به سمتی حرکت کرد که وابستگی صنایع به گاز و برق به حداقل ممکن کاهش یابد.

نیاز به انرژی تجدید پذیر

در این شرایط، تنها راهکار باقی مانده که بتواند دست صنایع را از زیر سنگ دولت بیرون بیاورد، تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر است، اما با کمال تاسف توجهی به این مهم صورت نگرفته و باید بررسی شود که چه اقداماتی انجام شده و چه گام‌هایی باید برداشته شود. البته فولاد مبارکه حرکت‌های مثبتی داشته به نوعی که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از کلنگ‌زنی و آغاز ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات و با سرمایه‌گذاری گروه فولادمبارکه خبر داد. محمدیاسر طیب‌نیا با اعلام اینکه این نیروگاه در زیربنایی به وسعت ۱۲۰۰ هکتار و در مدت سه سال با استفاده از پیمانکاران داخلی ساخته می‌شود گفت: تا پایان سال آینده حدود ۱۰۰ مگاوات از این نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

جلوگیری از آلودگی

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به دنبال توسعه صنعت سبز در کشور است افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده احداث این نیروگاه می‌تواند از انتشار ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری کند. طیب‌نیا گفت: با توجه به شرایط آلودگی هوا در کشور، این روش بهترین گزینه جایگزین برای نیروگاه‌هایی با راندمان پایین بوده که بسیاری از کشور‌های دنیا نیز به احداث چنین نیروگاه‌هایی روی آورده‌اند؛ با در نظر گرفتن ظرفیت این نیروگاه، ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز در سال صرفه‌جویی می‌شود.

اشتغالزایی با ساخت نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل فولاد مبارکه با اعلام اینکه اجرای پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی برای بیش از ۶۰۰ نفر در زمان ساخت و ۷۰ نفر در زمان بهره‌برداری به صورت مستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت گفت: با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات این نیروگاه از تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود شاهد اشتغال‌زایی غیرمستقیم و رونق صنعت برق کشور در حوزه تجدید پذیر خواهیم بود.

قدرت نمایی فولاد مبارکه

طیب نیا با اعلام اینکه ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کل کشور، حدود ۴۵۰ مگاوات است گفت: نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه به تنهایی ۶۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر به برق خورشیدی کشور اضافه می‌کند که البته با توجه به مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امکان توسعه ظرفیت این نیروگاه تا ۱۰۰۰ مگاوات نیز وجود دارد. وی از سرمایه‌گذاری اولیه ۱۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی برای ساخت این نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: ساخت این نیروگاه در شرق اصفهان احداث می‌شود و البته این پروژه، تنها سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در این زمینه نیست و برای کاهش وابستگی به شبکه، نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در حال احداث است که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و در سال آینده دو واحد گازی جمعاً به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات وارد مدار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:انرژی خورشیدی، تنها یاری‏گر بی منت صنایع



زنگ خطر قطع برق

در این رابطه عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نسبت به قطعی برق و گاز صنایع هشدار داد و گفت: بی شک زیان‌های بسیاری در نتیجه این قطعی‌های مستمر به صنایع وارد می‌شود که در شرایط تحریم به هیچ عنوان خوب نیست. فریدون عباسی با تاکید بر اینکه باید بررسی کنیم چه کسی مسئول قطعی برق و ناتوانی در تامین انرژی است گفت: نباید دنبال مقصر بگردیم، بلکه باید برای رفع این معضل چاره اندیشی کنیم. وی با تاکید بر اینکه اکنون باید برای جبران قطع برق زمان بگذاریم و از همین الان برنامه ریزی را شروع کنیم گفت: به دلایل فراوان، شاهد زیاده روی در مصرف برق هستیم، معضلی که هم در مصارف خانگی وهم در مصارف صنعتی به وضوح به چشم می‌خورد.

ضرورت خودکفایی صنایع در تولید برق

نماینده کازرون در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مصارف خانگی باعث شده صنایع قربانی شوند گفت: این یک واقعیت است که مصرف خانگی در اولویت قرار دارد و دولت همواره سعی می‌کند رضایت مردم را جلب کند و، چون تولید و توزیع برق در اختیار دولت است، صنایع در رتبه دوم قرار می‌گیرند. وی با تاکید بر اینکه صنایع باید به فکر خودکفایی در تولید برق باشند گفت: تولید برق یک چرخه دارد. نیروگاه برای تولید برق به گاز یا سوخت مایع نیاز دارد که اگر به موقع در اختیار آن‌ها قرار نگیرد، تولید برق را نخواهیم داشت و این قطعی در صنایعی که برق مصرف می‌کنند، تاثیر خود را خواهد گذاشت.

ضرورت ساخت نیروگاه

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به کمبود اعتبار و کسری بودجه برای ساخت نیروگاه گفت: هنگامی که دولت توانایی ساخت تعداد زیادی نیروگاه برای تامین نیاز برق کشور بدلیل کسری بودجه را ندارد، باید به بخش خصوصی اختیار و امکانات لازم را بدهیم تا نیروگاه بسازد و به آن‌ها تضمین بدهیم که اگر برق تولید شده آنان بیش از نیازشان بود، آنرا می‌خریم. عباسی با اعلام اینکه در نتیجه فرسودگی شبکه برق، با پرت برق هنگام انتقال رو به رو هستیم گفت: اگر بتوانیم تعداد نیروگاه‌ها را افزایش دهیم، برق مصرفی از نیروگاه تا محل مصرف بسادگی منتقل می‌شود و پرت کمتری خواهیم داشت که همین امر باعث می‌شود برقی که تاکنون پرت می‌شده، وارد چرخه مصرف شود، در این صورت نه تنها در۳ تا ۵ سال آینده مشکل برق مصارف خانگی و صنایع حل می‌شود، بلکه می‌توانیم برق اضافه را صادر کنیم.

ضرورت استفاده از انرژی تجدید پذیر

عضو کمیسیون انرژی مجلس بر قطع رابطه گاز و برق تاکید کرد و گفت: اینکه برای تولید برق به گاز نیاز داشته باشیم، الودگی ایجاد کنیم و باز هم نارضایتی وجود داشته باشد، اشکال بزرگی است. به همین دلیل باید به سمت تولید برق با روش‌های دیگر بگردیم که اکنون نیروگاه هسته‌ای به یاری بازار مصرف برق آمده، اما ساخت نیروگاه هسته‌ای هم زمان بر و هم هزینه بر است، در حالی که می‌توان با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای این مشکل چاره اندیشی کرد. وی با تاکید بر اینکه نیروگاه خورشیدی یا نصب پنل‌های خورشیدی با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد گفت: دست یابی به برق از طریق پنل‌های خورشیدی نیز سریعتر است. مهمتر اینکه انرژی خورشیدی به غیر از هزینه نصب، هزینه دیگری ندارد و حتی می‌توان برق خانگی را نیز با انرژی خورشیدی تامین کرد.

حرکت صنایع در مسیر فولاد مبارکه

عباسی در واکنش به کلنگ زنی فولاد مبارکه برای ساخت نیروگاه خورشیدی گفت: بهتر است صنایع به سمت تولید برق از انرژی خورشیدی بروند، زیرا هم هزینه هایشان را کاهش می‌دهد و هم اختیار برق تولید شده را دارند و می‌توانند هرگاه که توزیع برق سراسری نسبت به صنایع محدود شد، برق تولیدی نیروگاه خورشیدی خودشان در بخش‌هایی که برایشان اولویت دارد به جریان بیندازند. عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه تمامی صنایع باید به سوی خودکفایی در تامین انرژی بروند گفت: بی شک زیان‌های بسیاری برای صنایع در نتیجه قطع برق به وجود می‌آید که با فشار به سیستم تولید وتوزیع برق به نتیجه نمی‌رسد و باید صنایع به سوی خودکفایی در تولید برق بروند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: