کد خبر: ۳۹۳۲۸۱
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
شهر کشور فاقد نقشه هستندرئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: ۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه هستند که به دلیل کوچک بودن محدوده ها از پهپاد استفاده خواهیم کرد.

۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه هستند

علی جاودانه امروز در نشست خبری امروز خود به اهمیت نقشه برداری و اطلاعات داده مکانی در حوزه تصمیم سازی اشاره کرد و گفت: این سازمان برای ایفای نقش خود در حوزه تنظیم گری ابزارهای مختلفی دارد که در شورای عالی نقشه برداری است.

به گفته رئیس سازمان نقشه برداری، این شورا تاکنون فعال نبوده و این امر از جمله آسیب‌های وارده به حوزه نقشه برداری کشور است؛ بنابراین در پاییز امسال جلسه این شورا برگزار و ۹ مصوبه داشته است.

جاودانه می گوید: تدوین استانداردهای فنی را از دیگر ابزارهای در اختیار این سازمان در زمینه تنظیم گری حوزه اطلاعات مکانی است و در کشور اطلاعات مکانی از سوی دستگاه‌های مختلف تهیه می شود و ما دستوالعمل تهیه این اطلاعات را تهیه کرده ایم.

او گفت: دستور العمل‌های نقشه برداری هوایی با ظرفیت پهپادها و رفتار سنجی ژئودزی برای پایش سازه‌های حساس در این سازمان تهیه شده است‌.

استفاده از تصاویر ماهواره ای در دستور کار قرار گرفت

رئیس سازمان نقشه برداری با اشاره به همکاری با سازمان فضایی گفت: در این همکاری قرار است تصاویر ماهواره خیام برای فعالیت‌های سازمان نقشه برداری، استفاده کنیم.

به گفته او، این تصاویر تاکنون از سوی سازمان فضایی به سازمان نقشه برداری ارائه نشده است.

جاودانه گفت: ۳۵۰ شهر کشور فاقد نقشه هستند و با توجه به اینکه این مناطق محدوده‌های کوچکی هستند، قرار است از پهپادها برای تهیه نقشه ها استفاده شود و با تامین اعتبار، تهیه نقشه برای ۷۰ شهر در دستور کار قرار گرفت.

او گفت : نقشه های تهیه شده برای سرشماری که قرار است در سال ۱۴۰۵ انجام شودکاربرد دارد و در فاز اول استان های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی اجرایی می شود.

رئیس سازمان نقشه برداری با اشاره به بررسی های علمی فرونشست کشور گفت: اولین بار در دهه ۸۰ هشدار فرونشست زمین اعلام شد و امروز ما با آخرین فناوری اقدام پایش فرونشست زمین کرده است.

او تهیه نقشه فرونشست زمین را از دستاوردهای این سازمان در خصوص فرونشست ذکر کرد و یادآور شد: فرونشست در همه مناطق دنیا ایجاد می شود ولی نرخ فرونشست زمین با بیشینه بالای ۲۰ سانتیمتر ۵ برابر متوسط دنیا است.

برچسب ها: شهر ، کشور ، نقشه ، مهندسی ، شهرستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: