April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۳۲۶
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
0
معاون وزیر صمت ارزش ذخایر برجا و قطعی شده معدنی اکتشاف شده توسط ایمیدرو و شرکت های تابعه در سراسر کشور را ۲۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

ارزش ذخایر کشف شده توسط ایمیدرو ۲۸ میلیارد دلار است

وجیه اللّه جعفری گفت: این ذخایر قطعی شده در مناطق مختلف شامل سنگ آهن، سرب و روی، طلا، مس، بوکسیت، باریت، زغال سنگ و همچنین شورابه است که ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برای آن‌ها انجام شده است.

به گفته او، اقدام مهم دیگری که توسط ایمیدرو با کمک سازمان زمین شناسی در حال انجام است، تولید اطلاعات پایه در دو استان کشور و تولید نقشه‌های زمین شناسی با مقیاس یک پنجاه‌هزارم و اقتصادی است که منجر به آنومانی‌های جدید خواهد شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو تاکید کرد: ما باید به دنبال آموزش نیروی انسانی و همچنین تقویت پیمانکاران، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و حفاری به ویژه در مقوله ژئوفیزیک و اکتشافات هوایی باشیم تا بتوانیم به ذخایر قطعی و عمقی برسیم.

او ادامه داد: از ۹۲ پهنه اکتشافی به وسعت ۵۴۰ هزار کیلومتر مربع که در اختیار ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید قرار گرفته، تاکنون ۵۱۱ محدوده امیدبخش به وسعت ۲۰ هزار کیلومتر مربع حاصل شده است و تا امروز ۱۶۶ پروانه اکتشاف در پهنه‌ای به وسعت چهار هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع صادر شده است.

جعفری گفت: امروز در موضوع تولید اطلاعات پایه، سازمان زمین شناسی در حال تلاش است و ایمیدرو نیز با حضور خود به دنبال کاهش ریسک اکتشافات است تا به بخش خصوصی کشور به منظور حضور در مقوله اکتشافات کمک شود.

او یادآور شد: تا دو سال قبل تنها ۲۰۰ هزار متر حفاری در کشور انجام می‌شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ هزار متر رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به بیش از ۹۰۰ هزار متر برسد که نیاز به تجهیزات دارد؛ این در حالی است که کل دستگاه‌های حفاری موجود در کشور ۲۸۴ دستگاه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه باید اکتشافات در کشور به سمت عمق هدایت شود، گفت: باید در موضوع تجهیزات حفاری، آزمایشگاهی و همچنین آموزش نیرو‌های انسانی متخصص بیشتر کار کنیم.

جعفری استراتژی کلی ایمیدرو را تنوع‌بخشی به مواد معدنی برشمرد و گفت: در حالی که قبلاً فقط در زنجیره‌های فولاد، آلومینیوم و مس فعال بودیم، امروز به دنبال آن هستیم تا در همه حوزه‌ها ورود کنیم.

او اضافه کرد: با مطالعه طرحی که طی دو سال گذشته از سوی ایمیدرو و سازمان زمین شناسی انجام شده، منجر توسعه ۱۴ عنصر شده که در برخی از آن‌ها همانند فسفات یا پتاس، هرچند کار شده، اما زنجیره‌های آن‌ها تکمیل نشده است.

این مقام مسئول گفت: با انجام عملیات اولیه از سوی ایمیدرو که منجر به کاهش ریسک می‌شود، در دو سال گذشته در خراسان جنوبی نخستین فرآوری مس و طلا توسط ایمیدرو انجام و پس از آن بخش خصوصی به این موارد ورود کرد که می‌تواند یکی از معادن قابل توجه طلای کشور را در این استان سر و شکل دهد.

او گفت: در سیستان و بلوچستان نیزه فراوری معادن مس جدید در برنامه قرار گرفته است و با حضور شرکت‌های بزرگی که به شکل کنسرسیوم کار می‌کنند، معادن طلا و همچنین معدن مس جانجا توسعه یافته است؛ بر این اساس برنامه‌های توسعه‌ای از سوی ایمیدرو سبب شده تا بخش خصوصی در کنار دولت فعال‌تر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: