April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

در بازار جهانی ارزهای دیجیتال، کلیه معاملات و تراکنش‌ها، در بستر انواع صرافی ارز دیجیتال انجام می‌شود. با توجه به افزایش حجم معاملات، صرافی‌های بسیاری در این بازار راه‌اندازی شده‌اند. صرافی‌های ارز دیجیتال در دو نوع پرکاربرد و مهم، متمرکز و غیرمتمرکز راه‌اندازی می‌شوند. هر یک از انواع این صرافی‌ها بنا بر ساختار خود امکانات و ویژگی‌هایی خاصی دارند؛ همین امر باعث شده تا سرمایه‌گذاران علاقه شدیدی به دانستن تفاوت بین این دو نوع صرافی آنلاین پیدا کنند.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX) چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع اصلی، یعنی بررسی تفاوت بین صرافی متمرکز و غیر متمرکز، ابتدا در مورد ماهیت و عملکرد هر یک از صرافی‌ها توضیحات مفید و مختصری را در اختیار شما قرار می‌دهیم. صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز، از جمله صرافی‌های سنتی هستند که عمدتاً توسط یک ارگان یا شرکت خاص مدیریت می‌شوند. CEX مخفف عبارت انگلیسی centeralized Exchange بوده و به معنای صرافی ارز دیجیتال متمرکز است. در حقیقت در این نوع صرافی‌ها، یک واسطه بین خریدار و فروشنده رمز ارز وجود دارد، که وظیفه اصلی آن نظارت بر فرایند معامله و افزایش ضریب ایمنی تراکنش‌ها است. صرافی‌های متمرکز در شبکه بلاک‌چین قرار ندارند، اما در بین سرمایه‌گذاران از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.

معرفی صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز (DEX)

صرافی‌های غیر متمرکز، فاقد شخص ثالث یا واسطه‌گر در معاملات و تبادلات ارزی هستند. به بیانی روشن‌‌تر، پلتفرم این‌نوع صرافی ارز دیجیتال بسیار هوشمند بوده و معاملات در بستر آن، تنها از طریق قراردادهای هوشمند صورت می‌گیرد. در حقیقت این نوع صرافی، یک سیستم همتا به همتا بوده و امکانات و مزیت‌های بیشتری دارد. امنیت کاربران از جنبه حریم خصوصی در این نوع صرافی‌ها به مراتب بیشتر بوده و نیازی به انجام احراز هویت در آن‌ها توسط کاربران نیست. یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزایای صرافی‌های غیر متمرکز، پایین بودن کارمزد تراکنش‌ها است، که منجر به جلب توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران شده‌است. این‌نوع صرافی‌ها در تلاش‌اند تا بستری کاملاً پویا و ایمن را برای خرید و فروش ارز دیجیتال فراهم کنند.

عمده‌ترین تفاوت بین صرافی متمرکز و غیر متمرکز

همان‌طور که می‌دانید، انتخاب یک صرافی معتبر و ایمن پیش از خرید ارز دیجیتال امری حیاتی و ضروری است. در واقع انتخاب یک صرافی مناسب، دقیقاً به اندازه انتخاب یک رمز ارز مناسب با آینده روشن اهمیت دارد؛ به همین جهت هدف اصلی شما از دانستن تفاوت بین صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز، باید توانایی انتخاب درست و صحیح یک صرافی برای نگهداری از ارزهای‌تان باشد.

امنیت: عمده‌ترین وجه غیر مشترک در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

بنا بر تعاریف ذکر شده در مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید، که صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز امنیت بسیار بیشتری نسبت به صرافی متمرکز دارد. صرافی‌های متمرکز بیشتر در معرض هک شدن و خارج شدن سپرده‌ها قرار دارند؛ اما در مقابل صرافی‌های غیر متمرکز امنیت بسیار بالاتری داشته و احتمال هک‌ شدن آن‌ها 51 درصد کمتر از صرافی‌های متمرکز است.

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز از نظر میزان کارمزد دریافتی

یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که در بحث تفاوت بین دو صرافی متمرکز و غیر متمرکز باید به آن توجه کرد، بحث میزان کارمزد دریافتی در این دو صرافی است. صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز، به دلیل قرار گرفتن در بستر بلاک‌چین بر خلاف صرافی متمرکز، کارمزد بسیار کمتری در تراکنش‌ها دریافت می‌کند. اما از طرفی صرافی‌های متمرکز امکانات گسترده‌تری نسبت به صرافی‌های غیر متمرکز دارند؛ البته امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، برخی محدودیت‌ها در صرافی‌های غیر متمرکز برطرف شود.

سرعت انجام تراکنش‌ها

یکی دیگر از مواردی که برای سرمایه‌گذاران در فرایند خرید و فروش ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد، سرعت انجام تراکنش‌ها است. در این مورد، صرافی‌های متمرکز عملکرد بهتری نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز دارند. به بیانی روشن‌تر، چون صرافی‌های غیر متمرکز بر بستر بلاک‌چین اتریوم قرار گرفته‌اند، با افزایش تعداد تراکنش‌ها سرعت عملکرد آن‌ها به مراتب کاهش می‌یابد. در حالی که صرافی‌ ارز دیجیتال متمرکز چنین نبوده و حتی با افزایش تعداد تراکنش‌ها، سرعت انجام تراکنش‌ها به هیچ‌وجه کاهش نمی‌یابد.

تعداد ارزهای پشتیبانی شده در هر یک از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

تعداد ارزهای دیجیتالی که در صرافی‌های غیر متمرکز پشتیبانی می‌شود، به مراتب بیشتر از تعداد ارزهای پشتیبانی شده در صرافی‌های متمرکز است. این قابلیت به تنهایی باعث شده، تا امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال‌ مختلف در صرافی‌های غیر متمرکز، بدون هیچ‌گونه محدودیتی صورت گیرد. در صرافی‌های معتبری چون صرافی ارز دیجیتال والکس از تمامی ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی در این بستر با بالاترین سطح امنیتی، معاملات خود را انجام دهند.

بررسی عملکرد دو نوع صرافی متمرکز و غیر متمرکز در سال 2022

در سال‌های اخیر، عملکرد پنج توکن برتر صرافی‌های غیر متمرکز نشان‌دهنده رشد 548 درصدی است؛ اما در سال 2022 صرافی‌‌های غیر متمرکز توانستند عملکرد پیشتازانه‌ای داشته و با صرافی‌های سنتی رقابت کنند. در سال 2022 میزان سود در صرافی‌های متمرکز حدود 386 درصد بود؛ در‌حالی که، در صرافی‌های غیر متمرکز میزان این سود چیزی بالغ بر 319 درصد بود. این آمار و ارقام نشان دهنده عملکرد بسیار مناسب صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز است؛ به همین جهت آینده درخشانی در انتظار این نوع صرافی‌ها است.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم کامل‌ترین اطلاعات را در مورد تفاوت‌های بین دو نوع صرافی متمرکز و غیر متمرکز در اختیار شما قرار دهیم. در بررسی نهایی می‌توان گفت، که صرافی‌های متمرکز از نظر امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران، تنوع پشتیبانی از ارزهای دیجیتال و میزان کارمزد دریافتی نسبت به صرافی‌های متمرکز، برتری دارند. البته امید است که در آینده، فرایند خرید ارز دیجیتال در بستر صرافی‌های غیر متمرکز به شکلی گسترده‌تر و البته با امکانات پیشرفته‌تری صورت گیرد. اگر شما هم قصد دارید با فعالیت در بازار بورس و ارز دیجیتال جهانی به سودهایی بزرگ دست یابید، بعد از دریافت آموزش اصولی و حرفه‌ای در این زمینه، باید در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ثبت نام کنید. صرافی ارز دیجیتال والکس در حال حاضر یکی از بهترین صرافی‌های ایرانی بوده و مجهز به تمامی امکانات مورد نیاز برای انجام معاملات و... است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: