April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

کوله پشتی یکی از لوازم ضروری برای کوهنوردی است و در ماجراجویی های شما در فضای باز باید ساعت‌ها توسط شما حمل شود، پس انتخاب بهترین آنها بسیار مهم است.

 

در این مقاله تفاوت ها را روشن خواهیم کرد تا به شما در انتخاب کوله پشتی کوهنوردی مناسب برای هر موقعیت کمک کنیم.

برای انتخاب کوله سه حوزه اصلی وجود دارد که باید انتخاب کنید.

  • ظرفیت کوله پشتی : اندازه بسته ای که نیاز دارید به طول سفر و وزن و حجمی که می خواهید حمل کنید بستگی دارد.
  • ویژگی های کوله پشتی : اینها اصلاحاتی هستند که بر نحوه عملکرد کوله برای شما تأثیر می گذارند.
  • تناسب کوله پشتی : طول نیم تنه و  قد شما بیشترین اهمیت را دارد.

چگونه ظرفیت کوله پشتی مورد نیار خود را بدانیم؟

این بستگی به لوازم همراه شما و همچنین مدت زمانی که می خواهید بیرون بمانید دارد.

آخر هفته 1 تا 3 شب ماندنی؛ ( کوله پشتی 20-50 لیتر)

کوله های کارآمد که از وسایل جدیدتر و کم حجم‌تر استفاده می‌کنند، واقعاً می‌توانند با استفاده از کوله پشتی در این محدوده، چیزها را در سفرهای 1 تا 3 شب نگه دارند . توجه داشته باشید که بسته بندی نیاز به نظم و انضباط شخصی و برنامه ریزی دقیق دارد. با این حال، اگر بتوانید از پس آن برآیید، میتوانید اکثر وسایل مورد نظر را در سفر با خود ببرید.

چند روزه 3-5 شب ماندنی؛ (کوله پشتی 50-80 لیتر)

اینها محبوب ترین کوله پشتی هایی هستند که در فروشگاه کوهستار فروخته می شوند و برای سفرهای هوای گرم که 3 روز یا بیشتر به طول می انجامند، انتخابی عالی هستند. کوله های 50 تا 80 لیتری نیز برای سفرهای کوتاه‌تر که در آن‌ها کمی مجلل‌تر بسته‌بندی می‌کنید یا برای فعالیت‌های چند ورزشی مانند اسکی، کمپینگ و ... عالی هستند.

سفر طولانی مدت 5+ شب ماندنی؛ (کوله پشتی 70 لیتر یا بیشتر)

برای سفرهای 5 روزه یا بیشتر معمولا کوله های 70 لیتری یا بیشتر مورد نیاز است. این کوله ها معمولاً برای سفرهای زمستانی که بیش از 1 شب طول می کشد، انتخاب ارجح هستند. (کوله پشتی بزرگ‌ تر می‌توانند راحت‌ تر لباس‌های اضافی، یک کیسه خواب گرم‌تر و یک چادر 4 فصلی را در خود جای دهند.) همچنین گزینه خوبی برای افرادی هستند که بچه‌های خردسال را به کوهنوردی می‌برند، زیرا مامان ها وسایل زیادی حمل می‌کنند.

ویژگی های کوله پشتی های کوهنوردی

نوع اسکلت یا فریم کوله

کوله پشتی کوهنوردی

  • کوله پشتی با فریم داخلی : اکثر کوله پشتی هایی که امروزه در فروشگاه های کوهنوردی فروخته می‌شوند، کوله هایی با قاب داخلی هستند که بدنه را در آغوش می‌گیرند و ساختار آن در پنل پشتی پنهان شده است. برای پایدار نگه داشتن یک کوهنورد در زمین های ناهموار و دور از پیچ طراحی شده اند و ممکن است از انواع فن آوری های پشتیبانی بار استفاده کنند که همگی برای انتقال بار به باسن فرد استفاده کننده عمل می کنند.
  • کوله پشتی با فریم خارجی : با یک بسته فریم خارجی، می توانید ساختاری را که بار را تحمل می کند مشاهده کنید: سخت افزار آلومینیومی (معمولاً) در بیرون. از آنجایی که فریم فراتر از کوله پشتی است، اگر بار سنگین و نامنظم (مانند چادر بزرگ یا قایق بادی) را حمل می کنید، کوله پشتی مانند این ممکن است انتخاب مناسبی باشد. کوله های قاب خارجی نیز تهویه خوب و گزینه‌های سازماندهی دنده‌های زیادی را ارائه می‌دهند.
  • کوله پشتی های بدون قاب یا پنل : طرفداران کوله های فوق سبکی، که دوست دارند سریع و سبک پیاده روی کنند، ممکن است یک کوله بدون قاب یا یک کوله کوهنوردی را انتخاب کنند که در آن قاب قابل جابجایی باشد تا وزن خود را کاهش دهند. اما کوه های بدون قاب تحت بارهای سنگین بسیار خطرناک هستند.

تهویه

برخی از کوله ها دارای یک پنل پشتی توری معلق هستند تا با عرق پشت با کوله های فریم داخلی که روی بدن شما سوار می‌شوند، مقابله کنید. این سیستم تعلیق توری مشبک نیز نامیده می شود، این یک طرح ترامپولین مانند است که در آن کیف بسته بندی شده با قاب چند اینچ از پشت شما فاصله دارد، که در عوض روی توری بسیار تنفس پذیر قرار می گیرد. بسته های دیگر دارای کانال های تهویه در پنل پشتی برای حل همان مشکل خواهند بود.

دسترسی به داخل

دهانه های بارگیری از بالا بسیار استاندارد هستند. از آنجایی که دسترسی به اقلام نزدیک به پایین و کناره‌ها سخت‌تر است، کوهنوردان معمولا وسایل شبانه و وسایل مورد نیاز خود را برای پیاده‌روی یا در طول روز نزدیک‌تر به بالا بسته بندی میکنند. با این حال، برخی از کوله پشتی ها به پنل دسترسی دارند، بنابراین می‌توانید کیسه بسته اصلی را بدون تخلیه آن از بالا باز کنید. در بعضی از کوله های حرف ای دسترسی در بغل کوله و هم در پایین کوله امکان پذر است.

جیب ها

هنگام ارزیابی جیب ها، اندازه و محل هر کدام را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، جیب های جانبی استریج شده در بغل کوله ها در حالت خالی قرار می گیرند، اما برای نگه داشتن یک بطری آب، میله های چادر یا سایر اشیاء استفاده می شوند. اغلب هنگام پوشیدن کوله به راحتی  می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. جیب‌های کوچک روی پد کمربند دور کمر برای وسایل کوچکی که در هنگام پیاده‌روی می‌خواهید مانند تلفن، تنقلات، یا ضد آفتاب را در خود جای می‌ دهید.

جیب درب بالایی نیز یک اولویت است. برخی افراد یک جیب را برای چیزهایی مانند عینک آفتابی و چراغ جلو دوست دارند، در حالی که برخی دیگر درب بالایی با محفظه های متعدد را ترجیح می دهند.

Daypack یا کوله حمله

کوله پشتی کوهنوردیبرخی از کوله پشتی ها با یک کوله‌ی حمله طراحی شده‌اند که برای سفرهای کوتاه‌تر از کمپ مانند قله یا سفرهای عرضه در طول پیاده‌روی مناسب است. این کوله قابل جابجایی اغلب در درب بالایی یا جیب مخزن بسته کیسه خواب طراحی می شود: از بسته اصلی جدا می شود و به یک کوله پشتی یا کیف کمری سبک تبدیل می شود.

محفظه کیسه خواب

کوله پشتی کوهنوردی

محل نگهداری معمولا در پایین کوله در جیب زیپدار تعویه شده است. اگر نمی خواهید از یک کیسه برای کیسه خواب خود استفاده کنید یا اگر می خواهید بتوانید کیسه خواب خود را بدون تخلیه وسایل دیگر از کوله پشتی بیرون بیاورید، یک ویژگی مفیدی که کوله پشتی ها دارند محل نگهداری در پایین کوله و دسترسی آسان آن است. اگرچه برای حمل کیسه خواب طراحی شده است، اما این فضا می تواند چیزهای دیگری را که می خواهید به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید در خود جای دهد.

پوشش باران

اگر در سفر یا کوهنوردی که در پیشه رو دارید باران آمد بهترین گذینه برای خیس نشدن کوله یا زیر آفتاب قرار نگرفتن کوله پشتی کاور کوله یا پوشش باران می باشد. معمولا در اکثر کوله ها این کاور تعبیه شده است.

پارچه کوله پشتی معمولاً با یک پوشش ضد آب عایق می شود، اما آب می تواند از درزها و زیپ ها نفوذ کند. همچنین قسمت بیرونی پارچه در هنگام بارندگی مقداری وزن آب را جذب می کند.

پس بهترین گزینه همان کاور باران می باشد.

مخزن هیدراتاسیون یا کیسه آب

کوله پشتی

تقریباً همه کوله ها دارای جیب داخلی هستند که یک مخزن هیدراتاسیون (جداگانه باید کیسه آب تهیه می شود) به اضافه یک یا دو درگاه برای لوله را در خود جای می‌دهد.

انتخاب کوله مناسب

هنگامی که نوع کوله پشتی مورد نظر خود را انتخاب کردید، زمان آن فرا می رسد که کوله پشتی خود را متناسب با اندازه طول تنه شما (نه قد کلی شما) و دور باسن باشد. یک متخصص فروش در سایت کوهستار می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند، یا می‌توانید از یک دوست دعوت کنید که به شما کمک کند.

طول تنه

برخی از کوله پشتی ها در اندازه های مختلف، بسیار کوچک تا بزرگ، که متناسب با طیف وسیعی از طول های بالاتنه هستند، وجود دارد. این محدوده ها بر اساس سازنده و جنسیت متفاوت است. برای جزئیات اندازه یک کوله خاص، برگه مشخصات محصول را بررسی کنید. بسیاری از کوله پشتی ها همچنین دارای یک تعلیق قابل تنظیم هستند که می‌توان آن را به تناسب تنه‌تان تغییر داد، به‌خصوص اگر بین اندازه‌ها هستید. (این کوله ها همچنین گزینه خوبی برای افرادی هستند که ممکن است در بین اعضای خانواده به اشتراک بگذارند.)

اندازه دور کمر

اکثر  80 درصد یا بیشتر وزن کوله پشتی باید توسط باسن شما تحمل شود. کمربندهای کمری کوله پشتی معمولاً طیف وسیعی از دور کمر را در خود جای می دهند. افرادی که کمر باریکی دارند گاهی اوقات متوجه می شوند که نمی توانند کمربند دور کمر استاندارد را به اندازه کافی سفت کنند و باید سایز کوچکتری بخرند. برخی از کوله ها کمربندهای قابل تعویض را ارائه می‌کنند که امکان تعویض یکی با دیگری را فراهم می‌کند.

کوله پشتی مخصوص زنان

از آنجایی که کوله‌پشتی‌های مخصوص خانم‌ها اندازه‌های کوچک‌تری دارند، اغلب برای کوله‌پشتی‌های جوان یا کوتاه‌تر به خوبی کار می‌کنند. ابعاد نیم تنه معمولا کوتاه تر و باریکتر از کوله های مردانه است. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که کمربندهای لگن و بند های شانه در کوله پشتی های مخصوص زنان به گونه ای طراحی شده اند که باسن و سینه های پهن تر را در خود جای دهند.

کوله پشتی مخصوص جوانان

این کوله ها معمولاً ظرفیت های کوچکتری را ارائه می دهند و شامل یک تعلیق قابل تنظیم برای سازگاری با رشد کودک می شوند. کوله‌پشتی‌های زنانه، با سایز فریم کوچک‌تر، اغلب برای کوله‌پشتی‌های جوان مناسب هستند. همینطور مدل های کوچک برخی از پک های مردانه.

تنظیمات اضافی مناسب کوله پشتی

  • تسمه های باربر : دو عدد وجود دارد. هر کدام به بالای قاب بسته وصل شده و به بالای تسمه های شانه دوخته می شود. هنگامی که آنها را در حین پوشیدن بسته می‌بندید، بالای بسته را به بدن شما نزدیک‌تر می‌کنند، که این امر می‌تواند منجر به حمل راحت‌تر شود و وزن از کمر شما خارج شود. در حالت ایده آل یک زاویه 45 درجه بین تسمه های شانه و کوله ایجاد می کنند.
  • بند جناغی : این بند از قفسه سینه عبور می کند و به شما امکان می دهد تسمه های شانه را به هم وصل کنید که می تواند ثبات شما را افزایش دهد. این می تواند هنگام سفر در زمین های ناهموار و متقابل کشور خود که یک حرکت ناخوشایند می تواند باعث جابجایی ناگهانی کوله شما شود و شما را از تعادل خارج کند مفید باشد.

به پایان این مطلب رسدیم، امیدواریم که این به شما در شناخت کوله پشتی کوهنوردی و نحوه انتخاب و ... کمک کرده باشد. شما در فروشگاه لوازم کوهنوردی کوهستار، می توانید انواع کوله پشتی کوهنوردی، کیف کمری، کیف دوشی را تهیه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: