کد خبر: ۳۹۳۴۱۰
۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲
0

ترکیدن پروتز سینه

ترکیدن پروتز سینه سیلیکونی می تواند باعث درد سینه یا تغییر در کانتور یا شکل سینه شود. با این حال تصور نمی شود که ایمپلنت های سینه سیلیکونی پاره شده باعث سرطان سینه، مشکلات بارداری یا بیماری های بافت همبند مانند آرتریت روماتوئید شود. در ادامه به هر آن چه در خصوص ترکیدن پروتز سینه نیاز دارید بدانید اشاره می کنیم.

مشکلات به وجود آمده حاصل از ترکیدن پروتز سینه

با این حال، ممکن است بافت تحریک شده و متورم شود. بافت اسکار اضافی نیز ممکن است تشکیل شود. این امر می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پستان شود، از جمله:

  • درد یا تورم
  • تغییر در اندازه یا شکل سینه ها
  • تشکیل توده ها
  • سخت شدن سینه ها

توضیحاتی در خصوص ترکیدن پروتز سینه

نزدیک به 6 دهه است که از پروتز سینه سیلیکونی استفاده می شود. در این مدت آن ها دستخوش تغییرات قابل توجهی در طراحی و استفاده شده اند. آن ها از نظر ایمنی و اثربخشی، از جمله مهلت قانونی تقریباً 10 ساله استفاده از آن ها، تحت بررسی شدید قرار گرفته اند. نسل‌های فعلی ایمپلنت ‌ها از طریق مطالعات شرکت سازنده آن ها دنبال شده ‌اند تا داده‌ های بلند مدت در مورد ایمنی و عوارض به دست آید. نتایج مطالعات اخیر در این بررسی گرد آوری شده است. میزان پارگی در ابتدا بسیار کم است و پس از 6 تا 8 سال از کاشت شروع به افزایش می کند. پارگی ایمپلنت ممکن است با معاینه فیزیکی، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تشخیص داده شود.

اکثر پارگی های ایمپلنت سیلیکونی از نظر بالینی قابل تشخیص نیستند. بیماران علامت دار ممکن است با انقباض کپسولی، توده های سینه یا تغییر در شکل سینه مراجعه کنند. شایع ترین علت پارگی ایمپلنت آسیب به پروتز در حین کاشت است. پارگی ایمپلنت ممکن است به کپسول اطراف پروتز محدود شود یا ممکن است به بافت پستان برود. بیماران مبتلا به ایمپلنت های پاره شده به دقت مورد مطالعه قرار گرفته اند و اجماع مقالات بیان می کند که هیچ خطری برای سلامتی مرتبط با ترکیدن پروتز سینه وجود ندارد.

آیا ایمپلنت های سینه پاره شده باید برداشته شوند؟

این یک سوال بسیار خوب است و اغلب هیچ پاسخ مستقیمی و صحیحی وجود ندارد.

پارگی پروتز سینه یا همان پارگی ایمپلنت به دو نوع داخل کپسول و خارج کپسول طبقه بندی می شود. پارگی داخلی(IC)  به این معنی است که ایمپلنت در داخل کپسول بافتی که بدن در اطراف ایمپلنت تشکیل شده است پاره شده است. بنابراین تشخیص آن بسیار دشوار است، زیرا ایمپلنت اغلب طبیعی است و خود سینه نیز طبیعی به نظر می رسد. این معمولاً یک یافته تصادفی در سونوگرافی زمانی است که برای سایر اختلالات پستان تجویز شده باشد. سونوگرافی ها به طور کلی نرخ مثبت کاذب بسیار بالایی برای پارگی آی سی دارند (یعنی گزارش آن به عنوان پارگی آی سی در حالی که در واقع پاره نشده است). این به این دلیل است که گاهی اوقات چین های طبیعی در پوسته ایمپلنت وجود دارد که تحت سونوگرافی ممکن است ظاهر پارگی IC را تایید کند. برای تشخیص دقیق پارگی آی سی، MRI حساس ترین ابزار (اگرچه گران ترین) است.

دانستن در مورد ماندگاری پروتز سینه یکی از دغدغه های افرادیست که قصد این عمل زیبایی را دارند. اگر شما هم میخواهید اطلاعات کامل تری در این مورد بدانید بهتر است به سایت دکتر ایزدپناه مراجعه کنید.

ترکیدن پروتز سینه

اگر ایمپلنت های پاره شده را رها کنید چه اتفاقی می افتد؟

 پارگی آی سی در نهایت تبدیل به پارگی EC می شود. هنگامی که پارگی EC رخ می دهد، سیلیکون یا به بافت سینه یا عضله پوشاننده/زیر آن نفوذ می کند. در نهایت، چند چیز ممکن است رخ دهد: آن ها می توانند توسط بافت اسکار (واکنش بدن شما به مواد خارجی) جدا شده و "سیلیکوم" ایجاد کنند. با ایجاد انقباض کپسولی در تلاش برای جلوگیری از نشت بیشتر، ایمپلنت ممکن است بسیار سخت شود. آن ها همچنین می توانند از طریق بافت عضلانی/سینه نفوذ کنند. این زخم باز می تواند به مسیری برای عفونت به ایمپلنت زیرین تبدیل شود.

نگران کننده ترین نکته در مورد نشت سیلیکون از پارگی ایمپلنت این است که ممکن است بر غربالگری پستان برای سرطان سینه تأثیر بگذارد. رسوبات سیلیکونی در بافت سینه مانند توده های سفید نامنظم مات در ماموگرافی به نظر می رسند و گاهی ممکن است سرطان های زمینه ای سینه را پنهان کنند. خود ماموگرافی (زیرا سینه را فشرده می کند) همچنین ممکن است پارگی ایمپلنت را بدتر کند، گاهی اوقات به دلیل مقدار نیروی وارد شده به ایمپلنت، پارگی IC را به پارگی EC تبدیل می کند، به خصوص در زنانی که ایمپلنت های آنها بالای عضله است.

سیلیکون خود یکی از بی اثرترین مواد روی زمین است. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه سیلیکون ناشی از پارگی ایمپلنت باعث سرطان، بیماری های خودایمنی یا مشکلات سیستمیک شود وجود ندارد. بنابراین، از نظر تئوری، می‌توان آن را رها کرد، اما سینه ‌ها سفت‌ تر  می‌ شوند (به دلیل تشکیل سیلیکوما) و غربالگری سینه با توجه به خطر ابتلا به سرطان سینه در 1 زن از هر 8 زن، مؤثرتر می ‌شود.

کاشت ایمپلنت با پارگی آی سی بسیار راحت تر برداشته می شود و شانس بیشتری برای برداشتن اکثریت (اگر نه همه) سیلیکون وجود دارد. با این حال، سرعت پیشرفت پارگی آی سی به پارگی EC اصلا قابل پیش بینی نیست (مخصوصاً زمانی که در نظر بگیریم که پارگی آی سی ممکن است برای مدت طولانی بدون شناسایی وجود داشته باشد). برداشتن ایمپلنت با پارگی EC می تواند مشکل باشد و در بیشتر مواقع، تمام مواد سیلیکونی برداشته نمی شوند، به خصوص آنهایی که به طور گسترده به دیواره قفسه سینه یا بافت سینه نفوذ کرده اند. با این حال، ماموگرافی های پشت سر هم (پس از برداشتن ایمپلنت) اغلب می توانند بین سیلیکوما و سرطان سینه تمایز قائل شوند زیرا الگوهای پستان در هر غربالگری مقایسه می شوند.

بنابراین، توصیه من این است که بهترین زمان برای برداشتن آنها زمانی است که پارگی آی سی تشخیص داده شود. با این حال، هیچ فوریت قابل توجهی در ارتباط با این روش وجود ندارد. اغلب زمانی وجود دارد که فرد در مورد گزینه های خود و زمان انجام عمل خود در مورد سایر تعهدات زندگی فکر کند.

چرا ایمپلنت سینه می ترکد؟

ایمپلنت هایی که برای بزرگ کردن سینه استفاده می شوند برای همیشه دوام ندارند. دکتر کامبیز ایزد پناه به بیماران خود توصیه می کند که اکثر زنان طی 10 تا 20 سال پس از کاشت ایمپلنت خود به جراحی ترمیمی سینه نیاز دارند. FDA غربالگری دوره ای با MRI را برای تشخیص پارگی خاموش ایمپلنت توصیه می کند. اینکه ایمپلنت های سینه پس از تحمل ضربه های فیزیکی شدید مانند تصادف رانندگی پاره شوند خیلی رایج نیست. شایع ترین دلیل پارگی ایمپلنت، شکسته شدن پوسته سیلیکونی بیرونی در طول زمان است.

ایمپلنت های سالین دارای یک پوسته بیرونی سیلیکونی هستند که می تواند سوراخ شود و یک دریچه ای که ممکن است از کار بیفتد یا باعث نشتی شود. معمولاً زمانی که یک ایمپلنت سینه نمکی پاره می شود، آشکار می شود زیرا بدن به سرعت آب نمک را جذب می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سینه به سرعت تخلیه می شود و به طور قابل توجهی کوچک تر می شود.

تشخیص پارگی ایمپلنت سینه سیلیکونی اغلب دشوارتر است. ایمپلنت های سیلیکونی مدرن خرس لثه ای بسیار منسجم هستند و به ندرت کپسول اسکار اطراف ایمپلنت را شکسته اند. علائم پارگی ایمپلنت سیلیکونی به تدریج در طول زمان ایجاد می شود. نمونه هایی از عوارض جانبی رایج شامل درد، تورم یا تغییر در شکل سینه است که ممکن است نشان دهنده انقباض کپسولی باشد.

با این حال، برخی از پارگی های سیلیکونی به عنوان "خاموش" شناخته می شوند زیرا هیچ علامتی ندارند. به همین دلیل، (FDA) توصیه می‌کند که افرادی که ایمپلنت ‌های سیلیکونی دارند، به‌ طور منظم MRI انجام تا از نظر پارگی پنهان ایمپلنت غربالگری شوند. اگر یک بیمار آینده نگر اطلاعات بیشتری در مورد علائم شایع پارگی ایمپلنت سینه می خواهد، دکتر کامبیز ایزد پناه می تواند به شما اطمینان خاطر و پاسخ دهد.

خطرات ناشی از شکستگی ایمپلنت

هیچ خطر سیستمیک با پارگی ایمپلنت سینه وجود ندارد. با کاشت سالین، بدن به سادگی نمک را جذب می کند و پوسته سیلیکونی داخل کپسول اسکار که به طور طبیعی در اطراف هر وسیله خارجی ایجاد می شود، باقی می ماند. با پارگی ایمپلنت سیلیکونی، سیلیکون بسیار منسجم تقریباً همیشه در داخل کپسول باقی می ماند. این ممکن است باعث سفت شدن کپسول اسکار شود که به عنوان انقباض کپسولی شناخته می شود. علائم معمولی شامل درد، قرارگیری نامناسب ایمپلنت، سفتی سینه و تغییر شکل سینه است.

 در حالی که این موضوع نادر است، انتشار خارج کپسولی سیلیکون به بافت پستان ممکن است باعث ایجاد گره ‌های قابل لمس در پستان با احتمال تورم غدد لنفاوی در زیر بغل شود. برداشتن ایمپلنت و کپسول اسکار با امکان قرار دادن ایمپلنت جدید توصیه می شود.

ترکیدن پروتز سینه

سخن پایانی

عمل های ترمیمی و زیبایی سخت و پیچیده هستند. اما با وحود دکتر کامبیز ایزدپناه، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی به نشانی اینترنتی https://drkambiz-izadpanah.com  نگران نتیجه عمل خود نباشید. ایشان با تجربه کاری و تخصصی که در این زمینه دارند، تجربه بهترین عمل را در ذهن شما نقش خواهند بست. همچنین در پیج اینستاگرام دکتر کامبیز ایزدپناه میتوانید نمونه عمل های ایشان را ببینید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: