April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۴۳۵
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۴
0
دبیر علمی کنگره فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: هدف از برگزاری نخستین کنگره فارابی این بود که با نگاه به دنیای معاصر پرسش‌هایمان را بر فارابی عرضه کنیم.

نگاه کنگره جهانی فارابی به دنیای معاصر بود

رضا ماحوزی دبیر علمی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: این کنگره از یکم تا سوم مارس، دهم تا دوازدهم اسفند سال جاری به مدت سه روز با حضور جمعی از فارابی شناسان ایرانی و غیر ایرانی در تالار فارابی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار می‌شود.

به گفته ماحوزی، در شش کارگروه ابعاد مختلف تفکر فارابی، فیلسوف قرن سوم هجری را بررسی می‌کنیم و موضوعات مهمی مثل منطق فارابی، متافیزیک فارابی، بحث علم و سیاست، بحث زیبایی و فارابی در جهان معاصر را به کمک اندیشمندان در پنل‌هایی که به صورت سخنرانی و گفتگو به اجرا درخواهد آمد این ابعاد و زوایا بررسی خواهد شد.

ماحوزی گفت: در کنگره فارابی شناسان ایرانی و غیر ایرانی از کشور آمریکا، برزیل، کانادا، فرانسه، ایتالیا، قزاقستان، فندلاند، تونس شرکت کرده اند که مجموعا ۲۳ مقاله خارجی در این کنگره پذیرفته شد که از این تعداد ۱۶ مقاله در این سه روز ارائه خواهد شد؛ به دلیل اختلاف زمان بین کشور‌ها ۵ تا از سخنرانی‌ها به صورت فیلم ضبط شده و ۱۱ کشور دیگر به صورت آنلاین شرکت خواهند کرد.

وی افزود: در روز نخست این کنگره یک افتتاحیه داشته ایم، در ابتدای این برنامه که پیام حضرت آیت الله جوادی آملی و وزیر علوم در افتتاحیه قرائت شد، رئیس کنگره آقای غلامی و من به عنوان دبیر علمی کنگره گزارشی را ارائه کردیم در پایان این کنگره هم بعدازظهر روز جمعه اختتامیه این کنگره برگزار می‌شود که بعد از سه ارائه جمع بندی توسط آقایان پارسانیا، لکزایی، اعوانی از ۴ فارابی شناسان برجسته ایرانی و خارجی به پاس بازخوانی اندیشه‌های فارابی در دنیای معاصر تقدیر و تشکر می‌شود.

دبیر علمی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: یک بار قبل از انقلاب کنگره‌ای به اسم فارابی برگزار شده است که تعدادی از اندیشمندان ایرانی و غیر ایرانی در یک سطح محدودتری که مجموعه‌ی ارائه هایشان در قالب کتاب هم منتشر شد کنگره‌ای را برگزار کرده اند، اما بعد از انقلاب در ۴۴ سال این اولین کنگره جهانی است، ممکن است نشست‌ها و یا سمینار‌هایی به نام فارابی در دانشگاه‌ها برگزار شده باشد، اما آن‌ها بین المللی نبوده اند.

او می‌گوید: هدف ما در برگزاری این کنگره این بود که این بار با نگاه دنیای معاصر پرسش هایمان را بر فارابی عرضه کنیم و گفتگویی را با خود فارابی داشته باشیم، لزوما هدفمان این نبود که رساله‌های فارابی را خوانش کنیم یا اندیشه‌ها فارابی را بازخوانی کنیم بلکه با فارابی از در گفتگو وارد شده ایم و مسائل زمان معاصر را بر فارابی و اندیشه‌های فارابی عرضه کنیم یعنی همان کاری که فارابی با باقی فیلسوف‌های قبل از خود همانند افلاطون، افلوطین، حکمای ایران باستان، مسلمان و مسیحی‌های زمان خود انجام داده است.

ماحوزی گفت: بنابراین در دو شیوه این کنگره‌ی سه روزه سیاست گذاری شد، گفتگو که ایران امروز ما به شدت به آن نیاز دارد، دیگری بازخوانی اندیشه‌های فارابی متناسب با زمانه‌ی ما که این بازخوانی لزوما به معنای تایید اندیشه‌های فارابی نیست بلکه ممکن است مواجهه‌ی نقادانه با فارابی صورت بگیرد و زوایایی از اندیشه‌ی فارابی که مورد نقد معاصرین است آن موارد هم به زبان بیاید.

او می‌گوید: ۶۲ مقالات تخصصی با توجه به محور‌هایی که پیش‌تر اعلام شده به دبیرخانه رسید، همه‌ی مقالات با ذکر یک سری از استاندارد‌ها برای دو داور ارسال شد ملاحظات داور‌ها به سمع نویسندگان رسانده شد و مقاله‌ها ارتقا پیدا کرد و در نهایت ۴۶ مقاله مورد تایید و پذیرش نهایی دبیرخانه این کنگره قرار گرفت.

دبیر علمی نخستین کنگره جهانی فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: با توجه به اینکه فارابی شخصیتی متعلق به بیش از یک هزاره است نیاز به ارزیابی مقالات بر اساس یک سری از معیار‌ها از جمله استناد نویسندگان به متن، صحت ترجمه و تحلیل‌ها، علمی بودن مقاله و رعایت استاندارد‌ها، تشخیص تقلب علمی (در صورت اتفاق افتادن این مسئله)، نو بودن و ابتکاری بودن مقاله، توجه به دغدغه کنگره با این عنوان که آیا نویسنده توانسته موفق به انجام گفتگویی با فارابی شود بوده اند که از داور‌های کنگره درخواست شد تا در ارزیابی مقالات تخصصی مجموع این موارد را درنظر بگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: