مصرف برق روز بروز در حال افزایش است
کد خبر: ۳۹۳۸۴۱
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
صنایع نقش برجسته ای در تولید و خودکفایی کشور دارند، اما گرفتار نامهربانی هایی همچون قطع برق می شوند که نه تنها سودشان پایین می آید بلکه زیان هم می بینند.

نیروگاه خورشیدی، راهکار مقابله با قطع برق صنایع

در حالی که اهمیت تولید در رفع تحریم‌ها بر کسی پوشیده نیست و سیاستگذاری‌های کلان کشور همواره بر تولید تاکید دارد، اما سالهاست که تولید قربانی بی کفایتی و سومدیریت می‌شود. بی شک رگ حیاتی تولید، مواد اولیه، نیروی انسانی کارآمد، انرژی، ماشین آلات بروز، فناوری و سرمایه در گردش است. هنگامی تولید مطلوب و مناسب صورت می‌گیرد که تمامی این موارد در کنار هم قرار داشته باشد و اگر یکی از این موارد ناقص باشد، تولید با مشکل رو به رو می‌شود.

قطعی برق، بزرگترین چالش

در شرایطی که با هزاران مشکل چرخه تولید کامل می‌شود و توانسته ایم همه آن‌ها را کنار هم قرار دهیم، کمبود برق در تابستان و گاز در زمستان، به چالش اصلی تولید تبدیل شده است. بزرگترین لطمه قطع برق به تولیداتی همچون فولاد وارد می‌شود. صنایع فولادسازی با قطع برق نه تنها از سود ناشی از تولید عقب می‌مانند، بلکه زیان‌هایی بابت نابودی تاسیسات مرتبط با فولاد را متحمل می‌شوند. این در حالی است که شاهد افزایش سرمایه گذاری در صنایعی هستیم که انرژی بر هستند، بنابر این باید برای این مهم به صورت جدی چاره اندیشی شود.

تنها راه چاره، ایجاد نیروگاه

در شرایط زیان بار قطع برق، ایجاد نیروگاه اختصاصی برای صنایع در دستور کار قرار گرفت و بدین صورت سیاستگذاری شد که توانیر ملزم به خرید برق مازاد بر نیاز این نیروگاه‌ها باشد. اما باز هم با چالش دیگری رو به رو هستیم، بدین صورت که در زمستان با قطعی گاز، باز هم صنایع دچار مشکل می‌شوند حتی آن‌هایی که برای تامین نیاز برق خود، نیروگاه حرارتی ایجاد کرده اند. اما سوال اینجاست که این همه بحران را چگونه می‌توان مدیریت کرد؟

 

بیشتر بخوانید:

پایان دادن به داستان تکراری قطعی برق و گاز با انرژی خورشیدی

 

ضرورت بی نیازی به دولت

مهمترین نکته این است که خیال صنایع باید به صورت کامل از وابستگی به دولت راحت باشد. اینکه صنایع منتظر برقی باشند که کلید آن در دست دولت است یا گازی که هر لحظه ممکن است دولت فلکه‌های آن را ببندد، هر گونه قدرت برنامه ریزی و آینده نگری را می‌گیرد، بنابر این بهترین راهکار، دستیابی به نوعی از انرژی است که اختیار صد در صدی آن در اختیار صنایع است. بنابر این صنایع بدنبال انرژی‌های تجدید پذیر رفتند که شرایط جغرافیایی کشورمان نشان می‌دهد، مناسبترین روش، بکارگیری نیروگاه خورشیدی است.


احداث بزرگترین نیروگاه در فولاد مبارکه

با وجود زیان‌هایی که صنایع از قطعی برق و گاز تاکنون متحمل شده اند، اما اقدام موثری صورت نگرفته و چشم صنایع بدست دولت دوخته شده است. اما فولاد مبارکه با تصمیمی بنیادی، بدنبال مدیریت این وابستگی است. در این رابطه محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه از آغاز ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات و با سرمایه‌گذاری گروه فولاد مبارکه خبر داد.


یک نیروگاه به اندازه دو برابر کشور

برای آنکه به اهمیت احداث این نیروگاه پی ببریم کافی است بدانیم ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کل کشور، حدود ۴۵۰ مگاوات است، در حالی که پروژه فولاد مبارکه به تنهایی ۶۰۰ مگاوات، انرژی تجدید پذیر به برق خورشیدی کشور اضافه می‌کند. نکته مهمتر این است که تولید برق از خورشید در این مقطع متوقف نخواهد شد و با توجه به مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امکان توسعه ظرفیت این نیروگاه تا ۱۰۰۰ مگاوات نیز وجود دارد.


مدیریت چالش آلودگی هوا

آلودگی هوا به مهمترین چالش کشور تبدیل شده و همه ساله جان بسیاری از هموطنانمان را می‌گیرد و این نگرانی وجود دارد که آلودگی زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های دیگر شود. از آنجا که منشا اصلی آلودگی هوا، سوخت‌های فصیلی است، لازم است مصرف سوخت‌های فصیلی به حداقل ممکن کاهش یابد. برای آنکه به اهمیت نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه پی ببریم، کافی است بدانیم احداث این نیروگاه می‌تواند از انتشار ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری کند. نکته جالب توجه اینکه وقتی گاز را برای گرمایش می‌سوزانیم، مشکلات اساسی برای پتروشیمی‌ها ایجاد می‌کنیم، زیرا خوراک پتروشیمی‌ها را دود می‌کنیم. این در حالی است که نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه از دود شدن ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز در سال جلوگیری می‌کند.


اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم

نکته قابل توجه در ساخت نیروگاه‌های خورشیدی، اشتغالزایی مستقیم و پایدار است. اجرای نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه بیش از ۶۰۰ نفر در زمان ساخت و ۷۰ نفر در زمان بهره‌برداری به صورت مستقیم اشتغال‌زایی را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر در سطح ایران تنها سه شرکت تولید کننده پنل‌های خورشیدی فعال هستند و تجهیزات دیگر مورد نیاز نیروگاه در دیگر شرکت‌های داخلی تولید می‌شود بنابراین شاهد اشتغال‌زایی غیرمستقیم و رونق صنعت برق کشور در حوزه تجدیدپذیر خواهیم بود، زیرا چنین پروژه هایی، انگیزه ساخت بیشتر نیروگاه‌های خورشیدی را رقم می‌زند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: