کد خبر: ۳۹۴۰۱۳
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
0
طرح سفرهای نوروزی از امروز آغاز می‌شود که در این طرح بخش‌های مختلف حمل و نقل برنامه هایی برای خدمات‌دهی مطلوب به مسافران اجرا می‌کنند.

تمهیدات ناوگان حمل و نقلی برای انجام سفرهای ایمن در نوروز

طرح سفر‌های نوروزی از امروز ۲۴ اسفند در کشور به طور رسمی آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین ادامه دارد. همه دستگاه‌های مرتبط هماهنگی و برنامه ریزی لازم را برای تسهیل سفر‌ها در این ایام انجام داده اند.

طبق برنامه ریزی وزارت راه وشهرسازی، از ابتدای اسفند پیش فروش بلیت در بخش اتوبوس و قطار انجام شده است البته این پیش فروش‌ها به گفته بسیاری از مسافران موفقیت چندانی نداشتند، اما مسئولان می‌گویند تمامی ظرفیت‌ها در ناوگان حمل ونقلی کشور تکمیل شده است.

به گفته شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی، در نوروز ۱۴۰۱، حدود ۶ میلیون سفر جاده‌ای با حمل‌ونقل عمومی و ۵.۱ میلیون مسافر ریلی و ۳.۲ میلیون مسافر هوایی و سه میلیون مسافر دریایی توسط هموطنان انجام شد و پیش‌بینی‌ها نشان از این دارد که سفر‌های نوروزی ۱۴۰۲ با وجود همزمانی با ماه مبارک رمضان افزایشی در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصدی دارند.

افندی زاده گفت: از بهمن برای سفر‌های نوروزی در وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی شد که پیش بینی ما این است که بتوانیم امسال ۱۰ درصد ظرفیت سفر‌ها را افزایش دهیم. طرح سفر‌های نوروزی از ۲۴ اسفند تا ۱۵ فروردین است و امسال برای اولین بار شورای هماهنگی وزارت راه مسئول سفر‌های نوروزی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در نوروز افزایش قیمت ناوگان نخواهیم داشت و این موضوع بعد از سفر‌های نوروزی تصمیم گیری می‌شود. در صورتی که افراد افزایش قیمتی به خصوص در بخش هوایی مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا بازرسان سریع موضوع را بررسی کنند.

او گفت: در خصوص شیوه‌های حمل و نقلی دیگر از جمله هوایی و ریلی نیز آماده سازی استان‌ها برای تجهیز پایانه ها، ترمینال‌های فرودگاهی و ایستگاه‌های راه آهن و تدوین برنامه‌های مفرح متناسب با ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در حال انجام است. آماده سازی ناوگان هوایی و ریلی نیز برای ارائه خدمات مطلوب‌تر در دستور کار استان هاست.

افندی زاده در خصوص افزایش ظرفیت قطار تهران مشهد هم گفت: در ایام نوروز هزار و ۲۰۰ واگن برای جابجایی مسافران در نظر گرفته شده است. از این تعداد ۵۰درصد ظرفیت در مسیر تهران به مشهد بکارگیری خواهد شد.
رشد ۱۸ درصدی تردد ناوگان جاده‌ای

در خصوص بخش حمل ونقل جاده‌ای داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازمان راهداری از تمامی ظرفیت‌های ۸ هزار ناوگان اتوبوسی خود استفاده کرده و به صورت کامل سرویس‌ها در حال انجام است. ممکن است مسافری در برخی از مسیر‌های خاص نتواند بلیت تهیه کند که با مراجعه به سامانه لیست انتظار در صف اول برای تهیه بلیت قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: امسال در مقایسه با سال گذشته با رشد ۱۸ درصدی جابجایی مسافر در حوزه جاده‌ای روبرو شده ایم. به هیچ عنوان قیمت بلیت اتوبوس‌ها و کرایه سواری‌ها افزایشی نداشته است و مسافران در این بخش نگران نباشند.

باقر جوان تاکید کرد: بازرسان ما در ایام نوروز به صورت کامل آماده باش هستند و به صورت مستمر و روزانه در تمامی پایانه‌ها حضور دارند و مسافران هم در صورت مشاهده تخلف، موضوع را اطلاع دهند.
نظارت مستمر بر تمامی بخش‌های هوایی کشور

در حوزه هوایی هم به گفته جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، ستاد سفر‌های نوروزی در سازمان هواپیمایی تشکیل شده و به صورت مستمر و از طریق مانیتور تمامی فرودگاه‌های کشور رصد می‌شود که در صورت مشاهده تخلف و یا تاخیر هواپیما، ناوگان هوایی جایگزین ارسال خواهد شد.

او می‌گوید: ایرلاین‌ها از تمامی ظرفیت خود در بخش هوایی استفاده خواهند کرد و امسال پیش بینی می‌کنیم که میزان جابجایی‌ها در مقایسه با نوروز سال گذشته رشد چشم گیری داشته باشد.

یازرلو گفت: در صورت وجود ظرفیت و همکاری ایرلاین‌ها امکان ارائه مجوز پرواز‌های فوق‌العاده هم وجود دارد.
رکورد صدساله جابجایی مسافر در حوزه ریلی شکست

در حوزه ریلی هم اعلام شده که ظرفیت‌های فوق العاده در برخی از مسیر‌های پر تقاضا مانند مشهد ایجاد شده است.

همچنین میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: با همکاری راه آهن و شرکت‌های مسافری، با عبور از ۲۹ میلیون نفر، رکورد صدساله جابجایی مسافر ریلی که مربوط به سال ۱۳۸۹ با تعداد ۲۸ میلیون و ۸۱۵ هزار نفر بود شکسته شد.

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی با وجود جهش ۴۰ درصدی تعداد مسافران نسبت به سال قبل، تاخیر قطار‌ها نیز حدود ۲۰ درصد کاهش یافت.
۴هزار صندلی در شناور‌های مسافری هرمزگان تهیه شده است

در بخش دریایی هم حسین عباس نژاد مدیرکل بندر شهید رجایی گفت: حدود ۴۰ فروند شناور دریایی در ایام سفر‌های نوروزی در هرمزگان راه اندازی کرده ایم و حدود ۴هزار صندلی هم در این شناور‌ها در نظر گرفته شده است.

او گفت: شناور‌های لندیگراف برای جابجایی خودرو‌ها هم امسال افزایش یافته است بنابراین مشکلی در این حوزه وجود ندارد و قیمت بلیت شناور‌ها هم امسال افزایش نداشته است.

نفیسی مدیرعامل پدافند غیر عامل وزارت راه وشهرسازی گفت: تمامی بخش‌های حمل ونقلی از تمامی ظرفیت‌های خود برای ایام نوروز استفاده خواهند کرد و در حال حاضر نظارت‌ها توسط وزارت راه وشهرسازی انجام خواهد شد.

او می‌گوید: در راستای افزایش ایمنی و امنیت در جاده‌ها و کاهش تصادفات جاده ای، در کمیسیون ایمنی راه‌ها مصوب شده که سرعت تردد تمامی ناوگان ۱۰ کیلومتر کاهش یابد و در صورت مشاهده تخلف ناوگان جریمه خواهند شد.

نفیسی گفت: سرعت مجاز در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها از ۱۲۰ کیلومتر به ۱۱۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.

براساس این گزارش با توجه به آغاز طرح سفر‌های نوروزی، مسافران می‌بایست در این ایام حتما پیش از عزیمت از آخرین وضعیت راه‌ها از طریق سامانه ۱۴۱ مطلع شوند همچنین با توجه به آنکه سازمان هواشناسی هم سامانه پیش بینی نقطه‌ای را راه اندازی کرده است بنابراین افراد به راحتی از وضعیت نقطه‌ای آب و هوا هم می‌توانند مطلع شوند تا با اخذ تمهیدات لازم، سفری ایمن پیش رو داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: