April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۰۲۲
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
0

انواع پسته مجلسی چه هستند؟ قیمت انواع پسته نوروز ۱۴۰۲ چقدر است؟ پسته چه فوایدی دارد؟

سال جدید در راه است و بازار خریدهای نوروزی هم دوباره به تب‌وتاب افتاده است. واقعیت این است که هر چقدر هم تورم نامهربان باشد، خصوصیت مهمان‌نوازی ما ایرانی‌ها همچنان به قوت خود باقی است. آجیل‌ هم که از دیرباز از ارکان اصلی پذیرایی نوروزی هر خانواده ایرانی بوده است. اگر قصد خرید آجیل و پسته را دارید، با ما همراه شوید.

در ضمن همین‌قدر بگوییم که چه بخواهید پسته احمد آقایی برشته زعفرانی ممتاز بخرید و چه ساده‌ترین نوع پسته را، بهتر است خرید خود را به صورت آنلاین و از طریق فروشگاه‌‌های اینترنتی انجام دهید تا دستتان برای انتخاب بازتر و خیالتان هم بابت تصمیمی که می‌گیرید راحت‌تر باشد.

ما در ادامه قصد داریم با معرفی بهترین پسته‌های مجلسی، به قیمت آن‌ها هم نگاهی بیاندازیم و به شما در انتخاب بهترین آن کمک کنیم.

چرا پسته اهمیت دارد؟

اگر به تاریخ بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نگاه کنید، متوجه می‌شوید که یکی از ارکان اصلی اقتصاد قوی آن‌ها مربوط به بخش کشاورزی است. این روزها تأمین نیازهای غذایی مردم یک موضوع بسیار مهم در دنیاست. ازاین‌رو رقابت برای صادرات کالاهای کشاورزی و دام‌پروری شدیدتر شده است. پسته یکی از درآمدهای ارزی و صادراتی خیلی مهم ما ایرانی‌هاست.

پسته یکی از اصلی‌ترین صادرات غیرنفتی کشورمان است که به صورت عمده به کشورهای بزرگ جهان ارسال می‌شود. پسته ایرانی به دلیل اندازه مناسب، طعم منحصر‌به‌فرد و کیفیت بالا در بسیاری از کشورهای دنیا طرفداران زیادی دارد و هر ساله توسط مشتریان خاصی خریداری می‌شود.

دلیل اصلی آن، محتوای بالای چربی غیراشباع (چربی‌های سالم برای بدن انسان) در پسته ایرانی است. ویژگی‌ای که از موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد و شرایط مناسب کشت آن ناشی می‌شود. ازآنجایی‌که این پسته‌ها بسیار روغنی هستند، در برابر حرارت مقاوم هستند و می‌توان آن‌ها را در دمای بالا تفت داد. تفت‌دادن پسته در دمای بالا طعم و بوی آن را بهتر می‌کند و طعم کاملاً جدیدی به آن می‌دهد.

انواع پسته مجلسی

ایران از نظر تاریخی به باغ‌های پسته معروف است. پسته ایرانی به دلیل کیفیت بالا، طعم آجیلی منحصر‌به‌فرد، بافت گوشتی، رنگ جذاب و مواد مغذی فراوان، رتبه اول را در جهان دارد. این آجیل همه‌فن‌حریف، علاوه‌بر قدرت‌نمایی در صنعت شیرینی‌پزی و طعم‌دادن به بعضی از محبوب‌ترین شیرینی‌های دنیا مثل باقلوا، در میان آجیل‌های نوروزی هم حرف اول را می‌زند.

بااین‌حال پسته چون در شهرهای مختلف کشورمان از کرمان گرفته تا خراسان، دامغان، قزوین، اصفهان، یزد و تهران کشت می‌شود، انواع و اقلام متفاوتی دارد. معروف‌ترین و مجلسی‌ترین پسته‌ها به ترتیب، پسته اکبری، پسته بادامی، کله قوچی، احمد آقایی، احدی، شاه‌پسند و عباسعلی هستند. در ادامه با انواع پستهِ مجلسی و قیمت آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

پسته اکبری (پسته فوق بلند)

لوکس‌ترین نوع پسته، پسته اکبری است. این رقم به ‌طور گسترده در مناطق مختلف کشورمان کاشته می‌شود و به پسته فوق بلند هم معروف است. مهم‌ترین دلیل محبوبیت آن، ظاهر مجلل و بلند آن است. پوسته آن تیره‌ترین پوست است و در بین پسته‌های صادراتی هم دارای بالاترین ارزش اقتصادی است.

اگر می‌خواهید پسته اکبری را تشخیص دهید، علاوه بر اندازه بلند و رنگ تیره‌تر پوسته، به ارتفاع تقریباً یکسان سر و انتهای آن توجه کنید. سایزهای موجود پسته اکبری 20-22، 22-24 و 24-26 است.

قیمتقیمت یک کیلو پسته خام اکبری بسته به کیفیت آن از 800 تا 1250000 متفاوت است. اگر پسته اکبری را خریدید، برای اینکه همیشه در بهترین فرم و کیفیت باشد، بهتر است آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر این پسته را در فریزر نگهداری کنید، تا یک سال هیچ‌گونه افت کیفیتی نخواهد داشت.

پسته احمد آقایی (پسته بلند)

پسته احمد آقایی که به پسته بلند هم معروف است، یکی دیگر از ارقام مهم تجاری پسته ایران است. پسته احمد آقایی منبع عالی چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین B6 و پتاسیم است. این‌گونه با تغییرات آب و هوایی سازگاری بهتری دارد و می‌تواند با محیط‌های مختلف سازگار باشد.

این آجیل نسبتاً بزرگ است و میوه آن بادامی شکل است. تمام ویژگی‌های خاص این نوع، از جمله پوسته‌های درشت و روشن و مغزهای قرمز خوشمزه، مشتریان را به مصرف رقم احمد آقایی در سراسر جهان ترغیب می‌کند.

سایزهای موجود پسته احمد آقایی 20-22، 22-24 و 24-26 است. ویژگی‌های ظاهری و طعم خوب این پسته و قیمت پایین‌تر آن نسبت به اکبری، این رقم را به یکی از محبوب‌ترین پسته‌های مجلسی برای آجیل عید تبدیل کرده است.

قیمت پستهقیمت یک کیلو پسته خام احمد آقایی از 650 تا 1150000 تومان متغیر است. یکی از دلایل این اختلاف قیمت هم به خندان‌بودن همه پسته‌ها و کیفیت آن‌ها برمی‌گردد.

بادامی (پسته نیمه بلند)

پسته بادامی ظاهری نسبتاً کشیده دارد و شبیه بادام است. دلیل اصلی نام‌گذاری این نوع پسته به همین دلیل است. بادامی پس از اکبری (فوق‌ بلند) و احمد آقایی (بلند) در گروه شاخه‌های پسته بلند دسته‌بندی می‌شود. هرساله شرایط زودرس پسته بادامی و استفاده عمومی از آن به‌عنوان میوه تازه، باعث افزایش تقاضا و فروش بالای این رقم می‌شود.

پسته بادامی به کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکایی صادر می‌شود و در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. همچنین مقداری ویتامین B در پسته بادامی وجود دارد که اثرات مثبتی در تقویت اعصاب و سیستم ایمنی بدن خواهد داشت. پسته بادامی سرشار از پروتئین است. سایزهای موجود پسته بادامی ایران 28-30، 30-32 و 32-34 است.

قیمتیک کیلو پسته خام بادامی را با قیمت 700 تا 900 تومان می‌توانید تهیه کنید.

کله قوچی (پسته جامبو)

پسته کله قوچی بزرگ‌ترین نوع پسته در بین پنج رقم است. به دلیل حجم بالای چربی طعم بی‌نظیری دارد و به دلیل ظاهر درشتی که دارد بسیار غنی و لوکس به نظر می‌رسد. پسته کله قوچی یکی از مهم‌ترین گونه‌های تجاری است که به سراسر جهان ‌هم صادر می‌شود. پسته کله قوچی به دلیل اندازه بزرگ‌تر و طعم منحصربه‌فردش به‌خصوص در میان کشورهای عربی طرفدار دارد.

پسته کله قوچی برای ترکیب با سایر آجیل‌های عید هم بسیار مناسب است و حسابی در ظرف آجیل، می‌درخشد. این نوع پسته به عنوان میان وعده هم انتخاب خوبی است و در شیرینی‌پزی هم از طعم لطیف آن شگفت‌زده می‌شوید.

کله قوچی در بسیاری از صنایع مثل قنادی، قنادی، دسر و بستنی‌سازی کاربرد فراوانی دارد. این پسته منبع خوبی از آهن است بنابراین می‌تواند محصول خوش‌طعمی برای مبتلایان به کم‌خونی باشد. سایزهای موجود پسته کلم قوچی ایرانی 20-22، 22-24 و 24-26 است.

قیمتیک کیلو پسته کله قوچی را بسته به کیفیت آن، می‌توانید در بازه قیمتی 720 تا 1200000 تومان در بازار پیدا کنید.

فندقی (پسته گرد)

پسته فندقی یکی از معروف‌ترین پسته‌های دنیاست که ظاهر آن شبیه فندق است و به آن پسته گرد هم می‌گویند. این رقم، بیشتر به دلیل اندازه کوچک آن و مقرون‌به‌صرفه‌‌بودن، کشت و صادر می‌شود. پسته گرد از نظر پروتئین و ارزش غذایی عالی است. این پسته منبع عالی چربی‌های سالم، فیبر، پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین B6 و پتاسیم است. سایزهای موجود پسته فندقی 28-30، 30-32 و 32-34 است.

قیمت: یک کیلو پسته خام فندقی را در بازه قیمتی 650 تا 1000000 تومان در بازار قبل عید پیدا کنید.

مغز پسته

مغز پسته سبز که به‌عنوان یک آجیل لوکس شناخته می‌شود، علاوه‌بر مخلوط با انواع خشکبار، در صنایع مختلفی مثل شیرینی‌پزی، شکلات‌سازی، بستنی‌سازی و تولید سوسیس، کالباس و ژامبون هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مغز پسته به دلیل راحتی استفاده، قیمت بالاتری نسبت به نوع با پوست آن دارد. هرچه مغز پسته سبزتر باشد قیمت آن‌هم بیشتر می‌شود. قیمت مغز پسته بسته به اندازه و نوع آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

فواید پسته

در ادامه با فواید شگفت‌انگیز پسته بیشتر آشنا شوید:

1. کالری کم

پسته آجیلی کم‌کالری و سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین‌ها و مواد معدنی است. باتوجه به این ویژگی‌ها، این آجیل برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است. ازآنجایی‌که تمام کالری موجود در پسته توسط سیستم ما قابل جذب نیست، باعث کاهش وزن سالم بدن می‌شود.

2. سرشار از فیبر و پروتئین

پسته حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین است. مصرف فیبر و پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند، چون شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و کالری دریافتی را کاهش می‌دهد، که هر دو باعث کاهش وزن می‌شوند. همچنین پروتئین انرژی و سرعت متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. همچنین محتوای فیبر پسته به هضم راحت‌تر کمک می‌کند. افزایش سرعت متابولیسم در هضم بهتر مؤثر است.

3. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها‌ و ویتامین‌ها

پسته حاوی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است. به کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری یا به حداقل رساندن آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. ویتامین E که در پسته وجود دارد، پوست را از درون به بیرون آب‌رسانی و تغذیه می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها سطح انسولین را تنظیم می‌کنند و جریان خون را افزایش می‌دهند که همین مورد احتمال ابتلا به آکنه را کاهش می‌دهد.

4. برای افراد دیابتی مفید است

کربوهیدرات پسته نسبت به خیلی از آجیل‌ها کم‌تر است. این یعنی وقتی بدن ما کربوهیدرات‌ها را به قند تبدیل می‌کند، قند کمتری وارد خون می‌شود. درنتیجه، ارزش شاخص گلیسمی پایینی دارد و به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می‌شود، چون قند خون کمی آزاد می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: