April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۰۲۷
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
0

ورزش والیبال ، از مفرح ترین ورزش هاست ، اما ممکن است در حین انجام این ورزش نیز آسیب ‌دیدگی ورزشکاران نیز رخ دهد.   با توجه به اینکه والیبال یکی از محبوب ترین و لذت بخش ترین ورزش ها در جهان است و  امروزه این شاخه ورزشی مهیج تقریباً در همه کشورها به صورت حرفه ای انجام شده و به میانگین مخاطبان بالایی رسیده و مورد علاقه بسیاری از ورزشکاران در سطح آماتور و حرفه ای است ، ضروری است که تمام ورزشکاران برای ایمن ماندن در حین انجام این ورزش رعایت نکات ایمنی بازی والیبال را بدانند و رعایت کنند.

آشنایی با ورزش والیبال 

والیبال ، یک بازی تیمی است که بین دو تیم شش نفره انجام می شود و هدف آن این است که توپ را از روی تور عبور داده و حداکثر با انجام سه پاس آن را در زمین تیم مقابل بیاندازند.  این بازی مهیج  اولین بار سال 1885 توسط ویلیام مورگان، که معلم تربیت بدنی در مدرسه Holyoke YMCA در ایالات متحده بود، ابداع شد.
با شرکت ایالات متحده آمریکا در جنگ جهانی اول، والیبال توسط سربازان آمریکایی در اروپا و سایر نقاط بازی شد و این بازی به شهرت جهانی رسید. در سال 1964، والیبال در المپیک توکیو انجام شد.
در این بازی ، جایگاه والیبالیست ها تقریباً در زمین خودشان ثابت است. سه بازیکن با ایستادن نزدیک به تور حمله می کنند، در حالی که سه بازیکن با ایستادن پشت بازیکنان مهاجم دفاع می کنند. اگر توپ برای بار چهارم لمس شود، خطا محسوب می شود و توپ به تیم مقابل می رسد.  به توپ می توان با دست و بازو ضربه زد. اما اگر پا به توپ برخورد کند خطا است.
یک مسابقه والیبال در مجموع از پنج ست تشکیل می شود .  اولین تیمی که با حداقل دو اختلاف به امتیاز 25 برسد برنده ست می شود.  چهار ست اول با امتیاز 25 و ست آخر با امتیاز 15 پایان می یابد.  قانون حداقل تفاوت دو امتیاز نیز در این مجموعه نیز صدق می کند.
به بازیکن تیم والیبال که لباسش با سایر دوستانش متفاوت است لیبرو می گویند. این بازیکن یک بازیکن دفاعی است، حمله نمی کند، مسدود نمی کند یا توپ را نمی دهد.  لیبرو معمولاً تعادل درون تیم را از عقب کنترل و حفظ می کند.  در مجموع می توان شش تغییر در هر مجموعه ایجاد کرد. وظایف لیبروها جلوگیری از تماس توپ تیم مقابل با زمین و پاس دادن توپ به هم تیمی های خود در منطقه حمله است. برای انجام دقیق ترین و موثرترین بازی والیبال باید وسایل و تجهیزات لازم مهیا باشد . تجهیزات حرفه ای که در ورزش والیبال استفاده شده  و باعث می شوند که لذت والیبال ورزشکار را به اوج برسانند عبارتند از:
- توپ والیبال
- تور والیبال
- میز و صندلی داور
- زانوبند و مچ بند

نکات ایمنی در ورزش والیبال

نکات ایمنی بازی والیبال شامل چیست؟

یک تیم والیبال ایمن دارای شرایط زیر است : 

1. بازیکنان تیم از تجهیزات مناسبی که شامل موارد زیر است استفاده می کنند:
- زانوبند برای محافظت از زانو در هنگام زمین خوردن یا لیز خوردن.
- شورت های مخصوص برای محافظت از لگن بازیکن هنگام ضربه خوردن
- استفاده از سایر محافظ ها مانند آتل های ساعد، آرنج، مچ پا، مچ دست یا شست.
2. کفش های بازی باید کشش خوبی روی زمین ورزشگاه داشته باشند و برای راحتی روی پا را بخوبی بپوشانند.
3. استفاده از محافظ های دهان که از دندان ها، لب ها، گونه ها و زبان محافظت می کنند.
4.استفاده از عینک طبی برای بازیکنانی که به آن نیاز دارند و عینک آفتابی نشکن هنگام بازی در فضای بیرونی.
5. یکی از موارد مهم دیگر که جزء اصلی ترین نکات ایمنی ورزش والیبال در نظر گرفته می شود ، انجام این ورزش بر روی کفپوش ورزشی مخصوص زمین والیبال است . زیرا این نوع کفپوش ها بدلیل نرمی و مقاومت بالایی که دارند بخوبی از ورزشکاران محافظت نموده و با گرفتن ضربه از بدن ورزشکار در حین زمین خوردن مانع از آسیب می گرددند. کفپوش های مخصوص زمین والیبال همچنین از سر خوردن ورزشکاران جلوگیری نموده و ایمنی آنها را تامین می کنند. 

در حین انجام یک تمرین والیبال ایمن برای جلوگیری از صدمات احتمالی در حین بازی والیبال، بازیکنان باید:

- قبل از شروع این ورزش یک معاینه ورزشی – پزشکی انجام دهند.
- بازیکنان باید قبل از شروع بازی والیبال در وضعیت جسمانی خوبی قرار داشته باشند.
- بازیکنان باید همیشه قبل از تمرین یا شروع بازی بدن خود را گرم کرده و کشش دهند.
- ورزشکاران باید از تکنیک های مناسب استفاده کنند. اگر در مورد تکنیک شک دارید، یک مربی با تجربه خوب می تواند به شما کمک کند.
- بازیکن در صورت آسیب دیدگی یا احساس درد، تمرین را متوقف کند. در چنین شرایطی، بازیکنان باید قبل از بازگشت به زمین توسط مربی، مانیتور، پزشک یا پرستار مورد ارزیابی قرار گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: