کد خبر: ۳۹۴۰۶۶
۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
0
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: اجرایی شدن پروژه‌های فضایی زمان بر و هزینه‌بر است .

پیشنهادی برای کاهش مهاجرت نخبگان فضایی

حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در نشست طرح و بررسی سند سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور با تاکید بر این که بخش خصوصی فضایی برای موفقیت باید یاد بگیرد که با یکدیگر کار کنند، گفت: پروژه‌های فضایی بسیار گران بوده و هزینه بالایی دارد، ضمن آن که تهیه تضامین بالا است و اجرایی شدن پروژه‌های فضایی زمانبر و هزینه‌بر است و کاری است که ریسک دارد و اگر بخش خصوصی بخواهد در این زمینه جزیره‌ای کار کند، موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم موانع موجود را برداریم. ما ادعا نمی‌کنیم در بخش فضایی حرفه‌ای هستیم، صنعت فضایی در مقایسه با صنعت معدن جوان‌تر است.

سالاریه با تاکید بر این که شروع فعالیت صنعت فضایی در کشور معکوس بوده است، اظهار کرد: در سایر کشور‌ها این صنعت از پایین‌دست آغاز شد و به تدریج در حوزه‌های اپراتوری، خرید ماهواره و بومی‌سازی ماهواره وارد شدند، ولی در ایران بنا به دلایل متعدد این صنعت از بالادست یعنی ساخت ماهواره آغاز شده است.

وی همچنین ادامه داد: باید نظام مشاوره و نظارت بخش خصوصی کاملا شکل گیرد تا ساختار نظارتی و مشاوره‌ای قوی در بخش فضایی داشته باشیم.

سالاریه گفت: باید مشکلات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی نیز حل شود. همچنین نوسانات نرخ ارز به پروژه‌ها آسیب می‌زند که در این زمینه می‌توان از ظرفیت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره برد.

وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به محدودیت‌هایی که با آن مواجه بودیم، سعی کردیم سهم خوبی را برای بخش خصوصی در نظر بگیریم.

سالاریه به وضعیت مهاجرت نخبگان اشاره کرد و با بیان این که ما نیز در بخش دولتی با آن مواجهیم، گفت: با رونق بخشیدن به قرارداد‌ها و افزایش درآمد بخش خصوصی و پایداری بازار می‌توان به کاهش مهاجرت نخبگان کمک کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: