کد خبر: ۳۹۴۱۱۴
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
بهای هر اونس طلا در یک هفته گذشته در معاملات جهانی شاهد بیش از ۳ درصد رشد بوده است.

جهش بهای طلا در بازار جهانی همزمان با نگرانی از رکود اقتصادی

طلا همواره به عنوان یکی از دارایی‌های امن در جهان شناخته می‌شود که تحت تاثیر تورم ناشی از ارز‌های جهانی قرار نمی‌گیرد و به دلیل داشتن ارزش ذاتی، هیچ گاه نگرانی درباره نابودی ارزش آن وجود ندارد. این در حالی است که با افزایش نگرانی‌های درباره آینده اقتصاد جهان، هجوم سرمایه به سمت بازار طلا اجتناب ناپذیر است.

طلا به عنوان پشتوانه مطمئن همواره مورد توجه سرمایه گذاران بوده است، اما امروز این بازار رونقی ندارد چراکه گرانی کم سابقه قیمت هر گرم طلا در بازار با توجه به کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که کمتر سرمایه گذاری جرأت ورود به این بازار را پیدا کند.

این درحالی است که بازار طلا در سال ۱۴۰۱ یکی از پر نوسان‌ترین بازار‌های ایران بود و به همین دلیل پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال جاری و همچنین در سال ۱۴۰۲ کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد، اما قطعاً روند صعود قیمت این فلز گران متوقف نمی‌شود و احتمالاً در همین مدار قیمتی بایستد.

سال ۱۴۰۱ با توجه به سیاست‌های خارجی و داخلی کشور، اتفاقاتی رخ داد که بازار طلا را تحت تاثیر قرار داد، اتفاقاتی که باعث شد بازار طلا یکی از اصلی‌ترین بازار‌ها برای سرمایه گذاران باشد. از نیمه دوم سال تحلیلگران بازار طلا بر این عقیده هم‌نظر بودند که افزایش قیمت طلا تا شب عید ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت و روند افزایش قیمت این فلز گران باعث رکود بیشتر در این بازار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بهای طلا در بازار جهانی بار دیگر افزایش یافت و باعث شد هفته‌ای که گذشت بهترین رشد طلا از اواسط ماه نوامبر به ثبت برسد.

بر این اساس، بهای هر اونس طلا در بازار فلزات گرانبها با نیم درصد افزایش، به یک هزار و ۹۲۸ دلار رسید. همچنین طلا در بازار آمریکا با همین میزان افزایش، یک هزار و ۹۳۲ دلار در هر اونس داد و ستد شد.

بدین ترتیب طی یک هفته اخیر به دلیل نگرانی‌ها درباره افزایش تورم در کشور‌های غربی و نیز تلاش بانک‌های مرکزی به منظور افزایش نرخ بهره که خود می‌تواند با ورشکستگی بانک‌ها همراه باشد، بهای هر اونس طلا ۳.۲ درصد افزایش را تجربه کرده است.

از زمان ورشکستگی بانک سیلیکون، ولی آمریکا در هفته گذشته نیز بهای طلا ۵ درصد معادل یکصد دلار در هر اونس افزایش یافته است. تحلیلگران می‌گویند نگرانی‌ها درباره احتمال ورشکستگی بانک‌ها و بحران در بازار مالی جهانی می‌تواند افزایش بهای طلا در روز‌های آتی را درپی داشته باشد.

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را روز گذشته نیم درصد افزایش داد و انتظار می‌رود آمریکا نیز ۰.۲۵ درصد نرخ بهره را برای مهار نرخ تورم افزایش دهد. این در حالی است که هم اینک ۲۰ بانک آمریکایی در خطر ورشکستگی قرار دارند.

بهای هر اونس نقره در معاملات امروز بازار فلزات گرانبها با نزدیک به یک درصد افزایش، به ۲۱ دلار و ۹۰ سنت رسید. پلاتین نیز با یک درصد افزایش، ۹۸۲ دلار در هر اونس داد و ستد شد. همچنین پالادیوم با جهش ۱.۳ درصدی، شاهد رسیدن به عدد یک هزار و ۴۴۸ دلار در هر اونس بود.

 

نوروز بازار طلا را از رکود نجات می‌دهد؟

با توجه به روز‌های پایانی سال و در آستانه نوروز ۱۴۰۲ بازار طلا بدون مشتری ماند و اسفند کم سابقه‌ای را پشت سر گذاشت. در همین رابطه عبدالله محمدولی کارشناس بازار طلا و سکه می‌گوید: در سال ۱۴۰۱ بازار طلا دستخوش تأثیرات ناشی از سیاست‌های داخلی و خارجی بود و این بازار علی رغم تمایل مردم جهت سرمایه گذاری با تنش زیادی به پایان رسید. به اعتقاد این کارشناس طلا و سکه، نوسانات نرخ انس طلای جهانی تا حد زیادی بر قیمت طلا در بازار داخلی تأثیرگذار بود و این موضوع به دلیل ادامه جنگ روسیه و اوکراین تشدید شد.

محمد، ولی ادامه داد: قیمت طلا در بازار ایران بیش از هر چیز به قیمت دلار و انس جهانی طلا وابسته است و هر تغییر در بازار دلار می‌تواند تأثیر مستقیم بر قیمت طلا داشته باشد. البته ناآرامی‌های جهانی همانند جنگ، نرخ تورم و عرضه و تقاضا بر قیمت طلا به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر می‌گذارند که در سال جاری این تنش‌ها تقریباً همراه و تأثیر گذار در بازار طلا ایران بوده است.

به گفته این فعال صنفی، رشد انتظارات تورمی، کوچ سرمایه به بازار‌های دیگر مانند بازار خودرو، دلار و مسکن عامل دیگری بر عدم تثبیت قیمت در بازار طلا بوده است. وی تصریح کرد: در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ تلاطم‌های زیادی در قیمت انس جهانی طلا ایجاد شد که باعث تغییر در قیمت طلا شده است و از همه مهمتر با وجود بحران اقتصادی در جهان و افزایش سرمایه گذاری در این بازار، تقاضا افزایش و قیمت انس طلای جهانی روند گرانی پیش گرفته است.

عوامل گرانی ادامه دار طلا

محمد ولی، افزایش قیمت دلار در کشور را عامل دیگر افزایش قیمت طلا در بازار داخلی دانست و ادامه داد: نوسانات نرخ دلار تأثیر مستقیم بر قیمت طلا داشت و با ادامه تنش در بازار ارز، قیمت طلا نیز همچنان پُر نوسان باقی مانده است.

این کارشناس بازار طلا در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت فلز گران قیمت، مردم همچنان مشتاق سرمایه گذاری در این بازار می‌باشند، گفت: هرچند قدرت مالی مردم در برابر تورم ایجاد شده در اقتصاد کشور بسیار ضعیف شده، اما هنوز طلا به عنوان پشتوانه مالی و بازاری برای سرمایه گذاری است از این رو سرمایه گذار تمایل به سرمایه گذاری در این بازار دارد، اما تقاضا نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم شده است.

طلای دست دوم هم بدون خریدار ماند

محمد، ولی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بازار طلای دست دوم چه جایگاهی در بین متقاضایان طلا دارد؟ گفت: خرید یا فروش طلای دست دوم بسیار تخصصی است و این امکان وجود دارد که طلا مورد نظر خریدار مشکل فنی داشته باشد و تشخیص این مشکل برای مردم بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است از این رو خرید و فروش این طلا می‌تواند برای خریدار (مردم) زیان آور باشد.

این کارشناس بازار طلا تأکید کرد: با این حال مردم برای خرید طلای دست دوم اقدام می‌کنند که موضوع گرانی طلا به این بخش از بازار هم رسیده و قطعاً طلای دست دوم هم دستخوش تغییر قیمت شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازار طلا در انتظار تثبیت نرخ ارز و افزایش تقاضاست و احتمال کاهش رکود در بازار طلا دراین روز‌های پایانی سال بسیار کم است. محمد، ولی گفت: در سال جاری تقاضای خرید طلا نسبت به سال‌های گذشته با کاهش تقاضا روبرو بود و همین موضوع علاوه بر گرانی طلا، تنش رکود تقاضا را نیز به همراه داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: