April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۴۲۴۱
۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
0
معاون ساخت و توسعه راه آهن گفت: در راستای تحقق برنامه توسعه شبکه ریلی کشور، عملیات اجرایی راه‌آهن بستان آباد- خاوران به اتمام رسید است.

راه‌آهن بستان آباد- خاوران آماده بهره‌برداری است

عباس خطیبی از اتمام عملیات اجرایی راه آهن بستان آباد- خاوران در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این مسیر ریلی دومین پروژه از پنج پروژه ریلی مهم کشور است که عملیات اجرایی آن تکمیل و آماده بهره برداری است.

خطیبی این خط آهن را بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور اعلام کرد و اظهار داشت: این مسیر ریلی بخشی از طرح راه آهن میانه-بستان آباد-تبریز است که هدف اصلی ساخت آن کاهش مسیر و اصلاح شبکه راه آهن از شمال غرب به مرکز کشور است. در سال‌های گذشته بخش اول این مسیر از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و هم اکنون حدفاصل بستان آباد تا ایستگاه خاوران نیز به طول ۴۴ کیلومتر آماده بهره برداری است.

وی کاهش ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی اتصال شمال غرب به مرکز کشور را مهمترین مزیت ساخت این راه آهن دانست و ادامه داد: علاوه بر افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی، زمان سفر نسبت به مسیر ریلی موجود ۴ ساعت کاهش می‌یابد.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن بنادر و فرودگاه‌ها همچنین با تاکید بر اهمیت استان آذربایجان شرقی در مسیر کریدور‌های مهم بین‌المللی گفت: از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند که راه‌آهن بستان آباد-خاوران یکی از بخش‌های مهم این کریدور‌ها است.

وی حجم عملیات خاکی راه آهن میانه- تبریز را بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: به منظور ساخت این طرح ریلی ۳۴۹ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است و برای ساخت آن ۶.۱ هزار تن ریل تولید شده در داخل کشور، ۸۴ هزار اصله تراورس و ۲۶ دستگاه سوزن به کار به کار رفته است.

خطیبی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و افزود: در این مسیر ۱۳ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۸۰ متر، ۱۵۶ دستگاه پل کوچک به طول یک هزار و۱۵۶ متر و دو دستگاه تونل به طول ۲هزار و ۹۳۰ متر احداث شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ساخت پل باسمنج در این مسیر ریلی را از لحاظ فن‌آوری، مشخصات فنی، سرعت عمل و اجرا و کیفیت یکی از نمونه‌های مثال زدنی دانست و گفت: این پل گفت: پل دارای۲۰ دهانه ۵۰ متری به طول هزار متر است و به عنوان بزرگترین پل این محور ریلی به روش پیشرانی برای اولین بار در قوس با توان و تخصص مهندسان ایرانی ساخته شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: