کد خبر: ۳۹۴۵۱۳
۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
0
فرماندار منوجان گفت: منوجان دارای ۲ اقلیم متفاوت است به طوری که تابستان دما در برخی مناطق به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و در برخی مناطق مردم از هوایی معتدل و خنک بهره می‌برند
سفر به شهرستانی با ۲ اقلیم متفاوت در یک فصل!
استان کرمان با داشتن ۲۳ شهرستان یکی از پهناورترین استان‌های ایران محسوب می‌شود که از این تعداد، ۷ شهرستان در جنوب این استان قرار دارند و شهرستان منوجان یکی از این ۷ شهرستان است که در مسیر جیرفت، کهنوج و استان هرمزگان قرار دارد و از آب و هوایی گرمسیری و مرطوب برخوردار است.


شهرستان منوجان با مساحت بیش از ۷ هزار کیلومتر مربع با جمعیت ۷۰ هزار نفری در جنوبی‌ترین نقطه مرزی استان کرمان با استان هرمزگان قرار دارد.

هم اکنون آب و هوای منوجان بهاری است که شرایط جوی زیبایی را برای میهمانان نوروزی به وجود آورده است.

تجربه ۲  دما در منوجان 

جمشید سراجی، رئیس ستاد تسهیلات نوروزی منوجان ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی این شهرستان گفت: شهرستان منوجان در ف‍اص‍ل‍ه ۴۰۰ کی‍ل‍وم‍ت‍ری ج‍ن‍وب غربی کرمان، ۷۰ کیلومتری جاده کهنوج، ۱۵۵ کیلومتری جنوب جیرفت و ۱۳۵ کیلومتری شرق استان هرمزگان ق‍رار گ‍رف‍ت‍ه است.

شهرستان منوجان

او افزود: منوجان از جنوب و غرب با شهرستان‌های رودان استان هرمزگان از شمال و شرق با شهرستان کهنوج و از جنوب با شهرستان قلعه گنج هم جوار است.

فرماندار منوجان بیان کرد: از نظر تقسیمات کشوری، این شهرستان دارای ۲ بخش مرکزی و آسمینون (نودژ) است که مجموعا ۱۰۸ روستا و آبادی دارد، تصریح کرد: با توجه به نزدیکی این شهرستان به دریا، آب وهوای آن عمدتا گرمسیری و مرطوب با رطوبت ۵۹ تا ۶۰ درصد است.

او تصریح کرد: شهرستان منوجان دارای ۲ اقلیم متفاوت است به طوری که تابستان، دما در برخی مناطق این شهرستان به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و در مناطقی مانند: گشمیران و کندر، مردم از هوایی معتدل و خنک با طبیعتی چشم نواز بهره می‌برند.

شهرستان منوجان

تنوع اقوام با لهجه‌های مختلف در منوجان

ابراهیمی، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۵ شهرستان جنوبی گفت:در شهرستان منوجان، می‌توان با اقوام گوناگونی که به لهجه‌های مختلف تکلم می‌کنند و دارای آداب و رسوم خاص خود هستند، آشنا شد.

او افزود: مردم این شهرستان به میهمان نوازی شهرت دارند و با داشتن ۲ مذهب شیعه و سنی در کنار هم با اتحاد و برادری زندگی می‌کنند

جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در منوجان

قلعه تاریخی منوجان یکی از مناطق گردشگردی است که در مرکز شهر واقع شده و مکانی با طبیعتی بسیار زیبا برای بازدید مسافران نوروزی است.

موسی ابراهیمی، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۵ شهرستان جنوبی با بیان اینکه منوجان یا مینوجهان، منوقان، منوگان و منوجون نام‌هایی است که در کتاب‌های مورخان برای شهرستان منوجان ذکر شده و به مرور زمان این نام به نام منوجان ختم شده است، گفت: ازجمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان منوجان می‌توان به قلعه تاریخی کلات اشاره کرد که در مرکز شهر منوجان واقع شده است.

شهرستان منوجان

او افزود: گرچه برخی قدمت این قلعه را متعلق به عهد ساسانی می‌دانند؛ اما به نظر می‌رسد، معمار قلعه‌های بم، کهنوج و منوجان یک نفر بوده است و با توجه به حفاری‌ها و اشیای کشف شده از سوی باستان شناسان، عده‌ای معتقدند که این قلعه بسیار قدیمی‌تر و متعلق به دوران ماقبل تاریخ است.

ابراهیمی گفت: با تحقیق بر روی سفال‌های کشف شده در این منطقه این طور بر می‌آید، افرادی از اوایل اسلام تا قرن‌های ۷ و ۸ هجری در این قلعه زندگی می‌کرده اند.

او افزود: قلعه منوجان، گنجینه‌ای کامل از ادوار مختلف در سده‌های نخست اسلامی، دوره سلجوقی، ایلخانی، تیموری تا دوره صفویه و پس از آن است که نشان از تاریخ کهن این شهر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ۵  شهرستان جنوبی کرمان با بیان اینکه هر چند مردم، شهرستان منوجان را با قلعه تاریخی آن می‌شناسند؛ اما منوجان مناطق گردشگری بسیار زیادی دارد، گفت: روستای گردشگری کندر، مهرآباد، قلعه تاریخی کلات، زیارت فضل بن عباس (ع)، زیارت بی بی طیبه (نودژ)، باغ روضه ارم، زیارت بی بی مریم، شاه اشرف، ارتفاعات معادن فاریاب، ارتفاعات تیآب و بسیاری از مناطق زیبا و چشم نواز از جمله مناطق گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند.

او با بیان اینکه بارگاه امامزاده فضل ابن عباس در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی منوجان و ۱۶ کیلومتری روستای چاه حسن (دشت عباس) شهرستان منوجان، هر روز شاهد حضور مشتاقان زیادی به خصوص روز‌های پنجشنبه و جمعه است، افزود: وجود طبیعت و آب و هوای بسیار زیبا به خصوص در فصل زمستان و بهار و مهیا کردن امکانات رفاهی در این مکان متبرکه، زمینه‌ای را فراهم کرده است تا مسافران علاوه بر زیارت، سیاحتی را هم تجربه کنند.

شهرستان منوجان

روستا‌های زیبا در منوجان، منتظر حضور گردشگران

روستاها نیز در منوجان با زیبایی های خاص خود برای پذیرایی از مسافران نوروزی آماده هستند. 

ابراهیمی گفت: روستای کندر، روستای بسیار زیبا با طبیعتی بکر و جذاب در بخش آسمینون منوجان قرار دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی به صورت طولی در ۲ طرف رودخانه‌ای به نام کندر واقع شده که از نزدیکی‌های دهکهان و قسمتی از رودخانه نازدشت سرچشمه می‌گیرد.

شهرستان منوجان

او بیان داشت: طبیعت تفریحی روستای خسروآباد، یکی از جاذبه‌های گردشگری تفریحی منوجان است که فاصله این روستا تا مرکز شهر ۶ کیلومتر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ۵ شهرستان جنوبی کرمان با بیان اینکه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری منوجان، بند آبخیزداری کَندِر طول است که در فاصله ۳ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد، تصریح کرد: اطراف این بند، طبیعتی زیبا از درختان دست کاشت و خودرو وجود دارد و در رودخانه پایین‌دست این بند، آب‌هایی جریان دارد که هر طبیعت‌دوستی را به سوی خود فرا می‌خواند.

شهرستان منوجان

او به روستای گردشگری مهرآباد منوجان با صنایع دستی وکپر‌های گرد توپ وغذا‌های سنتی نیز پرداخت و گفت: یکی از روستا‌های مورد هدف گردشگری شهرستان منوجان، روستای مهرآباد با مردمانی میهمان نواز آماده میزبانی از مهمانان نوروزی است.

شهرستان منوجان

ابراهیمی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید سوغات صنایع دستی را خریداری کنید می‌توانید از این روستا دیدن و سفارش انواع صنایع دستی را به زنان هنرمند این روستا بدهید، تصریح کرد: زنان این روستا سفارش بافت انواع سبد صنایع دستی را از گردشگران می‌گیرند و همان لحظه با درختچه دازی که در باغچه خانه‌های خوددارند ، آن را می‌بافند و به شما تحویل می‌دهد.

شهرستان منوجان

تجربه حضور در خانه کپری را در منوجان تجربه کنید

ابراهیمی افزود: از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستا که هر گردشگری می‌تواند تجربه کند، اجاره خانه‌های کپری گرد توپ، تجربه زندگی روستایی و پخت انواع نان محلی و غذا‌های سنتی است.

شهرستان منوجان

گل افشان، دهیار روستای مهرآباد نیز گفت: روستای گردشگری مهرآیاد با ۱۱۰ خانوار و۵۰۰ نفر جمعیت در نزدیکی‌زیارت فضل ابن‌عباس و سد گردشگری تیاب از توابع این روستا قرار دارد.

او افزود: در این روستا ۳ قبیله رمشکی، مارزی و بشاگردی متشکل از شیعه و اهل تسنن در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند که همگی با جان و دل پذیرای مهمان هستند.

او ادامه داد: ۲ مکان مدرسه و سالن فرش بافی روستا طی ایام عید نوروز برای اسکان و اقامت میهمان نوروزی پیش بینی شده است.

شهرستان منوجان

دهیار روستای مهرآباد منوجان گفت: همچنین خانه‌های سنتی و بومی کپر گرد توپ برای تجربه زندگی‌روستایی به مهمانان اجاره داده می‌شود تا حداقل یک شب یا یک‌روز زندگی روستایی‌را تجربه کرده باشند؛ البته گردشگران می‌توانند کار‌های دیگری از جمله: پخت نان محلی، چای دودی و طعم غذا‌های سنتی را تجربه کنند.

برداشت محصولات کشاورزی، گردشگری جذاب برای مسافران

تماشای مزارع مختلف و سرسبزی آن ها، علاوه بر افزایش روحیه، تجربه شیرین آشنا شدن با برداشت محصولات کشاورزی را برای مسافران فراهم می کند. 

محسن نوشادی رئیس جهاد کشاورزی منوجان با اشاره وجود نخل‌های سربه فلک کشیده در منوجان، گفت: خاک حاصلخیز و وجود مزارع متعدد و تنوع آب و هوایی، این شهرستان را به قطب اقتصادی کشاورزی تبدیل کرده است.

شهرستان منوجان

او بیان کرد: وجود آب و هوا و شرایط اقلیمی متنوع، موجب شده ده‌ها نوع محصول از جمله: سیب زمینی، پیاز، گوجه، بادمجان، فلفل، ذرت، گندم، خیار سبز، هندوانه، خیار و گرمک در این شهرستان کشت شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان منوجان تصریح کرد: این شهرستان از لحاظ تولید اکثر محصولات کشاورزی در رتبه‌های بالای کشوری قرار دارد.

شهرستان منوجان

او بیان کرد: همزمانی عید نوروز و زمان اوج برداشت محصولات کشاورزی در این منطقه نیز نوعی گردشگری محسوب می‌شود و مسافرانی که از این شهرستان عبور می‌کنند، می‌توانند شاهد برداشت انواع محصول در این ایام سال باشند و ضمن گفت و گو با کشاورزان، دید وبازدیدی از مزارع سرسبز کشاورزی منوجان داشته باشند.

گزارش از طالب گل افشان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: