طرحهای عمرانی در دولتها همواره یکی از مهمترین برنامهها در توسعه اقتصاد کشور به شمار میروند، اما به نظر میرسد که کمبود منابع مالی و نبود اعتبار باعث عقب ماندن این پروژهها از پیشرفت شده است.
به گفته بسیاری از پیمانکاران پروژههای عمرانی و آزاد راهی هنوز بخش زیادی از مطالبات آنها از سالهای گذشته باقی مانده و همین امر باعث شده که دیگر انگیزهای برای اجرای پروژههای دیگر نداشته باشند.
در سال گذشته در حوزه آزاد راهی و راه آهن شاهد شکسته شدن رکوردهایی در ساخت و تکمیل پروژهها بودیم و بررسیهای صورت گرفته در کارنامه یک ساله دولت نشان میدهد که در صورت تزریق منابع مالی لازم به این پروژهها شاهد پیشرفت چشم گیر اجرای این پروژهها خواهیم بود.
یکی از مهمترین پروژههایی که اخیرا دولت برای اجرای آن بسیار انگیزه نشان میدهد راه آهن رشت- آستارا است که تکمیل کننده حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است. در این زمینه دولت باید اقدامات لازم را انجام دهد و سرمایه گذاری را در دستور کار خود قرار دهد که البته در آخرین جلسه همکاریهای ترانزیتی، کشور روسیه برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده است.
در همین رابطه عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور گفته است: راه آهن رشت-آستارا آخرین حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب است و جزو توافقات کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه است.
به گفته معاون شرکت ساخت بخش زیر سازی این پروژه به اتمام رسیده و باقی مانده این پروژه که که ۱۴۰ کیلومتر است به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا واگذار شده است که در راستای اجرای آن تفاهم نامهای در سال ۹۷ منعقد و مجوز برگه وام آن اخذ شده است بنایراین امکان قرارداد برای کل طول این مسیر را خواهیم داشت و میتوانیم عملیات آن را فعال کنیم.
خطیبی بیان کرد: مذاکرات فنی صورت گرفته است و حدود دو ماه پیش هیاتی از راه آهن روسیه، حضور یافته و جلسات فنی تشکیل شده و نقطه نظراتی داشتند که ما در حال پاسخگویی به سوالات آنها هستیم.
او میگوید: تخمین ما این است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو برای احداث این پروژه هزینه نیاز است و مدت سه تا حداکثر چهار ساله را هم برای تکمیل آن پیشبینی کردهایم.
برخی از مسئولان هم اعلام کرده اند که در سال جدید بخش عمدهای از منایع مالی مورد نیاز برای پروژههای عمرانی از طریق مولد سازی داراییهای دولت ایجاد میشود که در همین رابطه سید احسان خاندوزی میگوید: مولدسازی داراییهای دولت یکی از راهبردهای اصلی در دو سال آینده است که پیشروی پروژههای عمرانی را نشان خواهد داد.
وزیر اقتصاد افزود: از طریق مصوبه سران قوا مسئله تبدیل اموال مازاد به اموال مولد سرعت میگیرد. مسیر ناامید کننده سنوات قبل از طریق شفافیت قابل تغییر است. رونمایی از سایت مولدسازی نیز در همین راستا انجام شد.
خاندوزی گفت: تمام متخصصان و عموم مردم میتوانند با حداکثر شفافیت شریک دولت در پیاده کردن گام تحولی در پیش برد پروژههای نیمهتمام موجود باشند. بهار امسال، بهار جان بخشی به طرحهای نیمه تمام دولت است.
وی همچنین وعده داد که اوایل امسال گزارش امید بخشی از عملکرد طرحهای نیمه تمام در استانهای مختلف ارائه خواهد شد.
همچنین محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در خصوص مولد سازی اعلام کرده بود که باید نحوه شناسایی املاک و مازاد بودن این داراییها و نیز نحوه قیمت گذاریها کاملا شفاف، مطابق آیین نامه مصوب و دقیق باشد.
مخبر میگوید: مولدسازی در حقیقت به معنای تبدیل به احسن دارایی هاست و اعتبارات حاصل از فروش داراییهای مازاد باید در طرحهای عمرانی و توسعهای کشور و تکمیل پروژههای نیمه تمام دستگاههای اجرایی هزینه شود.
قربانزاده رئیس کل سازمان خصوصیسازی هم به تازگی از آغاز فرایند اجرایی طرح مولدسازی داراییهای دولت از بعد از تعطیلات نوروز خبر داده است.
او با اشاره به بررسی و تصویب آخرین اصلاحات آییننامه اجرایی مولدسازی داراییهای دولت در شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اظهار کرد: اصلاحات آیین نامه دو مرحلهای بود. یک مرحله در هیات مولدسازی بررسی شد و هفتم فروردین نیز در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تایید رسید.
با توجه به آنکه بخش زیادی از پروژههای عمرانی و حمل ونقلی کشور و همچنین پروژههای مسکونی نیاز به تزریق منابع مالی دارد بنابراین با اجرایی شدن طرح مولد سازی در سال جدید و تامین مالی پروژههای نیمه تمام به طور قطع اخبار خوبی از اتمام این پروژههای خاک خورده به گوش خواهد رسید.