کد خبر: ۳۹۴۶۸۹
۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
0
مدیر‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با ۲۶۱ هزار و چهل و نه نفر بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داد.

تخت جمشید در صدر بازدید نوروزی از پایگاه‌های ملی و جهانی کشور

رضا سامه گفت: نوروز غنی‌ترین میراث آیینی برخاسته از فرهنگ ملی و رمضان مهم‌ترین نماد فرهنگ اسلامی سرزمین ما ایران است. تقارن این دو امر باشکوه در تقویم، از نادرترین رویداد‌های روزگار ماست که تازگی طبیعت و نشاط معنویت را توامان در زندگی جاری می‌سازد و حضور در عرصه تمدنی این سرزمین در ظرف زمانی این تلاقی، زمینه‌ساز ظهور والاترین ارزش‌های جامعه در قالب فرهنگ متعالی ایرانی و اسلامی است.

مدیر‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی ادامه داد: پایگاه‌های میراث فرهنگی به مثابه میزبان این حضور، از یک سو پرچم‌دار معرفی و ترویج ارزش‌ها و از سوی دیگر مسئول حفاظت از نماد‌های هویتی آن در سراسر این مرز و بوم هستند که هریک جلوه‌ای از این امر باشکوه را به نمایش می‌گذارند. اداره کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی بر خود می‌بالد که در امتداد رسالت همیشگی خود در سال جاری، دوباره این توفیق را داشت که با تمهیدات موثر، برگ تازه‌ای از خدمات خود را به مردم سرافراز و قدرشناس ایران عزیز تقدیم کند و همچنان بر عهد خود مبنی بر شکوفایی فرهنگ درحین انجام مسئولیت خطیر حفاظت از آثار تاریخی و تمدنی پای‌بند و استوار است.

سامه با بیان اینکه به یاری پروردگار آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، سال ریزش دشواری‌ها و ناملایمات و رویش انگیزه‌ها و امید‌های تازه خواهد بود. سال پایان آزمون‌های دشوار و بشارت خدمات شایسته در شرایطی هموارتر از گذشته، عنوان داشت: اقبال فراگیر و بی‌همتای مردم به بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و نیز گوناگونی برنامه‌های فرهنگی پایگاه‌ها در روز‌های نخستین، نویدبخش رویداد بهار راستین در حوزه ماموریتی است و اصلاح برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها در حین میزبانی، نشان از پویایی مستمر این نهاد مسئولیتی است.

مدیر‌کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در ادامه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای نوروز اشاره کرد و گفت: برگزاری آئین‌های دیرین با رویکرد‌های نوین و برنامه‌های ویژه نوروز در بیش از یکصد پایگاه میراث ملی و جهانی، تا آن اندازه وسیع و گسترده بوده است که در قالب برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی پیش از نوروز و برنامه و فعالیت‌های فرهنگی و نوروزی دسته‌بندی شده است.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم آئینی روز درختکاری، برگزاری برنامه‌های متناسب با روز ولادت حضرت قائم (عج) در نیمه شعبان، برگزاری آیین شاهنامه‌خوانی به مناسبت پایان سرایش شاهنامه، برگزاری سراسری آیین پاکسازی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی با مشارکت جوامع محلی و سمن‌ها و برگزاری برنامه‌های متناسب با روز جهانی شادی در روز ۲۹ اسفندماه از جمله رئوس کلی اقدامات و برنامه‌های پیش از نوروز است.

سامه تاکید کرد: همچنین رئوس کلی اهم برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته به عنوان فعالیت‌های فرهنگی و نوروزی در سطح پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز شامل تدارک سفره نوروزی (در راستای معرفی سفره‌های نوروزی اقوام مختلف ایرانی)، پیش‌بینی و اجرای برنامه‌ها و آیین‌های سنتی متناسب با فرهنگ محلی و بومی، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ منطقه، برپایی جشنواره‌ها وایستگاه‌های نقاشی کودکان، برنامه‌های متناسب با آغاز ماه مبارک رمضان (شامل جزء خوانی سوره‌های قرآن، برپایی مراسم افطاری، برگزاری مسابقه نقاشی و توزیع بسته‌های فرهنگی میان روزه اولی‌ها و ...)، اجرای برنامه‌های متناسب روز هنر‌های نمایشی است و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز نیز پیش‌بینی فضای مناسب برای مسافران و کسانی که عذر شرعی دارند صورت گرفت.

وی افزود: همچنین استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه، خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد بازدید کننده از پایگاه‌های میراث ملی و جهانی را دارا بوده اند. استان‌های فارس، اصفهان، کرمان، کرمانشاه و کرمان و خراسان رضوی به ترتیب پانصدو بیست و یک هزار و نهصد و دوازده نفر، چهارصد و سی و هفت هزار و دویست و بیست و سه نفر، یکصد و پنجاه و سه هزار و پانصدو چهار نفر، یکصد و سی و چهار هزار و دویست و هشت نفرو یکصد و سی و سه هزار و دویست و پنجاه و نه نفر پنج استان برتر به لحاظ بیشترین میزان بازدیدکننده هستند.

سامه در پایان گفت: در میان پایگاه‌های ملی و جهانی در سراسر کشور نیز پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با ۲۶۱ هزار و چهل و نه نفر بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. پس از آن به ترتیب مجموعه میراث جهانی میدان امام (ره)، میراث جهانی باغ فین کاشان و میراث جهانی پاسارگاد قرار دارند. خداوند بزرگ را بر استمرار این توفیق شاکریم و ضمن تبریک سال جدید و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، مراتب سپاس خود را بر محضر ملت سربلند و سرافراز کشور عرضه می‌داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: