کد خبر: ۳۹۵۴۶۸
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۸
0
بانک مرکزی اروپا از موافقت اکثریت اعضا با افزایش نیم درصدی نرخ بهره برای مهار تورم در کشورهای عضو خبر داد.

احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در اروپا برای مقابله با تورم

جنگ اوکراین و تحریم‌های اعمال شده کشور‌های اروپایی علیه روسیه باعث افزایش بهای سوخت و مواد غذایی و در نهایت افزایش تورم در قاره سبز شده است. همین موضوع باعث بروز مشکلات فراوان در منطقه یورو شد و اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد ساز و کاری برای مقابله با آن است. افزایش نرخ بهره یکی از این ابزارهاست.

به گزارش تل تریدر، بانک مرکزی اروپا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد در نشستی که با حضور اعضا در ۱۵ و ۱۶ ماه مارس برگزار شد اکثریت قاطع اعضای شورای حکام با افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره به منظور مقابله با تورم افسارگسیخته در اتحادیه اروپا موافقت کردند.

در این نشست اعضا اذعان کردند با توجه به شرایط فعلی و افزایش بی اعتمادی باید با اطلاعات ناقص تصمیم گیری می‌شد و علی رغم ریسک‌های موجود، مجبور به ایجاد اعتماد و جلوگیری از عدم اطمینان بیشتر در امور مالی هستیم.

این در حالی است که برخی اعضا در این نشست استدلال کردند تا زمانی که تنش‌های بازار مالی فروکش نکند، نباید نرخ بهره را افزایش داد، زیرا در حال حاضر اقتصاد از پیامد‌های فشار مالی به دلیل افزایش نرخ بهره پیشین رنج می‌برد و یک افزایش نیم درصدی در نرخ بهره می‌تواند اثر انقباضی بسیار قوی تری بر بازار مالی وارد کند.

جدیدترین گزارش مالی درباره اقتصاد اروپا نشان می‌دهد در ماه مارس میزان تورم در این منطقه با ۰.۹ درصد افزایش به ۶.۹ درصد رسیده است. این در حالی است که بانک مرکزی اروپا پیش‌تر برای مهار نرخ تورم ۰.۵ درصد نرخ بهره را افزایش داده بود.

افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا گرچه باعث تقویت یورو می‌شود، اما خطر رکود اقتصادی را به دنبال دارد. این موضوع می‌تواند بانک‌های بیشتری را در قاره سبز در خطر ورشکستگی قرار دهد. همچنین بهای نفت در بازار انرژی به نرخ بهره در اروپا و آمریکا واکنش نشان می‌دهد و با افزایش نرخ بهره، بهای طلای سیاه شاهد روند نزولی خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: