April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
روحبخش از تصمیمات اشتباه دولت در تخریب اقتصاد انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۵۹۳۹
۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران نسبت به ناتوانی دولت در کنترل قیمت‌ها هشدار داد و گفت: روند رشد قیمت‌ها هیچ حساب و کتابی ندارد و معلوم نیست چرا دولت از کنار تورم و گرانی بسادگی عبور می‌کند.

سونامی قیمت‌ها دستاورد تیم اقتصادی ضعیف دولت سیزدهم

برزو روحبخش یا یادآوری اینکه دولت سیزدهم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اولین ضربه مهلک را بر پیکره نحیف اقتصاد کشور وارد کرد گفت: اگرچه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقتصاد را ویران و بحران قیمت‌ها را به وجود آوردند، اما تاثیرات ویرانگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سفره دهک‌های پایین جامعه بیشتر خودنمایی کرد.

وی با اشاره به اینکه آزاد سازی ارز جهانگیری، شروع طوفانی تخریب اقتصاد در دولت سیزدهم بود گفت: با حذف یک باره و بدون برنامه ارز ۴۲۰۰ تومانی، تورمی سرسام آور رقم خورد که دولت هرگز نتوانست آن را کنترل کند و اکنون به سونامی قیمت‌ها منجر شده است.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از تصمیمات غیر کارشناسی دولت گفت: گرانی‌های ادامه دار نشان می‌دهد که دولت هرگز نتوانسته تورم و بحران ناشی از تصمیمات اشتباه خود را جبران کند.

وی با انتقاد از پرداخت یارانه ناچیز در مقایسه با سونامی گرانی گفت: دولت ابتدا قیمت‌ها را گران کرد و هنگامی که دید صدای مردم درآمده و امکان تحمل شرایط وجود ندارد، یارانه نقدی را پرداخت کرد، در حالی که امروزه یارانه نقدی هیچ ارزشی ندارد و یک دهم گرانی‌ها را نیز پاسخگو نیست.

روحبخش با تاکید بر اینک هگرانی کالا‌های اساسی همچون نان، ماکارونی، مرغ، حبوبات، روغن، گوشت، برنج و لبنیات، زندگی را برای حقوق بگیران سخت کرده گفت: بحران اقتصادی به اندازه‌ای جدی و خطرناک شده که تحمل شرایط را غیر ممکن کرده است.

وی خرید مسکن، خودرو، طلا، دلار و... برای دهک‌های پایین جامعه و حقوق بگیران را رویا توصیف کرد و گفت: امروزه کارگران و بازنشستگان همین قدر که بتوانند شکم خود و اعضای خانواده شان را سیر کنند، کافی است و بسیاری از گزینه‌های دیگر یک زندگی به رویا شباهت دارد.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با یادآوری آماری که از سوی وزارت کار ارایه شده گفت: حدود ۴۰ درصد حقوق و دستمزد کارگران و بازنشستگان صرف اجاره مسکن می‌شود و این در شرایطی است که گرانی‌های روز افزون قیمت مسکن، باعث شده کارگران و بازنشستگان حتی به خرید مسکن فکر هم نکنند.

بیشتر بخوانید:

رنج حقوق بگیران از نداشتن درک اقتصادی دولت و مجلس



وی با اشاره به اینکه حداقل اجاره مسکن در تهران بر مبنای بررسی‌های صورت گرفته حدود ۸ میلیون تومان است گفت: کارگر و بازنشسته حداقل بگیری که ماهیانه ۸ میلیون تومان دریافتی دارد، درآمد لازم برای دیگر هزینه‌های زندگی از جمله خوراک، پوشاک، تحصیل فرزندان، تفریح و... را باید از کجا بیاورد؟
روحبخش درمان را مصیبت بزرگ زندگی کارگران و بازنشستگان دانست و گفت: شاهد افزایش ۳۰ درصدی ویزیت پزشکان و دیگر خدمات پزشکی هستیم و بدتر از آن قیمت دارو است که در مسیر گرانی پیش می‌رود، بنا بر این نه تنها باید از خوراک خود و خانواده کم کنیم، بلکه به جای درمان، باید با درد بسازیم، زیرا توان پرداخت هزینه‌های درمانی را نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور به زیر خط فقر سقوط کرده اند گفت: با تصمیمات اشتباه دولت و گرانتر شدن قیمت ها، بزودی بیش از ۵۰ درصد جمعیت به زیر خط فقر سقوط خواهند کرد.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه دولت در کنترل قیمت‌ها و مهار تورم ناکارآمد است گفت: بار‌ها شاهد بوده ایم که رییس جمهور دستور کنترل قیمت‌ها را صادر کرده و دولتمردان نیز بر کنترل قیمت‌ها تاکید کرده اند، اما تاکنون حتی یک بار هم نگفته اند که با چه ابزاری می‌خواهند روند گرانی را کنترل کنند؟

وی از هدفمندی یارانه‌ها به عنوان تلخ‌ترین گام در مدیریت اقتصادی یاد کرد و گفت: احمدی نژاد در سال ۸۹ بنزین ۱۰۰ تومانی را به ۷۰۰ تومان افزایش داد، آب و برق و گاز را گران کرد، قیمت نان را بالا برد و خلاصه آنکه بازار را رها کرده بود و برای آنکه فریاد اعتراض مردم را خاموش کند، یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را به مردم داد که در مقایسه با افزایش قیمت ها، عدد قابل توجهی نبود.

روحبخش با اشاره به اینکه مردم دایم به یکدیگر می‌گویند این هنوز روز‌های خوش است و باید منتظر بحران‌های جدی‌تر باشیم گفت: آقایان بگویند قیمت‌ها تا چه زمان و چه مقدار بالا خواهد رفت و کارگر و بازنشسته تا چقدر باید تحمل کنند؟

وی چشم انداز روند رو به رشد قیمت‌ها و بی توجهی دولت در کنترل گرانی را خطرناک توصیف کرد و گفت: با این سومدیریت دولت، باید منتظر روزی باشیم که قیمت بنزین ۳۰ هزار تومان و پرایدی که از آن به عنوان تابوت مرگ یاد می‌شد، به یک میلیارد تومان برسد.
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران تنها راهکار مدیریت تورم را افزایش حقوق و دستمزد دانست و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که دولت اجازه نمی‌دهد حقوق و دستمزد متناسب با تورم افزایش یابد به همین دلیل هر روز فاصله معیشت و حقوق بیشتر می‌شود که نتیجه آن فقیرتر شدن مردم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: