April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۱۳۴
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
0

مدیریت ریسک با سرمایه‌گذاری در لبخند فارابی

در دنیای مالی و سرمایه‌گذاری منظور از مدیریت ریسک، شناسایی و ارزیابی ریسک و سپس توسعه استراتژی‌هایی است که ضمن حداکثرسازی بازدهی سرمایه‌گذاری، این ریسک‌ها را به حداقل برساند. سرمایه‌گذاران مختلف از روش‌های متفاوتی برای تدوین این استراتژی‌ها استفاده می‌کنند. اختصاص بخشی از منابع مالی به سرمایه‌گذاری در یک صندوق درآمد ثابت قابل معامله (ETF)، یکی از بهترین این شیوه‌ها به‌شمار می‌رود.

شیوه‌های مدیریت ریسک در سرمایه‌گذاری

معامله‌گران حرفه‌ای روش‌های مختلفی را برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس به‌کار می‌برند. از میان مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به افزایش تنوع در پرتفوی، برنامه‌ریزی معاملات و تعیین حد سود و ضرر اشاره کرد. علاوه بر این موارد، عده بسیاری از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه به‌طور مستقیم به معاملات سهام و سایر دارایی‌ها بپردازند، سراغ روش‌هایی از جمله سبدگردانی در بورس یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌هایی مانند صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت بروند و به‌صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند. اگرچه همواره باید در نظر داشته باشید، سرمایه گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت تنها مختص افرادی نیست که می‌خواهند به‌شیوه غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند و بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای نیز می‌توانند در راستای افزایش تنوع پرتفوی و کاهش ریسک سرمایه گذاری در بورس از این صندوق‌ها استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم صندوق درآمد ثابت ETF لبخند فارابی را به‌عنوان یکی از پربازده‌ترین و محبوب‌ترین صندوق‌های درآمد ثابت بازار مورد بررسی قرار داده به کاربرد این صندوق در مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری اشاره کنیم.

اهمیت افزایش تنوع پرتفوی در مدیریت ریسک

افزایش تنوع در سبد دارایی‌ها همواره به‌عنوان یکی از موثرترین شیوه‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری مورد توجه معامله‌گران قرار دارد. اثربخشی این موضوع زمانی آشکار می‌شود که بازار در یک بخش خاص ریزشی باشد. در چنین شرایطی، در صورتی که شما در سبد دارایی‌های خود اصل حفظ تنوع را رعایت کرده باشید، این ریزش تنها روی بخشی از سرمایه شما اثرگذار خواهد بود و بخش‌های دیگر تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت؛ به‌این صورت، برآیند زیان شما در سرمایه‌گذاری بسیار کمتر از حالتی خواهد بود که تمام سرمایه خود را در یک بخش یا یک نوع دارایی خاص سرمایه‌گذاری می‌کردید.

نقش صندوق درآمد ثابت در افزایش تنوع پرتفوی

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه برای افزایش تنوع در سبد دارایی‌های شماست. در واقع زمانی که در چنین صندوقی سرمایه‌گذاری کنید، با توجه به ماهیت دور از ریسک و امن این صندوق‌ها همواره می‌توانید اطمینان داشته باشید بخشی از سرمایه شما تحت تاثیر نوسانات بورس و ریزش‌های بازار قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این، با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها سودی بیش از سود سپرده بانکی نصیبتان می‌شود و این یعنی ضمن اینکه توانسته‌اید سرمایه خود را از نوسانات بورس در امان نگه دارید، بیش از سپرده‌گذاری در بانک نیز سود کسب کرده‌اید. طبیعتا این که چه بخشی از منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها اختصاص دهید، کاملا به میزان ریسک‌‌پذیری شما بستگی دارد؛ بنابراین اگر خود را یک سرمایه‌گذار محتاط می‌دانید، نسبت به سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بخش بیشتری از سرمایه خود را به این دست صندوق‌ها اختصاص دهید.

سرمایه گذاری در لبخند فارابی، بهترین گزینه افزایش تنوع در پرتفوی

صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی به‌عنوان یک صندوق قابل معامله (ETF) مورد توجه عده بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و رشد بیش از 500 درصدی دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق در بازه زمانی شهریور ماه 1401 تا نیمه اردیبهشت 1402 نیز شاهدی بر این امر است. این موضوع نشان می‌دهد لبخند فارابی در جهت جلب اعتماد سرمایه‌گذاران در این دوره، عملکرد بسیار خوبی داشته است.همچنین بازده بیش از 27 درصدی این صندوق نیز شاهد دیگری بر عملکرد مناسب آن در بازار سرمایه است.

در نظر گرفتن اهمیت افزایش تنوع در سرمایه‌گذاری و ویژگی‌های مثبت صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی، می‌تواند دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در این صندوق به‌عنوان یکی از بهترین صندوق‌های درآمد ثابت قابل معامله بازار باشد.

نحوه سرمایه گذاری در لبخند فارابی

صندوق لبخند فارابی یک صندوق درآمد ثابت قابل معامله (ETF) است؛ بنابراین برای سرمایه‌گذاری در آن لازم است پس از دریافت کد بورسی از یکی از کارگزاران معتبر بورس، در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری نماد «لبخند» را جستجو کرده، مانند خرید سهام در بورس، سفارش خرید خود را ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه‌ی «صندوق درآمد ثابت لبخند» در وب‌سایت فارابی مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: