April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۴۷۸
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
0
در حالی که سازمان هواپیمایی همواره اعلام می‌کند بلیت هواپیما به دلیل افزایش تقاضا کمیاب شده است اما شاهد آن هستیم که برخی از سایت ها و ربات ها بلیت هواپیما را خریده و در قالب تور و پکیج با قیمتی بالاتر عرضه می‌کنند.

 

این روزها بسیاری از مسافران بخش هوایی برای انجام سفرهای خود باید حداقل از یک ماه قبل به فکر تهیه بلیت هواپیما باشند چراکه با توجه به افزایش میزان تقاضا و همچنین عرضه قطره چکانی بلیت توسط برخی از آژانس ها و شرکت های هواپیمایی، شاهد کمیاب و یا نایاب شدن بلیت هواپیما هستیم.

در این بین بسیاری از مسافران به سبب داشتن ماموریت های روزانه و یا کار مهم مجبور به استفاده از هواپیما هستند اما در تهیه بلیت با مشکلات زیادی روبرو می شوند.
عرضه بلیت هواپیما تنها به شرط رزرو هتل

حسینی یکی از مسافران که معمولا با توجه به شغلی که دارد از بخش هوایی برای انجام ماموریت خود استفاده می کند به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اواخر سال گذشته که ایرلاین ها حدود ۳۰ درصد بلیت خود را گران کردند، عرضه بلیت هواپیما برای چند هفته ای خوب بود و برای هر روزی یا هر مقصدی از جمله مشهد، بلیت هواپیما پیدا می شد اما از زمانی که دولت و سازمان تعزيرات به این موضوع ورود کردند و افزایش ۳۰ درصدی قیمت لغو شد، ما شاهد کمیاب شدن بلیت هواپیما هستیم.

او ادامه داد: حتی برای نوروز با توجه به آنکه پروازهای فوق العاده هم در این بخش گذاشته شد باز هم بسیاری از متقاضیان نتوانستند بلیت تهیه کنند.

حسینی گفت: بعد از نوروز بازار بلیت هواپیما بسیار نامناسب شده است و عرضه بلیت توسط آژانس ها تنها در قالب تور و پکیج همراه با هتل انجام می شود و مسافران نمی توانند بلیت با قیمت مناسب به ویژه برای مشهد پیدا کنند.

همچنین خانم رحيمی یکی دیگر از مسافران که چند هفته ای به دنبال تهیه بلیت برای سفر به مشهد است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصلا بلیت با قیمتی کمتر از یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان پیدا نمی شود و من به دلیل آنکه خانواده ام در مشهد هستند باید ماهی یک بار به این شهر سفر کنم اما الان حداقل یک ماهی است که بلیت با نرخ تعیین شده انجمن شرکت‌ های هواپیمایی در سایت ها و اپلیکیشن‌ها و حتی آژانس های مسافرتی پیدا نمی کنم.
افزایش تقاضا زمینه ساز کمبود بلیت هواپیما شده است

در همین رابطه جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه کمبود بلیت هواپیما همواره در سال های گذشته مطرح بوده و مربوط به شرایط کنونی نیست گفت: هم اکنون تقاضای بالای سفر و رغبت بیشتر به سفرهای هوایی از جمله دلایل این کمبود است.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، علت بالا بودن تقاضا میل به سفرهای هوایی به دلیل عدم افزایش قیمت بليت به دنبال اقدامات کنترلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری است، به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه جویی در زمان، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به دلیل مقرون به صرفه بودن اين مدل در مقایسه با سایر مدل‌ های حمل و نقلی است که هموراه مورد اقبال عموم است.

او می گوید: ناوگان هوایی به‌ دلیل‌ تحریم های تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است به گونه ای که طبق کارشناسی های صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است، در حالیکه اکنون تنها حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد.

یازرلو گفت: در خصوص بیان کمبود پروازها به آمار پروازهای نوروزی می توان اشاره کرد که علیرغم بیان مطالبی مشابه این امر که بلیت موجود نیست و پروازها در برخی مسیرها یافت نمی شود، اما در طول ایام نوروز امسال شاهد جابجایی حدود سه میلیون نفری مسافران با هواپیما بودیم.

او در پاسخ به بیان مطلبی در خصوص این که گفته می شود بلیت ها تا ۱۰۰ درصد گران شده یا اینکه توسط آژانش‌های هواپیمایی تا ۳۰ درصد بدون مصوبه گران شده است گفت: نرخ بلیت هواپیما کماکان براساس نرخ های مصوب سال ۱۴۰۰ به فروش می رسد و بدون تصمیم سازمان هواپيمايی کشوری و ستاد تنظيم بازار، شرکت های هواپیمایی اجازه فروش با قیمت بالاتر را ندارند و قیمت ها تابع قوانین و مقرارت است. البته نمی توان فشار ناشی از شاخص های تورمی و گران شدن قطعات و دستمزد ها را نادیده گرفت.

سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در انجام مسئولیت های خود همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت گام برداشته و تا زمان تصویب نرخ های تعیین شده در ستاد تنظيم بازار نظارت خود را تشدید کرده و معیار محاسبه را نرخ‌های ابلاغی براساس نرخنامه سال ۱۴۰۰ می‌داند. با تشدید نظارت‌ها در حدود اختیارات قانونی خود اقدام و از حداکثر ظرفیت ناوگان برای خدمتگزاری به مردم و مسافران هوایی استفاده خواهیم کرد.

براساس این گزارش پیش از این همواره اعلام می شد که نرخ سازی بلیت توسط ربات ها و سایت ها زمینه ساز گرانی بلیت هواپیما می شود که در همین زمینه سازمان هواپیمایی ورود پیدا کرده و به شرکت های هواپیمایی دستور داد که در صورت گران فروشی بلیت ایرلاین توسط ربات ها مسئول آن خود ایرلاین ها هستند و باید مانع از این تخلف شوند و نظارت ها در این بخش باید تشدید شود.
ورود سازمان تعزيرات حکومتی برای کنترل گران فروشی بلیت

به تازگی رئيس سازمان هواپيمايی كشوری در راستای ساماندهی فروش بلیت هواپیما، به سازمان تعزيرات حكومتی نامه ای ارسال کرده است.

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نامه اعلام کرد: برخی از شرکت‌های توزیع‌کننده بلیت در فضای مجازی خارج از نرخ‌های تعیین شده اقدام به فروش بلیت کرده که این اقدام تخلف محسوب می شود از سوی دیگر طبق بررسی‌ها، عمده تخلفات صورت گرفته بر اثر سوء رفتار کانال‌ها و سایت‌های فروش به صورت مجازی است.

او افزود: چند نمونه از این سایت‌های متخلف به مرجع قانونی رسیدگی به تخلفات معرفی شده اند اما مانع از ادامه تخلفات بی‌شمار این سایت ها نبوده و تاکنون اقدامی صورت نگرفته هر کدام از سایت‌ها به محض انسداد، با دامنه جدید(Domain) و در مدت زمانی بسیار کوتاه فعالیت خود را ادامه دادند.

محمدی بخش اعلام کرد: برخوردهای سازمان هواپيمايی كشوری با متخلفان در چارچوب شرح وظایف و اختیارات آن بیشتر معطوف به جنبه‌های مخاطره انگیز ایمنی پرواز ها است.

او گفت: رعایت نکردن مقررات نرخی در حوزه اختیار عمل آن مرجع است، بنابراين از سازمان تعزيرات حكومتی درخواست شده با توجه به آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ، بازرسی های لازم توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام شود.

رئيس سازمان هواپيمايی كشوری اظهار کرد: نظارت های سازمان هواپیمایی همواره ادامه داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و گران فروشی به سازمان تعزيرات معرفی شده و اجازه هیچ گونه کم فروشی و گران فروشی نمی دهیم.

براساس این گزارش حال با توجه به مشکلات و کمبود هایی که در حوزه بلیت هواپیما توسط ربات ها و افزایش تقاضای سفر ایجاد شده و با توجه به نزدیک شدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع) و افزایش تقاضای سفر به شهرهای زیارتی از جمله مشهد بنابراین باید سازمان هواپیمایی کشوری در این حوزه اقدام به ارائه مجوز پروازهای فوق العاده کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: