کد خبر: ۳۹۶۵۲۵
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
0

انواع پالت

پالت، سازه‌ای اغلب جعبه‌ای شکل است که به صورت عمده در انبارداری کارایی دارد؛ اما به مرور استفاده از آن در دیگر صنایع نیز رایج شده است. این محصول معمولا از چوب، پلاستیک و فلز ساخته می‌شود و در واقع انواع پالت از لحاظ شکل و از لحاظ متریال به کار رفته در ساخت، به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در انبارداری از این سازه برای چیدن تجهیزات و ایجاد نظم در چیدمان کالاها استفاده می‌شود.

در کارخانه‌های بزرگ نیز این محصول جهت حمل و نقل با لیفتراک کارایی دارد. به صورت کلی پالت‌ها محصولاتی هستند که برای نگهداری و جابه‌جایی کالاها طراحی شده و بسته به نوع کالا و نیاز کارفرما در متریال مختلف ساخته می‌شود. ما در این مطلب تصمیم داریم انواع پالت را معرفی کرده  و معایب و مزایای استفاده از آن‌ها را بررسی نماییم. 

در این میان لازم به ذکر است که بازرگانی آیرومارت در فروشگاه اینترنتی خود به آدرس iromart.com انواع پالت را جهت فروش گردآوری نموده است. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت پالت فلزی و یا دریافت قیمت آنلاین انواع مقاطع فولادی می‌توانید با شماره تماس 02145306 حاصل نموده و از مشاوره رایگان کارشناسان آیرومارت استفاده نمایید. 

معرفی انواع پالت و کارایی آن

به صورت کلی پالت‌ها ابتدا از نظر متریال تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از متریال به کار رفته در ساخت این سازه معایب و مزایایی دارد و این کارفرمایان هستند که با توجه به نیاز و صلاحدید کسب و کار خود بهترین متریال را انتخاب می‌کنند. پالت‌ها با جنس متفاوت از نظر شکل ظاهری نیز ممکن است متفاوت باشند.

دلیل این امر، کارایی متفاوت هر کدام از این محصولات است. هر کدام از انواع پالت با سفارش مشتری و با توجه به استانداردهای موجود، در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می‌شود. در ادامه بیشتر با پالت‌ها آشنا خواهیم شد:

انواع پالت فلزی 

تولیدکنندگان پالت‌های فلزی، این محصول را از فلزاتی همچون آلومینیوم، فولاد زنگ نزن (استیل) و یا فولاد کربنی می‌سازند. از پالت فلزی اغلب برای جابه‌جایی محصولات با لیفتراک استفاده می‌شود. این محصول از نظر شکل ظاهری انواع مختلفی دارد که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

پالت تخت فلزی

این پالت شباهت زیادی به پالت‌های چوبی معروف دارد. پالت تخت معمولا از قوطی 40×100 به عنوان پایه و ورق یک لبه و دولبه نیز به عنوان سطح پالت ساخته می‌شود. این پالت خود به دو مدل تخت یک رو و دو رو طراحی می‌شود و صنایع مختلف با توجه به نیاز، بهترین آن را انتخاب می‌کنند. مقاومت ورق در این محصول تعیین‌کننده میزان تحمل بار پالت است. از این رو قیمت ورق آهن و کیفیت آن بر قیمت پالت تخت تاثیرگذار خواهد بود. 

باکس پالت فلزی

این پالت، نوعی پالت دیواره دار است که قابلیت چیدن اشیا روی هم را فراهم می‌کند. به این شکل در انبارهای کوچک، در فضای اشغال شده صرفه‌جویی می‌شود. از دیگر کاربردهای این پالت استفاده از آن در انبارهایی است که قفسه‌بندی نداشته و یا نیاز به قفسه‌بندی موقت دارند. 

باکس پالت از نظر نوع دیواره در سه دسته دیواره نرده‌ای، توری و دیوار تاشو قرار می‌گیرد. برای نگهداری از اشیایی که ابعاد کوچکی دارند استفاده از پالت دیواره توری توصیه می‌شود. اگر اشیا بزرگی را جابه‌جا و یا نگهداری می‌کنید مدل دیواره نرده‌ای خریداری کنید و در نهایت اگر فضای انبار شما محدود است می‌توانید از مدل دیواره تاشو کمک بگیرید. این مدل در قسمت دیواره‌ها لولاهایی دارد که به راحتی اجازه جمع شدن آن را می‌دهد.

ابعاد پالت فلزی

تولیدکنندگان، انواع پالت فلزی را با توجه به استانداردهای موجود تولید می‌کنند. مهم‌ترین این استانداردها ابعاد محصولات است. از جمله پرکاربردترین انواع این پالت در ابعاد زیر تولید و در بازار عرضه می‌گردد. 

  • 80×120 سانتی‌متر
  • 100×120 سانتی‌متر
  • 110×130 سانتی‌متر

البته با توجه به نیاز صنایع، امکان تولید آن‌ها در ابعاد دیگر نیز مقدور است اما این مدل‌های گفته شده به صورت عمده در بازار موجودند.

چرا استفاده از پالت فلزی رواج دارد؟

شاید این سؤال برای شما مطرح شود که با وجود پالت‌های قدیمی چوبی، چرا امروزه پالت فلزی جایگزین آن شده است؟ از جمله دلایل محبوبیت پالت‌های فلزی به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:

  • استحکام بالای پالت‌های فلزی
  • مقاومت فلزات استفاده شده در برابر عوامل محیطی به خصوص رطوبت
  • امکان شستشوی پالت‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه
  • هزینه نگهداری کم
  • قابلیت بازیافت و حتی فروش آن‌ها به دیگر کسب و کارها
  • امکان بهینه‌سازی فضای انبار
  • افزایش ایمنی کالا در زمان جابجایی
  • امکان جابجایی اقلام و کالاهایی که از نظر شکل ظاهری از شکل هندسی منظمی برخوردار نیستند
  • قابلیت جمع شدن انواع تاشو آن‌ها 

نکات مهم در زمان خرید پالت فلزی

  • از آنجایی که قیمت پالت فلزی نسبت به مشابه چوبی و پلاستیکی آن بیشتر است بهتر است قبل از خرید آن به نکات زیر توجه نمایید:
  • قبل از خرید هر مدل از پالت‌ها، به ابعاد و مساحت انبار و محیطی که پالت‌ها در آن نگهداری می‌شوند؛ توجه کنید.
  • دقت کنید کالای انبار شده چه وزن و اندازه‌ای دارد سپس برای انتخاب نوع پالت اقدام نمایید.
  • توجه داشته باشید که پالت‌ها با عوامل محیطی همچون رطوبت، برخورد با مواد شیمیایی و اصطکاک مواجه هستند یا نه؟ سپس جنس پالت فلزی را تعیین نمایید. لازم به ذکر است که مقاومت پالت‌هایی که با فولاد زنگ نزن ساخته شده‌اند در مقایسه با مدل‌های کربنی و آلومینیومی بیشتر است.
  • در صورتی که پالت‌ها توسط مشتری دیده می‌شوند به رنگ‌بندی توجه نمایید. همچنین برای دادن نظم به محصولات داخل انبار نیز می‌توانید از رنگ‌بندی‌های مختلف استفاده نمایید.
  • انتظار خود از پالت‌ها و توقعتان از این محصول را در نظر گرفته و سپس اقدام به انتخاب مدل آن نمایید. 

قیمت پالت های فلزی

یکی از مهم‌ترین عواملی که انتخاب نوع پالت را تحت تأثیر قرار می‌دهد، قیمت تمام شده آن است. درست است که پالت فلزی نسبت به مدل چوبی و پلاستیکی قیمت بیشتری دارد اما به واقع ماندگاری و کارایی این پالت‌ها نسبت به مدل‌های مشابه غیر قابل مقایسه است. در این میان جنس پالت فلزی در قیمت آن نقش اساسی داشته و در ادامه ابعاد و مدل پالت، تعیین‌کننده قیمت آن هستند. 

از آنجایی که آهن، آلومینیوم و فولاد ماده اولیه ساخت پالت فلزی هستند؛ قیمت آهن نیز تعیین‌کننده قیمت نهایی این محصول خواهد بود. در انتهای بحث درباره انواع پالت فلزی بد نیست بدانید که بازرگانی آیرومارت این آمادگی را دارد که انواع پالت فلزی را مطابق با سفارش مشتری در ابعاد و طرح‌های سفارشی تولید کند.

جهت ثبت سفارش کافیست به وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com مراجعه کنید و یا اینکه با شماره 02145306 تماس بگیرید. کارشناسان فروش این مجموعه آماده ارائه قیمت آهن آنلاین و تلفنی و همچنین ارائه مشاوره فنی هستند. 

پالت فلزی

پالت چوبی

پالت چوبی از جمله قدیمی‌ترین و پرکاربردترین پالت‌های استفاده شده در ایران است. استفاده از این محصول از دیرباز برای نظم دادن به محیط انبار و جابه‌جایی اقلام با لیفتراک استفاده می‌شده است. پالت چوبی محصولی جعبه‌ای شکل است که در ابعاد 80×120، 110×110 و 100×100 تولید و به بازار عرضه می‌شود.

پالت چوبی در شکل جعبه، درست مانند یک مکعب است که برای نگهداری و جابه‌جایی محصولات کارایی دارد. اما پالت‌های مسطح از کنار هم قرار دادن الوار و چند پایه چوبی تشکیل شده‌اند. با اینکه هنوز استفاده از این پالت‌ها در صنایع کاربرد دارد اما چندین نکته باعث شده است که تولید این محصولات به شکل مشخصی کاهش یابد. این موارد شامل گزینه‌های زیر است:

  • استفاده از چوب به محیط‌زیست آسیب می‌رساند.
  • استفاده از چوب برای نگهداری از محصولاتی که وزن زیادی دارند مناسب نیست.
  • استحکام چوب در مقایسه با فلزات کمتر است و همین امر امنیت کالا را تهدید می‌کند.
  • چوب در برابر ضربه آسیب‌پذیر است.
  • احتمال وجود هر گونه آفت از جمله موریانه در چوب وجود دارد.
  • چوب قابلیت شستشو دارد؛ اما در طولانی مدت.
  • هزینه نگهداری از چوب در طولانی مدت بالا است.
  • امکان رنگ‌بندی پالت چوبی به ندرت امکان‌پذیر است.
  • با توجه به محدودیت‌های محیط‌زیستی، هزینه خرید پالت چوبی بالا است.
  • اتصالاتی که برای ساخت پالت چوبی استفاده می‌شود(چسب چوب و میخ) به اندازه جوش‌کاری در پالت فلزی مقاوم نیستند.

کاربرد پالت چوبی

تا زمانی که استفاده از پلاستیک و فلزات در ساخت پالت رایج نبودند؛ استفاده از پالت چوبی در صنایع و انبارداری بی‌رقیب بود. از این محصول برای قفسه‌بندی انبارها، پیشگیری از برخورد اقلام با کف انبار و جابه‌جایی اقلام توسط لیفتراک استفاده می‌شد. اما با به روی کار آمدن مدل‌های پلاستیک (جهت انبار کردن محصولات سبک) و پالت فلزی (جهت انبارداری اقلام سنگین) استفاده از آن‌ها به حاشیه رفت.

امروزه از این محصول برای استفاده‌های دکوراتیو بهره می‌برند. ساخت نرده‌های چوبی جهت زیباسازی فضای باغ و ویلا، ساخت تجهیزات دکوری همچون میز در دکوراسیون داخلی منازل از جمله کاربردهای این محصول به شمار می‌آید.

پالت چوبی

پالت پلاستیکی

امروزه پلاستیک و پلیمرهای مقاوم پلاستیکی توانسته‌اند جایگزین مناسبی برای چوب، فلز و دیگر متریال گران قیمت باشند. پالت پلاستیکی از نظر استحکام تفاوت چندانی با پالت‌های چوبی ندارند؛ چه بسا بعضی از انواع پلیمر پلاستیک مقاومت بیشتری نسبت به چوب داشته باشند.

کاربری این محصول نیز مانند دیگر مدل‌ها، انبارداری و جابه‌جایی محصولات توسط لیفتراک است با این تفاوت که جنس پلیمر استفاده شده در ساخت این محصول، تأثیر مستقیم برای میزان تحمل وزن آن دارد.

قیمت بسیار مقرون به صرفه پلاستیک باعث شده است که در انبارهایی که جهت نگهداری از مواد آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی، دارو و ... اتخاذ شده‌اند برای قفسه‌بندی از پلاستیک استفاده شود.

البته می‌دانید که پلاستیک در برابر عوامل محیطی به خصوص رطوبت مقاومت بالایی دارد. در ضمن پلاستیک به صورت قالب‌ریزی تولید می‌شود و از این رو نیاز به یراق‌آلات ندارد و همین امر ایمنی محصولات را افزایش می‌دهد.
پالت پلاستیکی نیز در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

پالت مسطح ساخته شده از پلاستیک بهداشتی

این مدل پالت اصولاً در صنایعی استفاده می‌شود که رعایت بهداشت در آن‌ها الزامی است. برای مثال صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی. این پالت‌ها مانند پالت‌های مسطح فلزی هستند و جهت قفسه‌بندی کارایی دارند.

پالت مشبک پلاستیکی

سطح مشبک این محصول این امکان را فراهم می‌کند که گردش هوا در قسمت تحتانی اشیا قرار گرفته در پالت جریان یابد. به این شکل از فاسد شدن محصولات پیشگیری می‌شود. از این محصول بیشتر در پتروشیمی، سردخانه‌ها، صنایع غذایی، دارویی و ... استفاده می‌شود. 

پالت پلاستیکی صادراتی

این محصولات برای بسته‌بندی محصولاتی است که جهت صادرات آماده شده‌اند. مزیت آن مناسب بودن پالت جهت استفاده توسط جک پالت، لیفتراک، استاکر و دیچتراک است. 

پالت پلاستیکی

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی انواع پالت، مزایا و معایب آن پرداختیم. همان‌طور که در این متن گفته شد؛ از پالت بیشتر در انبارداری صنایع مختلف استفاده می‌شود. با اینکه در گذشته استفاده از پالت چوبی بسیار پرطرفدار بود؛ اما امروزه پالت فلزی و پلاستیکی جایگزین بهتری برای آن شده‌اند.

پالت فلزی با ویژگی‌هایی همچون مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، ضربه، رطوبت، برخورد با مواد شیمیایی بیشترین میزان مقاومت را دارد. این مقاومت در مدل‌های پلاستیکی دیده نمی‌شود. در انتها بد نیست بدانید که انواع پالت فلزی در ابعاد مختلف و برای کارایی‌های متفاوت در مجموعه آیرومارت به فروش می‌رسد

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید پالت و دیگر خدمات بازرگانی آیرومارت می‌توانید با شماره 02145306 تماس حاصل نموده و یا به آدرس iromart.com مراجعه نمایید. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: