April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۶۳۰
۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۶
0
معاون اشتغال وزیر کار گفت: اشتغال ایجادی مشاغل خانگی در سال گذشته ۱۰۳ هزار نفر بود که تقریبا ۱۰ درصد از سهم کل مشاغل ایجاد شده را به خود اختصاص داد.

رشد ۲۰۲ درصدی صدور مجوز‌های مشاغل خانگی در سال گذشته

مشاغل خانگی به مشاغلی گفته می‌شود که با سرمایه اندک قابل راه‌اندازی هستند و افراد علاقمند می‌توانند با کمترین هزینه در محل سکونت خود و در کنار اعضای خانواده به کسب و کار خانگی بپردازند.

در حال حاضر مدل کسب و کارهای خانگی در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته و آمارها نشان می‌دهد ۲۳ درصد کل مشاغل در کشورهای فوق صنعتی را کسب و کارهای خانگی تشکیل می دهند.

محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مشاغل خانگی تا قبل از دولت سیزدهم موضوعی در حاشیه و قانون مصوب آن مربوط به سال ۱۳۸۹ بود، اما در دولت سیزدهم این حوزه مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه صدور مجوز‌های مشاغل خانگی در سال گذشته ۲۰۲ درصد رشد داشته است گفت: تسهیلات اختصاص یافته به مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ به سه هزار میلیارد تومان رسید که این موضوع هم نسبت به قبل رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

معاون وزیر کار گفت: اولین اتفاق و اقدام دولت در حوزه مشاغل خانگی، فوری شدن صدور مجوز‌ها بود که پیش از این صدور مجوز برای ۹۵ درصد طرح‌های مشاغل خانگی بیش از هشت تا نه ماه زمان می‌برد که امروز این زمان بسیار کوتاه و صدور مجوز به صورت آنی است که ۵ درصد باقی مانده از مشاغل خانگی به دلیل دسته‌بندی در حوزه مربوط به بهداشت، درمان و سلامت مردم، نیازمند نظارت و دقت بیشتری است، اما زمان صدور مجوز برای این موارد هم به حداقل ممکن رسیده است.

وی اظهار کرد: اشتغال ایجادی مشاغل خانگی ۱۰۳ هزار نفر بود که تقریبا ۱۰ درصد از سهم کل مشاغل ایجاد شده در سال گذشته را به خود اختصاص داد.

کریمی گفت: در سال گذشته ۵۰۰ بازارچه مشاغل خانگی و پنج تعاونی تأمین نیاز استانی راه اندازی شد و هدف‌گذاری دولت در حوزه مشاغل خانگی، کسب سهم ۱۵ درصدی در ایجاد اشتغال، در پایان دولت بود که با تلاش‌های صورت گرفته این هدف در سال سوم محقق خواهد شد.

معاون وزیر کار عنوان کرد: منابع مشاغل خانگی با همراهی و همکاری بانک مرکزی با ۳۳ درصد رشد به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است که در صورت رسیدن به عملکرد ۶۰ تا ۷۰ درصدی بازهم در مهرماه، بانک مرکزی منابعی را به این مهم اختصاص خواهد داد.

گفتنی است، وزارت کار در سال جاری سقف پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان مستقل را به ۱۵۰ میلیون تومان و برای مشاغل پشتیبان به ۴ میلیارد تومان افزایش داده که سود آن ۴ درصد است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: