کد خبر: ۳۹۶۸۵۲
۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵
0
اولین سفر سلطان عمان به مصر در زمانی اتفاق می‌افتد که قاهره به دنبال از سرگیری روابط با تهران است.

سفر سلطان عمان به مصر و گفتگو درباره روابط تهران-قاهره

«هیثم بن طارق» سلطان عمان برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن به مصر سفر کرده است. این سفر درحالی است که عمان نقش فعالی میان نزدیک کردن دیدگاه‌‎ها در منطقه بازی کرده و نشان داده در توافق ایران و عربستان موثر واقع شده است.

براساس العربی الجدید، سلطان عمان با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر دیدار‌های مختلفی داشت و هیات‌های همراه نیز در این جلسات شرکت داشتند، اما براساس گزارش برخی از منابع العربی الجدید یکی از جلسات بطور غیرعلنی میان سلطان عمان و رئیس‌جمهور مصر برگزار شد که احتمال می‌رود در این دیدار یکی از موضوعاتی که مورد بررسی قرار گرفته است، ایران و ازسرگیری روابط قاهره با تهران باشد.

منابع دیپلماتیک به العربی الجدید گفتند: «قاهره اکنون آماده است تا سطح روابط دیپلماتیک با تهران را تا حد تبادل سفیران بار دیگر بالا ببرد.» یکی از این منابع خاطرنشان کرد: سفر سلطان هیثم بن طارق به مصر علیرغم وجود کانال‌های ارتباطی مستقیم مصر و ایران، شاهد بحث‌هایی پیرامون این پرونده بود.

این منبع افزود: من معتقدم مصر به هیچ عنوان پیشنهاد کسی مانند هیثم بن طارق رد نخواهد کرد، به ویژه که عمان نفوذ زیادی در منطقه دارد و یکی از اعضای مهم شورای همکاری خلیج فارس است و همچنین نقش مهمی در احیای روابط بین عربستان سعودی و ایران ایفا کرد.

چندی پیش منابع دیپلماتیک مصری فاش کردند یک نشست جدید که در آن بالاترین مقامات امنیتی ایران و مصر شرکت خواهند کرد طی مرداد ماه در بغداد برگزار خواهد شد. این منبع تایید کرد که در دوره اخیر به ویژه در پی توافق ایران و عربستان محافظه‌کاری مصر نسبت به ایران کاهش یافته و خواستار کم کردن تنش‌ها با تهران است.

منابع بلندپایه عراقی پیش از این فاش کردند در ۵ ماه مه (۱۵ اردیبهشت) نمایندگان طرف‌های ایرانی و مصری با میانجیگری دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در بغداد نشستی برگزار کردند که هدف آن تکرار میانجیگری عراق بین ایران و عربستان بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: