April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۶۹۴۴
۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
0

مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت

با توجه به تنوع ویژگی ­ها و مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت، به ­طور معمول این ماده در بیش از 140 صنعت مختلف مورد استفاده قرار می­گیرد.

بخش زیادی از ترکیبات این ماده را هیدروژن و کربن همراه با نسبت جزئی از نیتروژن، گوگرد و اکسیژن تشکیل می­دهد که در تعیین مشخصات آن نقش زیادی دارد.

این ماده طبیعی و سیاه ­رنگ که انواع مختلفی از آن در بازار عرضه می ­شود، برای عایق ­کاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد فراوانی دارد.

در ادامه مطلب ما را همراهی کنید تا اطلاعاتی درباره مشخصات این محصول در اختیار شما قرار دهیم و یکی از معادن کشور که نمونه باکیفیت این ماده را عرضه می­کند به شما معرفی کنیم.

اطلاعاتی درباره ویژگی­ ها و مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت

وقتی که نفت خام موجود در اعماق زمین با گذشت زمان، مواد فرار خود را از دست دهد، ماده­ ای معدنی و سیاه­ رنگ که دارای ویسکوزیته بالایی بوده، به نام قیر طبیعی (Natural Bitumen) ساخته می ­شود.

از مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت می­توان به ساختار اصلی آن که از هیدروکربن ­های محلول بوده و همچنین دمای ذوب نسبتا بالا که در حدود 160 تا 220 درجه است، اشاره کرد.

با توجه به اینکه Natural Bitumen ساختاری شکننده دارد، می­توان آن را به پودر قیر طبیعی تبدیل کرد و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد.

پودر گیلسونایت یا قیر طبیعی در صنایع مختلفی همچون تولید ایزوگام، پوشش ­های ضدخوردگی، صنعت چاپ و جوهر و آسفالت ­سازی کاربرد دارد.

علاوه ­بر مواردی که به آنها اشاره شد، دیگر ویژگی ­ها و مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت که در تعیین کاربرد آن نقش موثری دارند، عبارت­ اند از:

  • وجود مقادیر زیادی از نیتروژن و آسفالتین، سبب می ­شود تا به ­راحتی در حلال ­های ارگانیک حل شود.
  • یکی از ویژگی­ های بسیار مهم این ماده، آب­ گریز بودن آن است که باعث می ­شود به ­عنوان جاذب مناسبی برای رطوبت مورد استفاده قرار گیرد.
  • در برابر مواد قلیایی و اسیدی مقاومت خوبی از خود نشان می­دهد.
  • مواد تشکیل­ دهنده آن غیر سمی است و این مورد باعث کاربرد آن در صنعت پزشکی می ­شود.
  • مقدار خاکستر موجود در این ماده بین 5 تا 25 درصد بوده و از طرفی نیز میزان مش آن در حدود 5 تا 200 درصد متغیر است.

آزمایش­ های مورد استفاده برای تعیین مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت

برای اینکه ویژگی ­های مختلف این ماده مورد بررسی قرار بگیرد، آزمایش ­های مختلفی انجام می­ شود تا از این طریق بتوان بیشترین بهره­ وری را از محصول به ­دست آورد.

  • درجه خلوص: سولفورکربن و تتراکلرورکربن، به­ عنوان 2 حلال اصلی این ماده هستند که با حل­ کردن Natural Bitumen در آنها می­توان درجه خلوص را تعیین کرد.
  • درجه نفوذ: آزمایشی که به این عنوان انجام می ­شود برای تعیین سختی این ماده بوده که هر چه مقدار آن کمتر باشد یعنی قیر سخت­ تر است.
  • ویسکوزیته: به ­منظور مشخص­ کردن میزان گرانروی این ماده از دستگاه سی بولت فیورل یا روش کینتماتیکی استفاده می ­شود که هر اندازه ویسکوزیته بیشتر باشد یعنی Gilsonite خواص جامد بیشتری دارد.
  • شکل­پذیری: در صورتی که نمونه کوچکی از قیر را با سطح مقطع یک سانتی­ مترمربع و با سرعت 5 سانتی ­متر بر دقیقه بکشیم، میزان طولی که این ماده دچار پارگی می ­شود را به­ عنوان شکل­ پذیری در نظر می­گیرند.
  • درجه اشتعال: حداکثر میزان دمایی که برای گرم ­کردن قیر لازم است با عنوان درجه اشتعال شناخته می ­شود که مربوط به شعله­ ورشدن گازهای متصاعد از این ماده است.
  • افت وزنی: یکی دیگر از خواص گیلسونایت که با استفاده از آزمایش­ های مخصوص مورد بررسی قرار می­گیرد افت وزنی است و در اثر تبخیر بخشی از ترکیبات نفتی و روغن­ ها در دمای بالا تعیین می­ شود.
  • درجه نرمی: میزان درجه نرمی، دمایی بوده که این ماده با رسیدن به آن، از حالت جامد به مایع تبدیل می ­شود و برای نمونه­ های معمولی حدود 60 تا 70 درجه است.

مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت

پراکندگی معادن گیلسونایت یا قیر طبیعی در سطح دنیا

به­ طور کلی بخش اعظمی از ذخایر این ماده در قاره آمریکا واقع شده و در واقع به­ عنوان محل اکتشاف اولیه Gilsonite نیز محسوب می ­شود.

میزان ذخایر این ماده در قاره آمریکا برابر با 65 درصد است که بخش قابل توجهی از Natural Bitumen در ایالات متحده و 20 درصد از ذخایر آن، از معادن کانادا برداشت می ­شود.

ایران نیز با دارا بودن 15 درصد از ذخایر کل دنیا، در رتبه سوم جهان قرار دارد که پراکندگی آن در کشور مربوط به معادن قیر طبیعی گیلانغرب، کرمانشاه، ایلام و شرق لرستان است.

تعداد دیگری معدن گیلسونایت و قیر طبیعی که ذخایر آنها برابر با 20 درصد است در کشورهایی همچون عراق، چین، ونزوئلا، روسیه، استرالیا، فیلیپین و مکزیک وجود دارد.

در حال حاضر با توجه به کاربردهای گسترده این ماده در صنایع مختلف، تقاضا برای آن در سطح جهان بسیار بالا است و هر ساله نیز بر این مقدار افزوده می ­شود.

فاکتورهایی که در تعیین قیمت گیلسونایت موثر است

به ­طور معمول عوامل و فاکتورهای متفاوتی وجود دارد که می­تواند در تعیین قیمت این ماده بسیار موثر باشد و به شرح زیر است.

میزان تقاضا

یکی از مواردی که تاثیر زیادی در تعیین قیمت این محصول دارد، میزان تقاضای بازار است که با توجه به آن، معادنی که در این زمینه فعالیت دارند هزینه قابل پرداخت را مشخص می­کنند.

فصول سال

به­ طور معمول در ماه ­های فروردین تا مهر قیمت قیر طبیعی یا گیلسونایت در کمترین سطح خود قرار دارد و با شروع بارش ­ها و آب ­گرفتگی معادن، بازار با کمبود مواجه می ­شود و این عامل دلیلی بر افزایش قیمت خواهد بود.

کیفیت محصول

میزان خاکستر موجود در لایه ­های معدنی Gilsonite تاثیر زیادی در تعیین میزان کیفیت آن دارد و هرچه مقدار آن کمتر باشد نشان ­دهنده کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر است.

معدن گیلسونایت ماد؛ ارائه ­دهنده باکیفیت ­ترین نمونه قیر طبیعی در ایران

مجموعه معادن ماد در سال 1384 در منطقه گیلانغرب به ثبت رسید و در حال حاضر می­توان گفت که نمونه Natural Bitumen عرضه ­شده توسط این معدن، دارای درجه خلوص بالایی است.

این مجموعه با در اختیار داشتن کادری مجرب و حرفه ­ای و با بهره­ گیری از ماشین ­آلات پیشرفته و به ­روز، سعی در ارائه محصولی باکیفیت و مناسب دارد.

برای خرید قیر طبیعی از این معدن و سفارش محصول مورد نظرتان می­توانید با مدیر عامل و مدیر فروش مجموعه معادن ماد در ارتباط باشید:

  • مالک و مدیر معدن: دکتر حسین فولادپور 09188346219
  • مدیر فروش و صادرات: سیروس زرگوش 09186802060

مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت

جمع ­بندی

تنوع در مشخصات قیر طبیعی یا گیلسونایت باعث می ­شود تا از آن در صنایع مختلفی استفاده شود، دمای ذوب بالا، شکننده ­بودن، میزان خاکستر و برخی موارد دیگر در دسته ویژگی ­های اصلی این محصول قرار می­گیرد.

آزمایشات مختلفی نیز برای تعیین خواص مختلف این ماده انجام می­ شود که شامل درجه نرمی، ویسکوزیته، شکل ­پذیری و برخی موارد دیگر است.

در صورتی که نیاز به خرید محصولی با درجه خلوص بالا و کیفیت مناسب دارید، مجموعه معادن ماد یکی از بهترین نمونه ­ها را در داخل کشور عرضه می­کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: