April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۷۰۱۹
۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۲
0
طراحی یک برنامه هوشمند ویراست می‌تواند به سرعت و دقت نویسندگان، خبرنگاران و دانشجویان بیفزاید.

ابداع نرم‌افزار خطایاب در پاسداشت زبان فارسی برای ترویج درست‌نویسی

ندا پورمرتضی، از مدیران پروژه توضیح داد: تیم ما در سال ۱۳۹۶ با هدف تولید نرم‌افزاری کاربردی در حوزهٔ خط و زبان فارسی آغاز به کار کرد. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی پیش از این نیز خطایاب دیگری را در پاسداشت خط و زبان و با هدف ترویج درست‌نویسی به بازار عرضه کرده بود؛ اما به دلایلی این پروژه بعد از چند سال متوقف شد و ما با رویکردی جدید کار خود را شروع کردیم.

او ادامه داد: بعد از توقف نرم‌افزار قبلی، جای خالی یک خطایاب فارسی حس می‌شد. این برنامه آغاز دوبارهٔ یک خطایاب که بتواند کمک‌حال دانشجویان و نویسندگان و ... باشد، بود.

پورمرتضی افزود: این نرم‌افزار، ابزاری کاربردی است که خطا‌های متون فارسی را به‌صورت خودکار پیدا کرده و پیشنهاد‌هایی برای اصلاح آن‌ها ارائه می‌کند. این نرم‌افزار به‌صورت یک افزونه به مایکروسافت وُرد اضافه می‌شود.

در حال حاضر این نرم‌افزار روی نسخه‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ وُرد نصب می‌شود.

او ادامه داد: کارکرد‌های این نرم‌افزار عبارتند از استانداردسازی نویسه‌ها، اصلاح انواع خطا‌های املایی، اصلاح نشانه‌گذاری، اصلاح اعداد عربی و انگلیسی، پیش‌پردازش املایی متن برای اصلاح یک‌باره دسته‌ای از خطا‌ها در کل متن فقط با یک کلیک، پیشنهاد‌های ویرایشی و پیشنهاد واژه‌های مصوب فرهنگستان.

صاحب ایده این نرم افزار گفت: اکنون ۵ سال از روزی که این برنامه خطایاب را راه‌اندازی کرده ایم، می‌گذرد. این تیم پروژه‌های کوچک دیگری هم دارد که امسال آن‌ها را به مخاطبانش معرفی می‌کند. نسخهٔ وب و نسخهٔ افزونهٔ مرورگر دو رابط کاربری جدیدی است که اخیرا عرضه شده اند. محصول جدید این تیم برای کاربرانی که دسترسی به ورد و ویندوز ندارند یا از سیستم‌های مک یا اندروید استفاده می‌کنند، از طریق مرورگر قابل استفاده است. علاوه بر آن استارت کیبورد هم زده شده و امید است این محصول که برای اولین بار است در کشور تولید می‌شود، نیاز مخاطبان را برآورده کند.

پورمرتضی گفت: در طول این ۵ سال، ۶۴ هزار نفر با ما همراه شده‌اند و این خانواده هر روز بزرگ‌تر می‌شود و این همراهی انگیزه تیم برای ادامه‌دادن است. فرقی نمی‌کند دانشجو باشید یا دانش‌آموز، نویسنده حرفه‌ای باشید یا از سر تفنن چیزی بنویسید؛ هر کسی که با نوشتن سر و کار دارد جامعه هدف ما است و مخاطب ما محسوب می‌شود.

در ادامه ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار به‌صورت دقیق‌تر آمده است:

• اصلاح انواع نویسه «ی» و «ک»

• اصلاح انواع نویسه نیم‌فاصله غیر استاندارد

• تبدیل علائم انگلیسی به معادل فارسی

• امکان اصلاح یک جا برای اصلاح یک‌باره گروهی از خطا‌ها در متن

• امکان اصلاح یک‌باره خطا در کل سند (اصلاح همه)

• امکان افزودن واژه به واژه‌نامه شخصی و دسترسی به واژه‌نامه شخصی از رایانه‌های مختلف

• امکان نادیده‌گیری پیشنهاد (و تمام موارد مشابه در سند) و مدیریت کلماتی که نادیده گرفته شده‌اند.

• امکان عدم پردازش بخش‌هایی از متن (با تعیین فونت، قراردادن در گیومه و ...)

• امکان ارائه پیشنهاد از سوی خود کاربر (زمانی که قادر به ارائه پیشنهاد مناسبی نیست، کاربر می‌تواند پیشنهاد خود را ثبت و در کل سند اعمال کند.)

• امکان تعیین نوع خطایابی مد نظر برای پردازش (املایی، نویسه، نشانه‌گذاری، پیشنهاد ویرایشی، اعداد و مصوب فرهنگستان)

• بانک واژگان به‌روز و پشتیبانی از واژه‌های جدید

• بهبود مستمر پیشنهاد‌ها و اولویت نمایش آن‌ها

• ارائه منظم نسخه‌های جدید با امکانات بیش‌تر

• پشتیبانی برخط از کاربران نرم‌افزار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: