حوادث دوچرخه می‌تواند بدترین شرایط را رقم بزند
کد خبر: ۳۹۷۱۷۳
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
در شرایطی که حوادث دوچرخه می‌تواند بدترین وضعیت را برای زندگی افراد رقم بزند، چتر بیمه می تواند بحران های خوادث بیمه ای را مدیریت کند.

دوچرخه سواران نیازمند چتر بیمه‌ای

واقعیت این است که برخلاف باور عمومی، دوچرخه یک وسیله نقلیه محسوب می‌شود که تابع مقررات راهنمایی و رانندگی است. در سال‌های دور استفاده از دوچرخه مانند موتور‌ها و خودرو‌ها نیازمند گواهینامه بود و دوچرخه ملزم به داشتن پلاک راهنمایی و رانندگی بود. با گذشت زمان و رونق وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه جایگاه خود را از دست داد و توجهی به این وسیله نقلیه صورت نگرفت. اما کمرنگ شدن یا نادیده گرفتن دوچرخه دلیلی بر نبود قانون نمی‌شود و هرگاه که تصادف یا تخلفی صورت بگیرد، آنگاه دوچرخه سواران متوجه مسولیت سنگین رانندگی دوچرخه می‌شوند.

ناآگاهی از قوانین دوچرخه

در این رابطه رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گیلان با اشاره به اینکه اغلب استفاده کنندگان از دوچرخه از قوانین راندن این وسیله نقلیه اطلاع ندارند گفت: بعضی از دوچرخه سوار‌ها به اشتباه خودشان را عابر پیاده تصور می‌کنند. سرهنگ محمدرضا محمدی با تاکید بر اینکه همه قوانینی که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای وسایل نقلیه موتوری وضع شده، شامل این وسیله نقلیه غیر موتوری نیز می‌شود گفت: دوچرخه سواران هنگام استفاده از دوچرخه باید مجهز به کلاه ایمنی باشند و سوار کردن اشخاص روی دوچرخه ممنوع است مگر با داشتن زین اضافی استاندارد که بر روی دوچرخه نصب شده باشد.

محدودیت‌های دوچرخه

رئیس پلیس راهنمایی گیلان با بیان اینکه برابر ماده ۱۶۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی راندن دوچرخه در هنگام لغزنده بودن راه‌ها ممنوع گفت: هیچ کس حق ندارد در حالی که سوار بر دوچرخه است به وسایل نقلیه در حال حرکت تکیه کند و آن‌ها را وسیله حرکت خود قرار دهد. وی با اشاره به اینکه دوچرخه سواران باید از حرکت در نقاط کور وسایل نقلیه موتوری‌ها در هنگام گردش خودداری کنند، تصریح کرد: دوچرخه سواران در هنگام تاریکی هوا بدون چراغ جلو و عقب، شبرنگ دوچرخه سواری نکنند.

بیشتر بخوانید:

بیمه ملت برای نوزدهمین سال پیاپی مجوز قبولی اتکایی گرفت



دوچرخه در کانون حوادث

بی شک دوچرخه در کانون حوادث قرار دارد و همواره در معرض خطر برخورد با عابر پیاده، برخورد با وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین و انواع حوادث متفاوت است. بدتر آنکه دوچرخه از هیچ گونه حفاظ ایمنی برخوردار نیست و در اثر کوچکترین برخورد، زیان‌های سنگینی را متحمل می‌شود. نکته مهم اینجاست که استفاده کنندگان از دوچرخه را کودکان و نوجوانانی شامل می‌شوند که تجربه کافی را نداشته و هیجان‌های کودکانه بر خطر این وسیله نقلیه می‌افزاید. به همین دلیل باید نسبت به دوچرخه حساسیت بیشتری داشت و پیش بینی‌های جدی‌تر اعمال کرد.

دوچرخه‌های بی قانون شهرداری

اگرچه در گذشته از دوچرخه به عنوان مهمترین وسیله حمل و نقل استفاده می‌شد و همواره بیش از یک نفر سوار دوچرخه می‌شدند، اما امروزه از دوچرخه برای رفت‌وآمد‌های کوتاه، ورزش یا تفریح استفاده می‌شود. نکته مهم دیگر این است که دوچرخه برخلاف وسایل نقلیه موتوری، آلودگی ایجاد نمی‌کند و همین امر باعث شده تا شهرداری‌ها از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل برای کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند، اما شهرداری‌ها نیز دوچرخه‌هایی که کرایه می‌دهند، تابع هیچ قانونی نیست و معلوم نمی‌شود در صورت بروز هر گونه حوادث، چه کسی پاسخگوی زیان احتمالی خواهد بود.

راه سبز ملت

از آنجا که دوچرخه در کانون خطر و ریسک قرار دارد، لازم است همچون وسایل نقلیه موتوری به وسیله بیمه تضمین شود، اما امروزه هیچیک از شرکت‌های بیمه در این زمینه اقدامی به عمل نیاورده اند و تنها شرکت بیمه ملت، با طراحی بیمه‌نامه نوآورانه «راه سبز ملت» و دریافت مجوز از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یک بیمه‌نامه جامع برای پوشش ریسک‌هایی که دوچرخه‌سواران با آن‌ها روبه‌رو هستند، ارائه کرده است.

ترویج فرهنگ دوچرخه با نگاه حمایتی

تمامی مشکلات دوچرخه سواری، بیمه ملت را بر آن داشت تا با نگاهی به ریسک‌های دوچرخه‌سواران و با انگیزه‌های خود برای ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری و کمک به رونق هرچه بیشتر دوچرخه‌سواری و پاکی مضاعف هوای شهرها، بیمه‌نامه راه سبز ملت را همگام با محصولات بیمه‌ای به روز در جهان، طراحی و برای نخستین بار در ایران همراه با پوشش‌های تکمیلی جذاب از جمله حوادث شخص دوچرخه‌سوار، خسارت وارد به دوچرخه در اثر حادثه تصادف با وسیله نقلیه موتوری، هزینه‌های نقل و انتقال دوچرخه در صورت عدم امکان حرکت دوچرخه ناشی از حادثه و هزینه‌های دفاع و دادرسی ناشی از دعاوی مرتبط با موضوع بیمه‌نامه را ارائه کند.

بیمه دوچرخه یعنی آینده نگری

در بسیاری از موارد حوادثی که برای دوچرخه سواران رخ می‌دهد، بسیار سنگین است و، چون مردم از قوانین اطلاعی ندارند، در سختی بسیاری به سر می‌برند و حتی بحران‌های بزرگی را پشت سر می‌گذارند، در حالی که دوچرخه‌سواران می‌توانند با مراجعه به آدرس http://apps.mellatinsurance.ir/AgentsSales/find-agent نزدیکترین نمایندگی بیمه ملت به محل سکونت یا محل کار خود را یافته و بیمه‌نامه مسئولیت مدنی دوچرخه‌سواران در قبال اشخاص ثالث را تهیه کنند. بنابر این می‌توان با آینده نگری، چالش‌های غیر قابل پیش بینی را مدیریت کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: