April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرهنگی مدیرعامل منطقه آزاد شد
کد خبر: ۳۹۷۱۹۷
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
0
با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی رحیم سرهنگی در بخشهای گوناگون اقتصادی، انتظار می رود کیش روزهای طلایی را تجربه کند.

کیش در انتظار روز‌های طلایی

یکی از مخرب‌ترین عواملی که باعث بحران در یک اداره، وزارتخانه، منطقه و حتی کشور می‌شود، چالش نبود ثبات مدیریت است. انتصاب‌های متعدد با طرز تفکر‌های گوناگون باعث مدیریت سلیقه‌ای می‌شود و زیان اصلی را مردمانی می‌بینند که قرار است از مدیریت نفع ببرند. بنابر این همانقدر که تغییرات مدیران می‌تواند مخرب باشد، ثبات مدیریتی می‌تواند تاثیرگذار باشد. البته برکناری مدیران ناکارآمد اهمیت ویژه‌ای دارد. مدیری که نتوانسته چالش‌ها را مدیریت کند، از فرصت‌ها بهره لازم را بگیرد، مجموعه را در مسیر توسعه قرار دهد و حتی در بسیاری از موارد شناخت کافی از مجموعه خود داشته باشد، باید هرچه سریعتر برکنار شود.

تفاوت مناطق آزاد

باید بپذیریم که مدیریت بر هر دستگاهی ویژگی‌های خاص خودش را دارد. فردی که قرار است یک وزارتخانه را مدیریت کند، چالش‌هایی به مراتب بیشتر از فردی دارد که مدیریت یک اداره را بر عهده می‌گیرد، اما اگر مدیر یک اداره از توانایی و اطلاعات لازم برخوردار نباشد، مدیریت یک اداره به مراتب سخت‌تر از یک وزارتخانه خواهد بود. این بحث در خصوص مناطق آزاد بسیار حساس‌تر است. مدیریت بر منطقه آزاد به اندازه‌ای چالش بدنبال دارد که حتی با استانداری قابل مقایسه نیست. انتظاراتی که از مدیر منطقه آزاد می‌رود، بسیار متفاوت است. منطقه آزاد قوانین خاص خودش را دارد، از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، نگاهی چند گونه دارد و حتی مراجعه کنندگان به منطقه آزاد نیز طیف متفاوتی هستند.

کیش متفاوت‌ترین

در بین مناطق آزاد، منطقه آزاد کیش ویژگی خاص خودش را دارد. قرار گرفتن در دل آب‌های خلیج فارس، هتل‌های لوکس، کنسرت‌های خاص و بسیاری گزینه‌های دیگر حکایت از آن دارد که کیش متفاوت است. حتی نمایشگاه‌هایی که در کیش برگزار می‌شود، با نمایشگاه‌های دیگر بخش‌های کشور متفاوت است و مخاطبان خاص خودش را دارد. بنابر این برای کیش متفاوت به مدیری متفاوت نیاز است، مدیری که درک درستی از کیش به صورت جداگانه و منطقه آزاد کیش به صورت جداگانه داشته باشد. تاسف آور اینکه شاهد تغییرات گسترده در مدیریت کیش بوده ایم و اگر دلیل عقب ماندگی‌های کیش را بررسی کنیم، تغییرات مدیریتی در صدر آن‌ها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

با دیدنی های رایگان کیش آشنا شوید



چالش انتصاب سرپرست

یکی از انتقاد‌هایی که همواره به نحوه مدیریت از رییس جمهور تا رده‌های پایین صورت می‌گیرد، انتصاب سرپرست است. براستی دلیل برکناری عجولانه و انتصاب سرپرست چیست؟ آیا این خطر احساس می‌شود که مدیر آنقدر برای زیرمجموعه مدیریتی خطرناک است که حتی یک ساعت ادامه حضورش می‌تواند برای کشور زیان آور باشد؟ آیا آقایان از زیان‌های سرپرست باخبر نیستند و نمی‌دانند سرپرست در تمام دوره سرپرستی، تا چه اندازه دست به عصا حرکت می‌کند و حوزه مدیریتی سرپرست به کما می‌رود؟ آیا آقایان نمی‌دانند سرپرست حتی برای یک روز برنامه ریزی نمی‌کند، زیرا تکلیفش حتی برای یک دقیقه هم مشخص نیست؟

کیش نیازمند مدیر توانمند

با توجه به انتظاراتی که از کیش مطرح می‌شود، مدیریتی مسلط بر این منطقه نیاز است. اینکه مدیرعامل کیش هماهنگی لازم با شورای عالی مناطق آزاد را داشته باشد، اصلی مهم است. از آنجا که مدیرعامل کیش باید سیاست‌های کلان شورای عالی مناطق آزاد را اجرایی کند، نیاز به همفکری و همراهی دارد، اما توانمندی نیز شرط مهمی است که نباید نادیده گرفته شود. اینکه یک نفر مطیع محض باشد، هرگز نمی‌تواند در پیشبرد اهداف و برنامه ریزی‌های منطقه موثر باشد و روزمرگی را رقم می‌زند، به همین دلیل کیش به مدیری توانمند نیاز دارد

مدیرعامل چند منظوره

پس از آن همه کش و قوس، در نهایت رحیم سرهنگی با پیشنهاد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شد. سرهنگی از فارغ التحصیلان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف و دارای دکترای مدیریت است. وی دارای مقالات و تالیفات متعدد پژوهشی است و پیش از این مدیرکل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار و رییس موسسه کار و تامین اجتماعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. مدیر علمی و اجرایی سازمان نوسازی شهرداری تهران، مدیر پروژه توسعه صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نایب رییس کارگروه بازار شورای عالی اشتغال در وزارت صمت و کارگروه نوآوری و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دیگر سوابق رحیم سرهنگی است.

امید به آینده کیش

سوابق اجرایی سرهنگی نشان می‌دهد که در حوزه تئوری واجرا سابقه خوبی داشته است. از آنجا که اشتغالزایی از اهداف ترسیم شده برای کیش است، سرهنگی با سابقه‌ای که در بخش توسعه کارآفرینی داشته، می‌تواند ظرفیت‌های کیش را متبلور کند. همچنین سابقه سرهنگی در بخش نوسازی شهرداری تهران می‌تواند به بهبود ساخت و ساز کیش منجر شود. از سوی دیگر سالهاست بر راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی در مناطق آزاد تاکید شده که سابقه سرهنگی در توسعه صنعتی سازمان گسترش تا حد بسیاری کارگشا خواهد بود. بحث بکارگیری نوآوری و فناوری برای توسعه نیز در کیش با جدیت مطرح است که سابقه فعالیت در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور نیز تاثیرگذار خواهد بود. با وجود تمامی این سوابق، لازم است اختیارات لازم به سرهنگی داده شود تا بدون هیچ محدودیتی از سوابق مدیریتی خود برای توسعه کیش بهره‌مند شود.نکته مهمتر اینکه سرهنگی دچار تحولات مدیریتی نشود تا توانمندی های مدیریتی سرهنگی به تحولات مثبت کیش منجر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: