کد خبر: ۳۹۷۳۴۲
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
0
توسعه افقی شهرها و عدم مقاومت معاونت شهرسازی ومعماری، خود زمینه ساز تسریع در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در کشور می شود.

اجرای طرح توسعه افقی شهرها زمینه ساز تسریع در پروژه های نهضت ملی مسکن

توسعه افقی شهر‌ها یکی از مهم‌ترین برنامه‌های است که علاوه بر کاهش هزینه‌های ساخت زمینه ساز تسریع در روند اجرای پروژه‌های ساخت وساز در کشور شده و از سوی دیگر زمینه ساز کاهش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها به ویژه تهران می‌شود.

براساس این گزارش اکنون در برخی از شهر‌های کشور از جمله یزد و طبس این طرح اجرا شده که آثار اجرایی آن در طول چند ماه گذشته بسیار مشهود بوده است، به طوریکه بسیاری از متقاضیان و همچنین سازندگانی که اجرای واحد‌های نهضت ملی مسکن را به صورت ویلایی در دستور کار خود قرار داده اند از انجام آن رضایت داشته و اعلام کرده اند که هزینه‌های ساخت این واحد‌ها به صورت چشم گیری کاهش داشته است.

در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه اجرای طرح توسعه افقی شهر‌ها مهم‌ترین راهکار در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن به شمار می‌رود، افزود: با اجرایی شدن این طرح زمینه ساز کاهش هزینه‌های ساخت وساز و همچنین تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها خواهیم بود.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته به این موضوع توجه‌ای نشده و از سوی دیگر وجود برخی از موانع در وزارت راه وشهرسازی از جمله مقاومت معاونت شهرسازی و معماری برای جلوگیری از توسعه افقی شهر‌ها خود باعث شده که اجرای این طرح در برخی از شهر‌ها از جمله تهران با کندی اجرا شود.

او افزود: در سال‌های گذشته متناسب با افزایش جمعیت شهر‌ها توسعه افقی صورت نگرفته و ساخت وساز به صورت عمودی تراکم فروشی شده است.

ایلاتی گفت: متأسفانه ما در بحث متراکم سازی اصول شهرسازی را رعایت نکرده‌ایم و فاصله ساختمان‌ها از یکدیگر، فاصله معابر، کوچه‌ها، خیابان‌ها و سرانه‌ها، هیچ کدام لحاظ نشده‌اند. به همین دلیل ما در شهر ها‌ی همزمان فشرده سازی و متراکم سازی را داشته‌ایم.

در طرح مسکن مهر نیز که تعداد افراد زیادی صاحب‌خانه شدند، تراکم بالا به واسطه بلندمرتبه سازی باعث شد کیفیت این واحد‌ها از نظر تأمین آرامش و آسایش ساکنان آن‌ها افت کند. به ویژه اینکه واحد‌های مسکن مهر عموماً در حاشیه شهر‌های بزرگ یا در شهر‌های کوچک احداث شده‌اند که متقاضیان آن‌ها کمتر با شلوغی و پیامد‌های آن سازگاری دارند.

به همین دلیل مقرر شده است که در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن رویکرد عمودی سازی شهر‌ها جای خود را به شهرسازی افقی دهد و در مناطقی که زمین به اندازه کافی وجود دارد، مسکن ویلایی و یک طبقه ساخته شود. این رویکرد باعث می‌شود مهم‌ترین ایراد طرح مسکن مهر برطرف شود و واحد‌های ساخته شده با فرهنگ ساکنان آن سازگاری بیشتری داشته پیدا کند.

طبق مصوبه چهارمین جلسه شورای عالی مسکن نیز اولویت دولت، احداث خانه‌های یک طبقه عنوان شده است که باید در نتیجه آن زمینه تراکم مطلوب ۶۰ نفر در هکتار فراهم شود که حال امیدوار هستیم با عدم مقاومت شورای عالی شهرسازی و معماری در این بخش شاهد توسعه افقی در شهر‌ها باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: