کد خبر: ۳۹۷۴۴۵
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
0
پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) در نمایشگاه بین المللی تهران با حضور وزیر اقتصاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رییس کل بیمه مرکزی و رییس سازمان بورس آغاز بکار کرد.

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) افتتاح شد

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه سیداحمدرضا علایی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران اهمیت معرفی ابزار‌های مدرن در صنعت مالی کشور را تشریح کرد و گفت: طی توافقاتی با کشور روسیه، یک ابزار مالی جدید بعد از یکسال تلاش دوجانبه در این نمایشگاه برای انتقال پول بین فعالان اقتصادی دو کشور رونمایی می‌شود. وی گفت: ابزار ضمانت‌نامه بانکی بین بانک پاسارگاد و بانک روسیه و گشایش خط اعتباری داخلی در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه رونمایی می‌شود که فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند با پول ملی خود اقدام به تجارت کنند.

به گفته رئیس شرکت نمایشگاه‌های ایران این نمایشگاه با رشد ۲۰۰ درصدی در تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال قبل امسال شاهد حضور ۱۳۶ شرکت در رشته‌های بورس، بانک و بیمه است که البته تعداد غرفه‌های ایجاد شده به اندازه ۲۶۰ شرکت است. وی یکی از ویژگی‌های پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور را معرفی فناوری‌های نوین در زمینه ابزار‌های مالی و همچنین معرفی خلاقیت‌های متعدد و استارتاپ‌های جدید در زمینه تأمین مالی عنوان کرد.


انتشار اوراق بیمه اتکایی از طریق بازار سرمایه


در ادامه این مراسم رئیس کل بیمه مرکزی گفت: اوراق بیمه اتکایی به زودی از طریق بازار سرمایه برای تامین شرکت‌های بیمه منتشر می‌شود. مجید بهزادپور اظهار داشت: اوراق بیمه اتکایی به زودی از طریق بازار سرمایه برای تامین شرکت‌های بیمه منتشر می‌شود. رئیس کل بیمه مرکزی افزود: بیمه‌نامه‌های درمان در سال گذشته با رشد ۱۷ درصدی به ۲۰ میلیون نفر رسید، بیمه‌نامه زندگی با رشد ۷ درصدی به ۳۰ میلیون فقره رسید، همچنین افراد بیمه‌شده در کشور به بیش از ۳۶ میلیون نفر رسیدند. وی اظهار کرد: پوشش بیمه صندوق حوادث طبیعی ساختمان در سال گذشته به ۲۶.۵ میلیون واحد رسید، همچنین سرانه بیمه‌نامه با ۱۰ درصد رشد به رقم ۸۶۱ بیمه‌نامه به ازای هر هزار نفر در کشور رسید.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه صنعت بیمه وابسته به سرمایه‌گذاری است، گفت: ما هم به صورت مستقیم در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنیم و هم اینکه پوشش‌های ریسک سرمایه‌گذاری را در بازار به وسیله بیمه تأمین می‌کنیم. بهزادپور با بیان اینکه سال گذشته مجوز انتشار اوراق توسط شرکت‌های بیمه‌ای از بازار سرمایه دریافت کردیم، اظهار داشت: امسال اوراق بیمه اتکایی از طریق بازار سرمایه توسط شرکت‌های بیمه منتشر می‌شود. وی افزود: در دنیا شرکت‌های بیمه‌ای بیش از ۳۷ میلیارد دلار اوراق سررسیدنشده منتشر کرده‌اند به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱ میلیارد دلار اوراق جدید از سوی شرکت‌های بیمه در دنیا منتشر شد.


مداخلات ارزی دولت‌ها
در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از سال ۱۳۸۲ تا ۱۴۰۱ حدود ۲۸۵ میلیارد دلار مداخلات ارزی بانک مرکزی در بازار ارز انجام شد که نتیجه آن تورم‌های موجود در کشور است. محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، تغییر حکمرانی به سمت بنگاه‌های اقتصادی و همچنین رعایت پیشرفت و عدالت در کشور براساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم خواهد بود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طبق بررسی انجام شده، شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به میزان ۳۷ درصد با مالکیت نهاد‌های عمومی، ۳۰ درصد مالکیت دولتی، ۱۲ درصد سهام عدالت و فقط ۲۰ درصد بخش خصوصی خالص است و این ترکیب نشان می‌دهد که حضور بخش خصوصی در اقتصاد به چه میزان است.

وی اظهار داشت: قیمت‌گذاری‌های دستوری برای شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه موجب عدم تخصیص کارا و بهینه می‌شود؛ همچنین قواعد بازار سرمایه را به هم می‌ریزد، مانند اینکه در بازی فوتبال اندازه زمین و یا اندازه دروازه را تغییر دهیم، در آن صورت دیگر بازار سرمایه نیست. پورابراهیمی همچنین گفت: در لایحه برنامه هفتم توسعه، رشد اقتصادی ۷ درصد، تورم تک‌رقمی مدنظر است. همچنین در سیاست‌های ابلاغی بر پیشرفت همراه با عدالت در طی این برنامه تأکید شده است.

 



تدوین آیین‌نامه افتتاح حساب‌های پیشرفت
در ادامه سیداحسان خاندوزی در مورد حساب‌های پیشرفت و عدالت اظهار داشت: با توجه به اینکه افتتاح حساب‌های پیشرفت و عدالت استانی از اختیار وزارت اقتصاد خارج شده و منوط به تدوین آیین نامه آن بعد از تصویب در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران است، ما منتظر مصاحبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستیم تا آیین‌نامه‌های افتتاح این حساب‌ها تدوین و ابلاغ شود.
وی ادامه داد: حساب‌های پیشرفت و عدالت ابزاری برای تحقق عدالت اقتصادی در سطح استان‌ها خواهد بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد رمزارز ریالی نیز گفت: برای ایجاد توسعه و رشد اقتصادی از ابزار‌های مالی جدید ازجمله ارز‌های دیجیتال استفاده می‌کنیم و توسعه آن در دستورکار قرار می‌گیرد.
خاندوزی گفت: نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی از ۸۳.۲ درصد اسفند ۱۴۰۰ به ۸۵.۱ درصد در اسفند سال گذشته افزایش یافت؛ همچنین مطالبات غیرجاری ریالی در شبکه بانکی از ۴.۸ درصد به ۴.۴ درصد کاهش یافته که نشان از بهبود وضعیت مطالبات غیرجاری بانک‌ها دارد.

وی افزود: البته در مطالبات ارزی وضعیت خوبی در شبکه بانکی و کشور وجود ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: تکاپوی شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات به اقتصاد همزمان با کاهش خطای نکول همراه شده است، همچنین به موازات آن سهم تسهیلات خرد از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است؛ البته این به خاطر تأکید رئیس جمهور در برخورداری خانوار‌ها از تسهیلات شبکه بانکی است.

خاندوزی با بیان اینکه بازار سرمایه سهم مهمی در تامین مالی دارد، گفت: افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام در بازار سرمایه از ۱۸۱ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ به ۲۸۴ هزار میلیارد تومان در سال قبل رسید، همچنین انتشار اوراق شرکتی از ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید که حدود ۴ برابر شده است.

وی اضافه کرد: سهم اوراق شرکتی از ۱۳ درصد به ۲۷ درصد رسیده است، البته تلاش کردیم دولت سهم کمتری از بازار سرمایه در بخش انتشار اوراق داشته باشد تا نوبت به شرکت‌های غیردولتی برسد.

به گفته وزیر اقتصاد، در کنار تامین مالی شرکتی از بازار سرمایه، تلاش بر این است که بخش واقعی اقتصاد هم رشد کند و ما صنعت مالی قوی داشته باشیم، به‌گونه‌ای که منابع تامین مالی به بخش واقعی اقتصاد تزریق شود.

 

بیشتر بخوانید

حضور نمایندگان بانک ایران زمین در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه


وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: محور دوم صنعت مالی و هدف‌گذاری، اعمال افزایش و تشکیل سرمایه ناخالص است که نرخ منفی ۵ درصد تشکیل سرمایه ناخالص در سال ۱۴۰۰ بود که این نرخ در سال گذشته به مثبت ۷.۷ درصد رسید و روند افزایش نرخ تشکیل سرمایه ناخالص ثابت در سال جاری نیز ادامه پیدا می‌کند.

خاندوزی همچنین به کاهش ۷ درصدی نرخ مالیات شرکت‌ها در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: برای تشویق سرمایه‌گذاری‌ها، بخشی از این سرمایه‌گذاری از پرداخت مالیات معاف شده است.

وزیر اقتصاد از مجوز ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری مستقیم اشاره کرد و گفت: نگاه ما احیای نقش سرمایه‌گذاری منضبط بانک‌ها در بخش تولید بر اساس مواد ۱۶ و ۱۷ است و تلاش داریم تفریط دهه ۹۰ را در مقابل افراط دهه ۸۰ جبران کنیم و با اولویت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش‌های مولد و جدید، آن را دنبال می‌کنیم.

وی به طراحی صندوق‌های پروژه‌محور جدید و انتشار صکوک و عرضه اولیه شرکت‌ها و نیز اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای در قالب اصلاح آیین نامه ماده ۹۷ شرکت‌های بیمه‌ای اشاره کرد و افزود: همچنین مشارکت نهاد‌های مالی مانند فاکتورینگ و سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها در این زمینه دنبال می‌شود.

خاندوزی گفت: صندوق توسعه ملی در کنار سرمایه‌گذاری بانک‌ها و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها در اقتصاد به عنوان ۵ ضلع برای افزایش سرمایه‌گذاری در اقتصاد دنبال می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: صنعت مالی نسبت به ۲۰ سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و هر روز ابزار‌های جدیدی معرفی می‌شود و ما در وزارت اقتصاد روش‌هایی مانند تامین مالی جمعی، وثیقه سهام، سفته و برات الکترونیکی و احراز هویت الکترونیکی را اجرا کردیم.

وی گفت: علم اقتصاد هنر توزیع بهینه منابع و امکانات را دنبال می‌کند، در حالی که قیمت‌گذاری دستوری این قاعده را به هم می‌ریزد.

در پایان با حضور مسوولان در محل افتتاحیه و با بریدن روبان، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: