May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون صنایع مجلس بر پایان دادن به عمر خودروهای بنزینی تاکید کرد
کد خبر: ۳۹۹۸۸۰
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
عضو کمیسیون صنایع مجلس بر پایان دادن به عمر خودروهای بنزینی تاکید کرد و خواستار حمایت از خودروسازانی شد که در داخل خودرو برقی تولید می کنند.

ضرورت حمایت از تولیدکنندگان خودروهای برقی

آلودگی ناشی از سوخت موتور خودرو‌های بنزینی و دیزلی به چالشی جهانی و البته ملی تبدیل و این آلودگی به اندازه‌ای جدی است که خودروسازان را ملزم به تغییر خطوط تولید موتور از بنزینی به برقی کرده است. البته افزایش روز افزون قیمت سوخت‌های فسیلی به همراه پایان یافتن ذخایر نفت جهان، دلیل مهم دیگری برای خداحافظی با خودرو‌هایی است که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند.

رای اروپا به برقی شدن

بدلیل نگرانی‌های بسیاری که سلامت جهان را تهدید می‌کند، مقرر شد که حذف خودرو‌های بنزینی و دیزلی با جدیت در دستور کار قرار گیرد و به همین دلیل پارلمان اروپا به ممنوعیت موثر در فروش خودرو‌های بنزینی و دیزلی جدید از سال ۲۰۳۵ رأی داد. نمایندگان پارلمان اروپا با این رأی، خودروسازان را ملزم کردند انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا اواسط دهه آینده ۱۰۰ درصد کاهش دهند. این دستور به معنای ممنوعیت فروش خودرو‌های جدید بنزینی و دیزلی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست.


گام‌های بلند سایپا در مسیر برقی شدن

این حساسیت جهانی به ایران نیز سرایت کرده و خودروسازان با نگرانی از اینکه از صنعت جهان عقب بمانند، اقدام به تولید خودرو‌های برقی کرده اند. یکی از شرکت‌هایی که با جدیت به سوی برقی کردن خودرو‌ها گام برداشته، گروه خودروسازی سایپا است. در این رابطه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم امضای قرارداد، با بیان اینکه پروژه جدید و مشترک سایپا و شرکت DAE چین، طبق برنامه، طراحی و آماده بهره برداری شده گفت: از آنجا که تولید خودرو در دنیا به سمت موتور‌های برقی در حرکت است، همکاری دو جانبه با شرکت DAE چین می‌تواند تحولی بزرگ در تولید موتور خودرو‌ها در کشور و منطقه ایجاد کند. محمدعلی تیموری افزود: تاکید وزیر صمت در جهت ارتقای صنعت خودرو، حرکت به سمت تولید خودرو‌های هیبرید (HEV)، پلاگین هیبرید (PHEV) و تمام برقی (BEV) است، از این‌رو خوشحال هستیم که شرکت مگاموتور با همکاری شرکت DAE می‌تواند به دانش فنی و به روز این مهم دست پیدا کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تغییر نسل موتور‌های قدیم به جدید برای اولین بار در گروه سایپا صورت گرفته است، افزود: برای تولید نسل جدید موتور خودرو، پیشنهاد‌های مختلفی داشتیم، اما ترجیح و اولویت ما این بود که با مجموعه‌ای همکاری مشترک آغاز کنیم که صاحب دانش باشد و همچنین کارنامه موفقی در زمینه دانش تولید خودرو‌های برقی در صنعت خودرو دنیا داشته باشد.

آریا در مراحل تست

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه اولین محصول سایپا که مجهز به قوای محرکه پلاگین هیبرید و نسل جدید موتور خواهد بود، آریا است، ادامه داد: در حال حاضر این خودرو در مراحل کالیبراسیون و تست است و از بزودی خودرو آریا با قوای محرکه مذکور عرضه خواهد شد. همچنین در ادامه از سال آینده به تدریج سایر محصولات گروه خودروسازی سایپا با موتور‌های نسل جدید عرضه خواهد شد.

ضرورت پایان دادن به خودرو‌های بنزینی

در این رابطه با اللهوردی دهقانی سانیچ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفتگو کردیم. دهقانی در پاسخ به اینکه گروه خودروسازی سایپا به سوی تولید خودروی برقی گام برداشته و در شرایط کنونی تولید خودروی برقی چقدر برای ما مهم است گفت: تولید خودرو برقی قطعا برای ما مهم است، زیرا جهان در آینده نزدیک به این سمت حرکت می‌کند. نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوا به عنوان بزرگترین چالش و مشکل کلانشهر‌ها گفت: با ادامه تولید و استفاده از خودرو‌هایی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند، هرگز نمی‌توانیم مشکلات کلانشهر‌ها را حل کنیم. وی تنها راه حل مقابله با آلودگی هوا را پایان دادن به عمر خودرو‌های بنزینی و دیزلی توصیف کرد و گفت: امروزه آلودگی تنها مختص کلانشهر‌ها نیست و جهان به سوی آلودگی می‌رود به همین دلیل به غیر از تولید و بکارگیری خودرو‌های برقی، هیچ راه دیگری باقی نمی‌ماند. دهقانی سانیچ با هشدار نسبت به اینکه ۷۰ درصد منبع آلودگی هوای شهرها، از محل سوخت‌های فسیلی خودروهاست گفت: امروزه با معضلی به نام خودرو‌های فرسوده رو به رو هستیم که چندین برابر خودرو‌های روز بنزین مصرف می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید:

پایان ایستایی صنعت خودرو با ورود سایپا



تولید خودرو برقی

وی حرکت سایپا در تولید خودرو‌های برقی را گامی بزرگ توصیف کرد و گفت: به دلیل اهمیتی که تولید خودرو‌های برقی دارد، تمامی خودروسازان باید به این سمت گام بردارند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت تولید خودرو‌های برقی، دولت باید به حمایت از این تولید بپردازد گفت: دولت باید به این سمت حرکت کند و حتی به شکل حداقلی از جیب مردم هزینه کند، تا از آلودگی جلوگیری و هوا را از آلایندگی‌های سوخت‌های فسیلی خودرو‌ها پاک کند. وی بر فرهنگ سازی برای فاصله گرفتن از بکارگیری خودرو‌های بنزینی و گازوییلی تاکید کرد و گفت: دولت باید برای خودرو‌های برقی امتیاز‌های ویژه قایل شود و اجازه دهد مردم بدون پرداخت عوارض از خودرو‌های برقی استفاده کنند.


کمک‌های ویژه دولت


دهقانی سانیچ از دولت خواست به خودروسازانی که در داخل خودرو برقی تولید می‌کنند، کمک‌های ویژه‌ای داشته باشد گفت: خودرو‌های برقی بنزین مصرف نمی‌کنند و، چون دولت بابت بنزین مبلغ بسیار زیادی سوبسید می‌پردازد، خودروسازانی که خودرو برقی تولید می‌کنند از این بابت مورد حمایت قرار بگیرند. وی با اشاره به اینکه خودرو‌های برقی به شارژ نیاز دارند گفت: دولت باید از هم اکنون در فکر ایجاد ایستگاه‌های متعدد برای شارژ خودرو‌ها باشد و لازم است این مهم بتدریج ایجاد شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر ایجاد مشوق‌های تاثیرگذار تاکید کرد و گفت: دولت باید در وهله اول به ازای خارج کردن خودرو‌های فرسوده که مصرف بالایی دارند، اجازه واردات خودرو‌های برقی را بدهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: