کد خبر: ۴۰۲۰۹۳
۳۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
در تایلند یک نوع غذای معروف وجود دارد که خوردن آن فاجعه‌‌بار است و سالانه هزاران نفر از تایلندی را به کام مرگ می‌کشاند.

غذای خوشمزه‌ای که مرگ‌آور است!

در تایلند، غذا‌های خوشمزه‌ای وجود دارد که با لذت فراوان می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید، اما یک غذای خاص معروف هم وجود دارد که خوردن آن فاجعه‌بارست و سالانه حدود ۲۰هزار تایلندی را به کام مرگ می‌کشاند.

اهالی استان خون‌کاین در تایلند، غذایی به نام «کوی پلا» مصرف می‌کنند که بسیار خطرناک است. درواقع مصرف حتی یک لقمه از این نوع غذا ممکن است فرد را به سرطان کبد مبتلا کند.

«کوی پلا»، سالانه مرگ حدود ۲۰هزار نفر از تایلندی‌ها را رقم می‌زند. این غذا ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده نوعی ماهی خام، همراه با ادویه فراوان، سبزیجات و لیمو ترش است. این غذا را میلیون‌ها نفر تایلندی مصرف می‌کنند، اما غذای محبوب مردم شهر ایسان (Isaan)، یکی از فقیرترین شهر‌های تایلند، است.

البته خود ماهی مرگبار نیست، بلکه این ماهی آلوده به کرم‌های مسطح انگلی- کپلک‌های زنده- است که این نوع انگل، انسان را به سرطان کبد مبتلا می‌کند.

این انگل‌ها بومی ماهی آب‌های شیرین منطقه میکونگ تایلندند و به‌دلیل اینکه مردم شهر ایسان ماهی خام بسیار مصرف می‌کنند، اغلب به سرطان مجرای صفراوی مبتلا می‌شوند.

«کوی پلا»

بیشتربخوانید

غذایی خوشمزه از مرغ سرشار از باکتری‌های کشنده
یکی از پزشکان تایلندی که به‌تازگی والدین خود را بر اثر استفاده از ماهی «کوی پلا»، از دست داده است، می‌گوید، «متاسفانه بیشتر مردم این «قاتل خاموش» را نمی‌شناسند و همچون برگ‌های درختان پاییزی می‌ریزند و جان خود را از دست می‌دهند.

این پزشک با استفاده از دستگاه‌های ماوراء‌صوت بسیاری از بیماران تایلندی اهل ایسان را معاینه کرده و دریافته است، ۸۰درصد آن‌ها آلوده به انگل کشنده کپلک هستند و از دولت خواسته که در این باره آموزش‌های لازم را به مردم بدهد. همچنین او و دیگر متخصصان بهداشت، از مردم می‌خواهند که این نوع ماهی را بپزند و مصرف کنند تا انگل آن از بین برود. اما مردم به‌دلیل اینکه طعم آن تغییر می‌کند، از این کار امتناع می‌کنند.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: