April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۸۱۵
۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
0
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی شامگاه دوشنبه با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، به موضوع عملکرد مناطق آزاد، طرح‌های عمرانی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در این مناطق پرداخت.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جهت کمک به ارزآوری کشور روسفید هستند / سرعت اتمام طرح‌های لجستیک در مناطق آزاد ۲ برابر شده است

حجت الله عبدالملکی گفت: یکی از دو راهبرد اصلی ما در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، راهبرد جهانی سازی این مناطق است که این راهبرد مشتمل بر پنج سیاست است که بند دوم سیاست‌های ما ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری اقتصاد بین الملل است که این‌ها عمدتاً زیرساخت‌های لجستیکی هستند.

وی با اشاره به اتمام و آماده افتتاح فرودگاه مدرن جدید در کیش گفت: سرعت اتمام طرح‌های لجستیک به لحاظ سرعت پیشرفت طی دو سال گذشته نسبت به دوره قبل دو برابر شده است.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های سخت افزاری اقتصاد بین الملل مورد توجه ویژه دولت قرار دارد، افزود: طرح‌های بزرگ لجستیکی در حوزه فرودگاه، بنادر و خط آهن در مناطق آزاد اجرا می‌شود که ترمینال مدرن فرودگاه کیش یکی از آن‌ها است.

عبدالملکی با بیان اینکه، جهانی سازی راهبرد اصلی ما در توسعه است و ایجاد زیرساخت‌های لجستیک برای تحقق این راهبرد در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: اتمام فرودگاه جدید کیش با تلاش شبانه روزی دولتمردان، اتفاق مبارکی است که مردم ایران از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی در ادامه گفت: پیشرفت حدود ۳۰ درصدی این طرح طی ۲ سال گذشته یک اقدام جهادی بود که به مردم هدیه شد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه ترمینال جدید فرودگاه کیش دارای تراز استاندارد‌های جهانی و هوشمند است، افزود: مردم پس از حضور در این فرودگاه تفاوت را به وضوح احساس خواهند کرد.

**مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جهت کمک به ارزآوری کشور روسفید هستند

عبدالملکی ادامه داد: مجموع صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۸ میلیارد یورو بوه است. این محصولات به کشور‌های مختلف از جمله چین، امارات متحده عربی، عراق، روسیه، ترکیه تا یک حدی، افغانستان صادر شده اند.

وی با اشاره به اینکه تقریباً یک سوم کل صادرات غیرنفتی کشور از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود افزود: ما معتقد هستیم که ظرفیت‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران مازاد بر این‌ها است، ما یک هدفگذاری دو برابری برای برنامه هفتم توسعه کشور و یک هدفگذاری پنج برابری برای انتهای گام دوم انقلاب اسلامی در نظر گرفته ایم؛ بنابراین انتظار ما این است که تا پایان برنامه هفتم بتوانیم به بیش از ۳۵ میلیارد دلار صادرات و تا ۱۴۳۷ که انتهای گام دوم است یکصد میلیارد دلار صادرات در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برسیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: