کد خبر: ۴۰۶۰۲۹
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
0
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین به این می‌پردازد که مدرسه چه ابعاد، شاخص و استانداردی دارد.

تدوین الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین

علی محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: بازطراحی ساختار آموزش و پرورش یکی از مسائل احصا شده وزارت آموزش و پرورش است. ساختار آموزش و پرورش ایران شبیه هیچ کشوری نیست. از یک جهت منحصر به فرد هستیم و این خوب است، اما از جهت دیگر همین ساختار آموزش و پرورش ما منجر به عدم انسجام، موازی کاری، گستردگی و عدم پاسخگویی شده است. خیلی از موارد و مشکلات ما ناشی از همین ناهماهنگی ساختاری است.

او افزود: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ۱۰ مساله اساسی آموزش و پرورش را شناسایی کرده و در صدد اقدام برای رفع این مسائل برآمده است. در کشور‌های دیگر وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ، وزارت ورزش و بخش آموزش وزارت بهداشت همگی ذیل یک وزارتخانه تحت عنوان وزارت آموزش و فرهنگ تعریف می‌شوند. از همین رو برنامه هفتم توسعه تعیین کرده که باید در سال اول برنامه ساختار آموزش و پرورش بازطراحی شود.

محبی ادامه داد: آموزش و پرورش در دنیا ساختار چابکی دارد و آن نگاه ملی ما که معمولا شعار آن را می‌دهیم نیز در آن ساختار وجود دارد. وزیر آموزش و پرورش در خیلی از کشور‌ها معاون نخست وزیر است. تحقق سرانه پژوهشی برای معلمان و دانش آموزان، استقرار مدیریت یکپارچه و نه جزیره‌ای امور پژوهشی و ارتقای ساختار و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش از جمله درخواست‌های ماست.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: رفع ممنوعیت عقد قرارداد پژوهش با معلمان در برنامه هفتم تصویب شد و به شورای نگهبان رفت. در صورت تصویب نهایی همکاران می‌توانند با معلمان برای انجام قرارداد پژوهشی اقدام کنند. الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین به این می‌پردازد که مدرسه چه ابعاد، شاخص و استانداردی دارد. این الگو را تدوین و به صورت ۱۰۰ درصد تحویل دادیم و اعتباربخشی شده است.

محبی اظهار کرد: ماموریت این پژوهشگاه سه ضلع دارد، یک ضلع تصمیم سازی و پاسخ به نیاز‌های فوری آموزش و پرورش است، ضلع دیگر توسعه فرهنگ پژوهش و ضلع بعدی انجام پژوهش‌های کاربردی و بنیادی است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: در یک سال اخیر شاهد رشد چند برابری عملکرد پژوهشگاه و نیز ارتقای بهره وری و هزینه تمام شده برای هر پژوهش بودیم. به طوری که در حال حاضر هزینه تمام شده برای هر پژوهش با استفاده از ظرفیت پژوهشگران در حوزه ملی به یک دهم کاهش پیدا کرده است. همچنین با ۷ دانشگاه و موسسه علمی و ۱۱ انجمن تفاهم نامه امضا کردیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: