February 2024 21 / چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
کد خبر: ۴۰۸۴۳۹
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
0
به گفته مسئولان بیمه مرکزی، بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی نسبت به بیمه مسئولیت فعلی از پوشش بیشتری در ابعاد مختلف به حادثه‌دیدگان برخوردار است.

بیمه شخص ثالث قطار‌های برون شهری و مترو ابتدای سال ۱۴۰۳ عملیاتی خواهد شد؟

در بند (ب) ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که ۲۰ درصد از حمل مسافر، توسط حمل‌ونقل ریلی انجام گیرد؛ بنابر بر اعلام مسئولان راه آهن، در شش ماه نخست امسال رکورد شش ماهه تاریخ راه‌آهن در جابجایی مسافر ریلی با عبور از مرز ١۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و رشد ١٠ درصدی نسبت به سال گذشته شکسته شد.

اما همواره یکی از دلایل استقبال از سفر‌های ریلی بحث ایمنی آن است البته که سفر‌های ریلی همیشه هم بی حادثه نبوده‌اند و شاهد بروز برخی حوادث برای این وسیله حمل و نقلی بوده‌ایم؛ حوادثی که نقش بیمه را در این حوزه پررنگ‌تر می‌کند. گفتنی است، بر اساس ماده یک قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال ۹۵ در تعریف وسایل نقلیه مشمول این قانون به وسیله نقلیه ریلی هم اشاره شده است.

بیمه شخص ثالث وسایل ریلی که در بهمن ۱۴۰۱ رئیس کل وقت بیمه مرکزی مجید بهزاد پور در خصوص آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: قانون بیمه شخص ثالث پیش بینی کرده است که تمام وسایل نقلیه مشمول بیمه اجباری شخص ثالث شوند. در گذشته وسایل نقلی ریلی تحت پوشش این قانون نبودند اخیرا با تلاش و همکاری خود مجموعه راه آهن و سایر بخش‌ها در ابتدا یک پیش نویس تهیه و برای هیات دولت در مهر ارسال کردیم سقف این نرخ‌ها مشخص و ابلاغ شد.

او در ادامه افزود: روز گذشته (۳ بهمن ۱۴۰۱) در جلسه شورای عالی بیمه، جدول‌ها با توجه به سقف مشخص شده کامل و عدد‌های دقیق تعیین و به مجموعه شرکت‌های بیمه ابلاغ شد که می‌توانند از الان به بعد تمام افرادی که به خاطر حوادث ریلی دچار حادثه می‌شوند تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار گیرند.

در ادامه برای پیگیری بیشتر از آخرین جزئیات بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و گفت: در سال ۱۳۹۵ که قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب شد بیشتر تمرکز صنعت بیمه روی بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری زمینی بود و کمتر به سایر وسایل نقلیه توجه شد.

او افزود: تا این که در سال‌های اخیر توجهی به موضوع بیمه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی هم شد و بیمه مرکزی روی وسایل حمل و نقل ریلی مسافربری، باربری، بین شهری و داخل شهری همان مترو شروع به بحث کرد. اولین مورد بحث تعرفه بود که در شورای عالی بیمه تعرفه مربوط به بیمه‌های شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی پیشنهاد شد و در شورای عالی با تغییراتی تصویب شد. بر این اساس نرخنامه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث حوادث ریلی را داریم.

این مقام مسئول گفت: گام بعدی این بود که برای عمل به این نرخنامه نیازمند شیوه‌نامه اجرایی هستیم شیوه‌نامه اجرایی بیمه‌نامه شخص ثالث ریلی بین شهری یا همان قطار‌ها را با سرعت ویژه با همکاری راه آهن پیش بردیم و در نهایت شیوه‌نامه نهایی و ابلاغ شد تنها مورد باقی مانده بحث مترو بود.

او می‌گوید: مترو دارای ظرافت و حساسیت‌های ویژه‌ای است که باید به آن توجه داشت در نهایت یک هفته‌ای است است که شیوه‌نامه اجرایی بیمه شخص مترو را هم با کمک همکاران نهایی کردیم و آماده ابلاغ است.

مشعلچی در ادامه اظهار کرد: مورد آخر به حداقل اطلاعات و داده‌ها مورد نیاز بازمی‌گردد که باید در سامانه سنهاب بیمه مرکزی وجود داشته باشد تا ما آن را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم و بر اساس این اطلاعات بیمه‌نامه صادر کنند. اطلاعات هم دو دسته است که ما اطلاعات افراد حقیقی را داریم، اما اطلاعات مربوط به خود وسیله حمل و نقل ریلی را نداریم برای قطار اطلاعات دریافت شده که باید آن را بر اساس پروتکل‌هایی در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم، اما برای مترو هنوز به جمع بندی نهایی در خصوص داده‌های خود وسیله نقلیه نرسیدم که انتطار داریم ظرف دو هفته آینده این داده‌ها کامل و ما به شرکت‌ها ابلاغ کنیم. در نهایت اگر این مورد هم نهایی شود تنها ابلاغ ما به شرکت‌های بیمه می‌ماند که اعلام کنیم از ابتدای ۱۴۰۳ دیگر اجازه تمدید صدور بیمه‌نامه مسئولیت را ندارند.

اما بیمه مسئولیت با بیمه اجباری شخص ثالث چه تفاوتی دارد؟ موضوعی که رئیس کل بیمه مرکزی علی استادهاشمی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیمه شخص ثالث ریلی حتما قابلیت خیلی بیشتری نسبت به بیمه مسئولیت فعلی خواهد داشت تا خدایی نکرده اگر حادثه ریلی رخ داد میزان مبلغ و تعداد بیشتری از زیان دیدگان را از این مسیر بتوانیم پوشش دهیم که امیدواریم این کار از طریق شرکت راه آهن و قطار‌های مسافربری داخل شهری انجام شود.

حالا باید منتطر ماند و دید سرانجام از ابتدای ۱۴۰۳ بیمه اجباری شخص ثالث برای وسایل نقلیه ریلی عملیاتی خواهد شد؟ باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر این موضوع خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: