April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳

روانشناسی ترید در فارکس چیست؟ 5 حس مهم که باید کنترل کنید

بیشتر تصمیمات نادرستی که تریدرها در هنگام معاملات می‌گیرند، ناشی از احساساتی است که در هنگام معامله تجربه می‌کنند. احساسات، بخش مهمی از روان هر انسانی را تشکیل می‌دهد و نمی‌توان آن را حذف کرد، اما با مدیریت صحیح احساسات می‌توان تصمیمات بهتری گرفت و از آسیب جلوگیری کرد. اما چگونه؟ در این مقاله شما اهمیت روانشناسی فارکس را درک خواهید کرد. پس اگر می‌خواهید توانایی تصمیم‌گیری خود را بهبود ببخشید و سود بیشتری کسب کنید، تعاریف و مفاهیم این مقاله را به‌خاطر بسپارید.

روانشناسی ترید در فارکس چیست؟

روانشناسی ترید در فارکس به مجموعه‌ای از احساساتی گفته می‌شود که یک تریدر معمولی با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شود. این احساسات شامل ترس، طمع، پشیمانی، عصبانیت و اعتماد به نفس بیش از حد می‌شود. برای معامله‌گران فارکس، داشتن بهترین ذهنیت بسیار مهم است.

با توجه به اینکه معامله‌گران در بازارهای مالی در معرض شرایطی مانند تغییرات قیمت، اخبار و شایعات بازار هستند، روانشناسی ترید در فارکس بسیار مهم است. به‌عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر پس از چندین ضرر احساس ناامیدی کند، می‌تواند منجر به این شود که در آینده، دیگر به تصمیمات و استراتژی خود اعتماد نکند.

روانشناسی ترید چه اهمیتی دارد؟

برای موفقیت در بازارهای مالی مهارت‌های زیادی لازم است. اما هیچ‌یک از این مهارت‌ها به اندازه درک طرز فکر یک معامله‌گر مهم نیست. کنترل عاطفی، تفکر سریع و نظم و انضباط همه اجزای آن چیزی است که اهمیت روانشناسی ترید در فارکس را نشان می‌دهد.

درک روانشناسی ترید در فارکس

در بازارهای سهام و اوراق قرضه، گروهی از مردم فعالیت می‌کنند که سعی دارند تا بر اساس اطلاعات ناقص تصمیم بگیرند. درک روانشناسی ترید در فارکس می‌تواند کلید یادگیری در نحوه تصمیم‌گیری باشد. وقتی صحبت از پول و سرمایه‌گذاری می‌شود، بیشتر معامله‌گران همیشه آنقدر که به‌نظر می‌رسد، منطقی عمل نمی‌کنند.

انضباط، تحمل و مدیریت ریسک در فارکس یکی از مهم‌ترین پارامترهای روانشناسی معامله‌گری است که می‌تواند افراد را در ترید موفق کند. از سوی دیگر، معامله‌گران همیشه درگیر احساساتی مانند ترس، طمع، امید و پشیمانی هستند که بر تصمیمات آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در ادامه با تمام موارد ذکر شده آشنا می‌شوید.

ترس

احساس وحشت باعث می‌شود تا معامله‌گران از معامله خارج شوند یا پیش از رسیدن به هدف، از ریسک کردن بترسند و به‌دلیل همین ترس، از ضرر زیاد اجتناب کنند. این احساسات در بازارهای نزولی بیشتر خود را نشان می‌دهند. در این روند‌ها، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در خروج از بازار عجول هستند و غیرمنطقی عمل می‌کنند. ترس، اغلب به وحشت تبدیل و معمولاً منجر به فروش قابل توجهی از دارایی‌ها در بازار می‌شود.

به‌عنوان مثال، معامله‌گران با شنیدن اخبار منفی در مورد یک سهم خاص وحشت می‌کنند. این ترس ممکن است باعث شود که آن‌ها بیش از حد واکنش نشان دهند و فکر کنند که با تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود ممکن است از ضرر جلوگیری کنند، اما ممکن است فرصت‌ها را نیز از دست بدهند. تریدرها باید در نظر بگیرند که از چه چیزی می‌ترسند و دلیل آن چیست. اما این شناخت ترس باید قبل از خبر منفی اتفاق بیفتد، نه در وسط آن. با فکرکردن به آینده، معامله‌گران می‌دانند که چگونه رویدادها را درک کنند و به آن واکنش نشان دهند یا بر ترس‌های خود غلبه کنند، بنابراین از تصمیم‌گیری‌های احساسی اجتناب می‌کنند. معامله با اخبار در فارکس یک مهارت است که نیاز به کنترل احساسات دارد.

ترس در معامله

طمع

طمع را می‌توان به‌عنوان میل بیش از حد به ثروت تعریف کرد، به‌طوری که گاهی بر عقلانیت و قضاوت نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین حریص‌بودن می‌تواند تریدرها را به انجام معاملات پرخطر، خرید سهام اشتباه به‌دلیل افزایش سریع قیمت یا خرید سهام بدون تجزیه و تحلیل سوق دهد. علاوه‌براین، طمع ممکن است سرمایه‌گذاران را تشویق کند که در معاملات سودآور بیشتر از آنچه توصیه می‌شود، باقی بمانند. طمع در پایان بازارهای صعودی، زمانی که شک و تردید تمام بازار را فراگرفته است، بیشتر مشهود است.

غلبه بر حرص کار آسانی نیست. اغلب مبتنی بر غریزه است و معامله‌گر دوست دارد تا به چیزی بیشتر دست یابد. یک تریدر باید بتواند این غریزه را تشخیص دهد و یک برنامه معاملاتی مبتنی بر تفکر منطقی داشته‌باشد و به آن پایبند باشد.

پشیمانی

معامله‌گران اغلب به‌درستی روند قیمت آتی را تحلیل می‌کنند، اما به‌دلیل ترس وارد معامله نمی‌شوند که به آن پشیمانی خنثی می‌گویند. همچنین پس از رفتار قیمت و از دست‌دادن سودی که پیش‌بینی می‌کردند، معتقدند بازار جنبه خوب خود را به آن‌ها نشان داده است. در این‌صورت فردی تحت تأثیر احساسات و عواطف به امید ادامه روند فعلی وارد معامله می‌شود اما نمی‌داند که این پایان روند خواهد بود، به این حالت فرار از پشیمانی مثبت می‌گویند.

اعتماد به نفس بیش از حد

غرور بیش از حد، یکی از جنبه‌های مهم، روانشناسی ترید در فارکس است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. برخی از تریدرها، تمایل دارند تا خود را در حد بالایی از توانایی و تحلیل ٪۱۰۰ قطعی ارزیابی کنند و همچنین دقت و دانش خود را بیش از حد معمول می‌دانند. از طرفی دانش خود را بهتر از دیگران می‌دانند. بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که می‌توانند به‌طور مداوم بازار را پیش‌بینی کنند، اما در واقعیت، شواهد زیادی برخلاف آن وجود دارد. اعتماد به نفس بیش از حد، منجر به افزایش هزینه‌های معاملاتی می‌شود که به نوبه خود باعث کاهش سودآوری تریدرها می‌شود.

عصبانیت

خشم در ترید به‌عنوان حالتی تعریف می‌شود که از رنجش خفیف تا خشم شدید متغیر است. دلیل عصبانیت ممکن است شامل استرس، مسائل و مشکلات مالی و برنامه‌ریزی و استراتژی نادرست برای انجام معاملات باشد.

دانش مالی رفتاری چیست؟

بخشی از روانشناسی ترید در فارکس، درک این موضوع است که چرا معامله‌گران در بازار فارکس تصمیمات غیرمنطقی می‌گیرند. دانش مالی رفتاری، زیرشاخه‌ای از اقتصاد رفتاری است که تأثیرات روانی و سوگیری‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که بر رفتار مالی سرمایه‌گذاران و متخصصان مالی تأثیر می‌گذارد. علاوه‌براین، تأثیرات و سوگیری‌ها می‌تواند منبعی برای توضیح ناهنجاری‌های مختلف بازار، به‌ویژه در بورس، مانند افزایش یا کاهش سریع قیمت سهام باشد.

دانش مالی رفتاری

دانش مالی رفتاری، تلاش می‌کند تا توضیح دهد که چگونه احساسات بر فرآیند تصمیم‌گیری مالی و سرمایه‌گذاری تأثیر می‌گذارد. این دانش معمولاً شامل مفاهیم زیر است.

حسابداری ذهنی

بیشتر افراد تمایل دارند تا رویدادهای خاصی را در نواحی مختلف ذهنی قرار ‌دهند و تفاوت‌های این مناطق گاهی بیشتر از خود رویدادها بر رفتار ما تأثیر می‌گذارد. به‌عبارت دیگر، مردم پول را برای اهداف خاصی اختصاص می‌دهند.

به‌عنوان مثال، فرض کنید به یک نمایش در یک تئاتر محلی می‌روید و بلیط آن 20 دلار است. وقتی به سالن تئاتر می‌رسید، متوجه می‌شوید که یکی از اسکناس‌های 20 دلاری خود را گم کرده‌اید. آیا هنوز یک بلیط 20 دلاری برای یک نمایش می‌خرید؟ رفتار مالی نشان داده است که تقریباً ٪۸۰ افراد در این موقعیت قرار دارند. حال فرض کنید قبلاً بلیطی را به مبلغ 20 دلار خریداری کرده‌اید. با نزدیک‌شدن به دروازه تئاتر، متوجه می‌شوید که بلیط شما در خانه است. آیا حاضرید برای خرید بلیط دیگری، 20 دلار پرداخت کنید؟ تنها ٪۴۰ از پاسخ‌دهندگان یکی دیگر را خریداری می‌کنند. با این حال، به یاد داشته‌باشید که در هر دو سناریو شما 40 دلار پرداخت می‌کنید؛ با این تفاوت که سناریوهای مختلف، پول یکسان و بخش‌های ذهنی متفاوت در آن دخیل هستند.

غریزه گروهی

غریزه گروهی یا رفتار گله‌ای نشان می‌دهد که مردم همیشه از رفتار مالی اکثریت تقلید می‌کنند. افزایش احساسی قیمت و فروش ناگهانی، گواه این رفتار است.

شکاف عاطفی

وقتی معامله‌گران تحت شرایط استرس عاطفی مانند ترس، عصبانیت و هیجان تصمیم می‌گیرند، به معنای وقفه یا همان شکاف عاطفی است.

لنگر انداختن در روانشناسی معامله‌‌گری

ذهن انسان برای اولین اطلاعاتی که دریافت می‌کند ارزش قائل است، بنابراین برای داده‌های اولیه‌ای که دریافت می‌کند، بیشتر از همه اطلاعات بعدی ارزش قائل است. فرض کنید مالک یک واحد مسکونی قصد دارد در سال جدید اجاره بهای آپارتمان خود را از ۱۰۰۰ دلار به ۳۰۰۰ دلار افزایش دهد. در چنین حالتی ابتدا مبلغی بالا و غیرواقعی مانند ۴۰۰۰ دلار به مستاجر پیشنهاد می‌دهد و مستاجر نگران افزایش دو برابری ناگهانی اجاره‌بها است و ناخودآگاه معتقد است که اجاره اصلی ملک مورد نظر ۴۰۰۰ دلار است. بالاخره پس از صحبت‌های فراوان، به نظر می‌رسد که مالک به ۳۰۰۰ هزار دلار راضی بوده است. اما در واقع مالک، با افزایش اجاره‌بها از ۱۰۰۰ دلار به ۳۰۰۰ دلار به هدف خود رسیده است.

در بازارهای صعودی، تصمیمات سرمایه‌گذاری اغلب تحت تأثیر لنگرهای قیمتی که نقاط حساسی در تحلیل تکنیکال هستند، قرار می‌گیرند. لنگر قیمتی باعث می‌شود معامله‌گران در تصمیم‌گیری‌های خود کمتر به قیمت‌های قبلی در نمودار توجه کنند.

چگونه از روانشناسی ترید در فارکس استفاده کنیم؟

راه‌های زیادی برای ایجاد تعادل بین ترس و طمع وجود دارد و هر چه بیشتر آن‌ها را تمرین کنید، به‌عنوان یک معامله‌گر موفق‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شوید و میزان خطای شما کمتر می‌شود. در ادامه مهمترین راهبردهای استفاده از روانشناسی کسب و کار آمده است.

بلندمدت فکر کنید

بهتر است برای خود اهداف واقع‌بینانه و قابل دستیابی تعیین کنید. سپس یک برنامه واقع بینانه برای رسیدن به هدف خود تنظیم کنید. چنین برنامه‌ای از تخیلی و غیرواقعی شدن خواسته‌های شما جلوگیری می‌کند و به شما کمک می‌کند تا از تصمیم‌گیری‌های احساسی اجتناب کنید. علاوه بر این، یک برنامه واقع‌بینانه به شما کمک می‌کند تا روی اهداف بلندمدت تمرکز و از سود یا زیان کوتاه‌مدت جلوگیری کنید.

استراحت کنید

فواصل منظم به شما دید و درک واضحی از وضعیت بازار می‌دهد. معامله بیش از حد خسته‌کننده است، بنابراین اگر چندین معامله را پشت سر هم بردید، چند روز معامله نکنید.

علاوه‌براین، معامله در شب خواب شبانه را مختل می‌کند و باعث خستگی و کسالت در طی روز می‌شود و باعث می‌شود تصمیمات عجیب و اشتباه بگیرید. استراحت نه‌تنها برای کسب و کار، بلکه برای سلامت جسمی و روانی نیز مفید است.

از اشتباهات درس بگیرید

همه مردم در معاملات خود اشتباه می‌کنند. به‌جای عصبانی شدن یا سرزنش کردن خود، یک قدم به عقب بردارید و آنچه باعث اشتباه شده است را تحلیل کنید. بنابراین، استراتژی‌های جدیدی را بر اساس آنچه از اشتباهات خود آموخته‌اید، توسعه دهید تا بهتر برای فرصت‌های بعدی آماده شوید.

از اشتباهات درس بگیرید

برای خود قانون تنظیم کنید

یک طرح معاملاتی دقیق تهیه کنید و به آن پایبند باشید. این برنامه نحوه برخورد با موقعیت‌های مختلف را به شما نشان می‌دهد و به شما در کنترل واکنش‌های خود در مواقع استرس کمک می‌کند. در اینجا چند نمونه از قوانین آورده شده است:

  • از توقف ضرر و سیو سود استفاده کنید.
  • مقدار پولی را که می‌توانید در یک روز از دست بدهید یا به‌دست آورید را محدود کنید.
  • استراتژی در خصوص مدیریت ریسک داشته‌باشید.

با داشتن یک برنامه مشخص، دقیقا متوجه خواهید شد که چه زمانی از برنامه منحرف می‌شوید و در آغوش سرد تصمیمات احساسی قرار می‌گیرید. بنابراین شما دقیقا می‌دانید که چه کاری انجام داده‌اید و چگونه می‌توانید در جهت درست تصمیم بگیرید.

خدمات اوپوفایننس

اوپوفایننس یک بروکر مالی است که خدمات متنوعی را در زمینه معاملات در بازار فارکس ارائه می‌دهد. این بروکر، خدمات روانشناسی ترید را نیز در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

خدمات روانشناسی ترید شامل تحلیل احساسات و رفتارهای تریدرها است. این خدمات به کمک مشاوره‌های روانشناسی، بهبود عملکرد تریدرها در بازارهای مالی را به دنبال دارد. برای استفاده از خدمات روانشناسی ترید، به وب‌سایت بروکر اوپوفایننس مراجعه کنید و با پشتیبانی این بروکر تماس بگیرید. پشتیبانی این بروکر، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را در سایت اعلام کرده است.

روانشناسی ترید در فارکس، به مجموعه‌ای از عوامل روانشناختی گفته می‌شود که بر تصمیمات معامله‌گران در ترید در بازارهای مالی مختلف تاثیرگذار است. روانشناسی ترید راهکاری را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد و از تصمیمات غلط و زیان‌ده آن‌ها جلوگیری می‌کند.

برچسب ها: فارکس ، فارکس ، تریدر ، تریدر ، ترید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: