April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۶۰۲
۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
0
برنامه «سفر بخیر» با محوریت ارتقای سطح آگاهی رانندگان در ایام نوروز هر شب حوالی ساعت ۲۲ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود.

فرهنگ‌سازی شاد و به دور از نصیحت در «سفر بخیر»

سید جواد سید محسنی تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده برنامه‌های تلویزیونی است که آثاری همچون «همین الان یهویی»، «رستاخیز پول»، «خیابان پاستور»، «سلام»، «دوراهی»، «ماه در می‌زند»، «احوالپرسی»، «برفک»، «سفر ایمن»، «تازه‌های ترافیک» و… را در کارنامه کاری خود دارد.

برنامه «سفر بخیر» به میزبانی «سعید شیخ‌زاده» با بخش‌های متنوعی، چون استند آپ کمدی، دوربین مخفی و پارودی‌خوانی علاوه بر آگاهی بخشی و آموزش‌های راهنمایی و رانندگی، اوقات خوشی را برای مخاطبان رقم می‌زند. «علیرضا جنابی» و «محسن فیروزفام» شاعر و خواننده تیتراژ ابتدایی این برنامه با نام «همه جاده‌ها رو با هم گشتیم» هستند.

برنامه «سفر بخیر» محصول گروه اجتماعی اقتصادی شبکه دو سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدجواد سیدمحسنی و با مشارکت پلیس راهور فراجا تولید شده است که ایام نوروز هر شب و پس از آن سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۲ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

به بهانه پخش برنامه «سفر بخیر» که نوروز امسال مهمان مخاطبان شبکه دو سیماست گفت‌وگویی با سید جواد سید محسنی کارگردان و تهیه‌کننده این برنامه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

از چه سالی و چگونه وارد فضای برنامه‌سازی در تلویزیون شدید؟

من با کار گرافیک و انیمیشن وارد فضای هنری شدم. شاید مجموعه انیمیشنی «بهار» را مخاطبان بیشتر به خاطر داشته باشند که درباره انرژی هسته‌ای و کاربرد‌های آن بود. اندکی بعد وارد فضا‌های رئال شدم و کارگردانی هنری و تلویزیونی برنامه‌های مختلف را بر عهده گرفتم، برای مثال چند پروژه برای پلیس راهنمایی و رانندگی ساختیم که در آن زمان خدا را شکر خیلی دیده شد و سر و صدا کرد. فیلم‌های کوتاه و نیمه بلند و مستند هم ساختم که با موضوعاتی مثل «ایران»، «سوانح رانندگی» و… کار شد. چند سال هم انیمیشن و مستند‌های مربوط به پلیس فتا را تولید می‌کردیم.

تحصیلات شما مرتبط با نوع کار فعلی‌تان است؟

من لیسانس کارگردانی سینما و فوق لیسانس ادبیات نمایشی دارم. چندین جلد کتاب هم درخصوص آموزش تدوین، گرافیک و انیمیشن را به چاپ رساندم.

لطفاً در مورد برنامه‌هایی که کار کردید و مورد استقبال هم بوده، توضیح دهید

برنامه‌هایی همچون «همین الان یهویی»، «رستاخیز پول»، «خیابان پاستور»، «سلام»، «دوراهی»، «ماه در می‌زند»، «احوالپرسی»، «برفک»، «سفر ایمن» و… جزو برنامه‌هایی است که همه آن‌ها در بازه زمانی‌های مختلف از شبکه دو سیما پخش شده‌اند.

من در سال ۱۳۹۷ دوره پرتلاشی را گذراندم و در تولید اثری همچون «همین الان یهویی» در کسوت تهیه‌کننده و کارگردان فعالیت داشتم که از مهمترین آثارم در این سال، بود و از آنجا به بعد کار‌های متنوعی در قالب‌های مختلف ترکیبی، گفتگو محور، مستند و… برای شبکه دو سیما تهیه و تولید کرده‌ام.

برنامه «رستاخیز پول» برنامه‌ای با هدف بررسی عوامل مؤثر بر تورم در نظام پولی و مالی بود که به بازگویی حقایق اقتصاد جهانی پرداخت.
«خیابان پاستور» به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری با اجرای محمد سلوکی، نگاهی تخصصی به تبیین وجوه مختلف مسئولیت‌های ریاست جمهوری، وظایف و اختیارات رئیس جمهور و وزارتخانه‌ها و معاونت‌های زیرمجموعه و همچنین عملکردشان در حوزه اجرایی کشور داشت.

در برنامه نوروزی «سلام»، فعالیت‌های نیروی انتظامی و زحمات و خدماتی که نیرو‌های پلیس در ایام نوروز به صورت تخصصی در زمینه‌های راهور، پیشگیری، مبارزه با مواد مخدر، مرزبان و… برای آسایش و راحتی هموطنانمان انجام می‌داد در فضایی شاد و مفرح پخش شد.

«ماه در می‌زند» به مناسبت محرم و صفر سال ۱۴۰۰ در ۶۰ قسمت به روی آنتن شبکه رفت. این برنامه حکایتی از زبان مردان و زنانی بود که هرکدام در جایی، زمانی و در شرایطی خاص با ماه محرم گره خورده بودند و گره از کارشان گشوده شده بود.

برنامه «احوالپرسی» در دو فصل یکی از برنامه‌هایی بود که سعی داشت با توجه به نامش، حال دل مردم را خوب کند.

برنامه «سفر ایمن» هم عنوان یکی از برنامه‌های نوروزی شبکه دو سیما بود که به همت تأمین برنامه شبکه دو با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگ پلیس راهنمایی و رانندگی و اجرای مجتبی نظری پخش شد و جهت یادآوری مسائل مهم در رانندگی بالأخص سفر‌های نوروزی و مراقبت‌هایی که باید در حین سفر، مابین سفر و… انجام شود، مطالبی را عنوان کرد.

نوروز امسال برنامه سفر بخیر را روی آنتن شبکه دو دارید. در مورد این برنامه و پخش آن از شبکه دو برایمان توضیح دهید.

این برنامه با تمهیدات ریاست جدید پلیس راهور فراجا سردار حسینی قرار شد روی آنتن برود و با توجه به اسم برنامه که حس نوستالژی در میان مردم بوجود می‌آورد و یکی از باسابقه‌ترین برنامه‌های پلیس هم بود، تصمیم گرفته شد مجدداً پیشنهاد پخش آن داده شود و این پیشنهاد هم مورد پذیرش قرار گرفت و اسم برنامه مجدداً «سفر بخیر» شد منتهی قرار پخش آن به شبکه دو رسید.

در مورد فضای برنامه، مقرر شد این برنامه به دور از پند و نصیحت سعی کند به فرهنگ‌سازی بپردازد و برنامه‌ای تهیه شود که علیرغم استفاده مردم از فضای برنامه و فرهنگ‌سازی ترافیکی، با پخش آیتم‌های مفرح و شاد کاملاً با برنامه‌هایی که طی چند سال اخیر با این موضوع روانه آنتن شبکه‌ها شده بود متمایز گردد.

دو قسمت از این برنامه قبل از سال جدید در روز‌های ۲۲ و ۲۳ اسفند از شبکه دو پخش شد و مابقی قسمت‌ها از اولین روز فروردین هرشب حوالی ساعت ۲۲ مهمان خانه مخاطبان است.

این برنامه شامل چه بخش‌هایی است و هرکدام از بخش‌ها با چه هدفی تهیه و تولید شده است؟

این برنامه شامل آیتم‌هایی همچون «دوربین مخفی»، «جدی نگیرید»، «حکایت‌های سفر به خیر»، «پارودی‌خوانی»، «استندآپ کمدی»، «تکنولوژی ترافیک»، «ترافیک در تاریخ ایران و جهان»، «کنترل نامحسوس»، «موشن‌گرافیک‌های آموزشی»، انیمیشن‌های طنز و... است.

در آیتم «دوربین مخفی» به شیوه دوربین مخفی از نحوه رانندگی کسانی که ایده‌های زیبایی درخصوص رانندگی دارند و گاه به آن پایبند نیستند، به نمایش درمی‌آید.

در آیتم «جدی نگیرید» با نقش‌آفرینی امید حمیدی نکاتی که در عرصه رانندگی باید به آن‌ها توجه شود در قالب طعنه و کنایه‌های طنز به قصد فرهنگ‌سازی به قاب تلویزیون می‌نشیند.

در «حکایت‌های سفر به خیر» تاریخچه مواردی همچون کمربند ایمنی، کلاه و. بررسی می‌شود و در قالب طنز تاریخچه کمربند ایمنی خودرو و کلاه کاسکت موتورسیکلت و. را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بخش «پارودی‌خوانی» از جمله بخش‌های برنامه است که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته و سامان گوران هم به بهترین شکل آن را اجرا و محسن فیروزفام هم در بحث خوانندگی به بهترین وجه آن را آماده کرده است.

آیتم «استندآپ کمدی» را هم مجید ترکمان و مصطفی احمدی اجرا کرده‌اند که نکات مهمی مرتبط با رانندگی را در قالب استندآپ کمدی برای مخاطبان به نمایش می‌گذارند. تکنولوژی‌های روز دنیا جهت پایین آوردن آمار تصادفات جاده‌ای و آمار مرگ و میر در کشور‌های توسعه یافته از موضوعات مهیج آیتم «تکنولوژی ترافیک» است.

در آیتم «ترافیک در تاریخ ایران و جهان» نیز رفتار مردم جهان با مقوله ترافیک و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی که توسط سفیران ترافیکی برای برنامه ارسال می‌شود، به نمایش درمی‌آید.

بخش جذاب «کنترل نامحسوس» هم که از بخش‌های مورد اقبال و استقبال مخاطبان است با همکاری سرهنگ دوم روح‌الله روزبه تهیه و تولید شده که ایشان به عنوان مشاور انتظامی کمک می‌کنند تا قوانین راهنمایی و رانندگی به بهترین شکل ممکن و با تصاویر مصور واقعی از تردد خودرو‌ها به مردم آموزش داده شود و در این بین، نتیجه تخلف رانندگان در امر رانندگی نیز برای مردم محرز شود. همچنین سرهنگ روزبه در بخش هنری برنامه هم به عنوان مشاور و برادری دلسوز در کنارم هستند.

تهیه‌کننده سفر بخیر

شاید برای خوانندگان این مصاحبه سؤالی پیش آید که پارودی‌خوانی چیست؟

«پارودی» یا «پَرودی» به معنای نقیضه است و در اصطلاح به تقلید طنزگونه از یک کار هنریِ دیگر اطلاق می‌شود. نقیضه در مواردی به قصد استهزاء و نقد اثر ساخته می‌شود و در مواقعی تنها هدف خنداندن است. این سبک یکی از فنون عمده طنز محسوب می‌شود که سعی کردیم در این برنامه با هنرنمایی سامان گوران و اجرای محسن فیروزفام به آن برسیم.

علت اینکه اجرای این برنامه به سعید شیخ‌زاده که از بازیگران و دوبلور‌های کشورمان هستند، چه بود؟

سعید شیخ‌زاده مجری برنامه‌های زیادی هم بوده‌اند ضمن اینکه با انرژی خوبی که دارند، بهترین گزینه برای اجرای این برنامه به حساب می‌آمد، چون اولاً هرآنچه از ایشان می‌خواستیم و حتی فراتر از آن را اجرا می‌کردند، هم با تیم برنامه‌ساز همراهی دارند و مهمتر از همه اینکه یک مجری کاربلد با نحوه اجرای خوبش می‌تواند تأثیر فرهنگ‌سازی را در میان مخاطبان افزایش دهد که سعید شیخ‌زاده در این مورد بسیار عالی عمل کرد.

در این برنامه شاهد بخش‌هایی هستیم که اکثر روند تولیدش با برنامه‌های گرافیکی است. این شیوه برنامه‌سازی کار را راحت‌تر پیش می‌برد که آن را انتخاب کردید؟

دقیقاً به نکته خوبی اشاره کردید. اکثر بخش‌های برنامه ما گرافیکی است و این نوع برنامه‌سازی، کار را برای تیم تولید سخت می‌کند، اما خدا را شکر تیم تولید پای کار ایستادند و از صبح زود تا نیمه‌های شب کار کرده و می‌کنند، شاید بد نباشد خوانندگان این مصاحبه بدانند برای این برنامه حدوداً بیست دقیقه‌ای که هرشب از شبکه دو پخش می‌شود تیم تولید از یک هفته قبل از عید نوروز تا لحظه سال تحویل پای کار بودند تا آیتم‌ها و بخش‌های مختلف به آنتن برسد و مخاطبان شاهد یک برنامه جذاب و شاد باشند. امیدوارم توانسته باشیم در قبال وقت مردم که ارزشمندترین سرمایه آنهاست، بهترین پاسخ را داده باشیم تا علاوه بر تماشای یک برنامه خوب و مفرح و شاد به فرهنگ‌سازی ترافیکی هم پرداخته شده باشد.

کمی در مورد پویش نه به تخلفات رانندگی در سفر‌های نوروزی و نحوه شرکت در این پویش هم توضیح دهید.

هرسال در برنامه‌های پلیس راهور فراجا اقدام به برگزاری پویش‌هایی برای ترغیب مردم به رانندگی صحیح و به دور از تخلف می‌شود.

امسال نیز در برنامه سفر بخیر، پویش نه به تخلفات رانندگی در سفر‌های نوروزی گذاشته شده و بر اساس این پویش به رانندگان خودرو‌هایی که در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ که فاقد تخلف رانندگی باشند به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود. برای شرکت در این قرعه‌کشی باید شماره پلاک خودرو به شماره ۰۹۹۹۹۵۴۳۰۳۶ در پیام رسان سروش ارسال شود.

جالب است بدانید همیاران پلیس هم با ارسال شماره پلاک والدین خود در پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۹۹۹۵۴۳۰۳۶ در صورت نداشتن تخلف والدینشان، جایزه ویژه دریافت می‌کنند.

کلام پایانی؟

جا دارد از زحمات و حمایت‌های سردار حسینی و مجموعه تابعه ایشان که با نگاه و نگرش جدید به ما اجازه دادند برنامه‌ای با ساختار متفاوت و جدیدتر روانه آنتن شود، تشکر کنم. همچنین از مدیر شبکه حامد بامروت‌نژاد، مدیر گروه اجتماعی سیدمجتبی موسوی و سایر مدیرانی که این وقت را در اختیارمان گذاشتند تا برنامه سفر بخیر برای مخاطبان پخش شود هم تشکر می‌کنم. در نهایت از همه عوامل برنامه که در روند تهیه و تولید یار و همراهم بودند، قدردانی می‌کنم و جا دارد به پاس تشکر از آنها، اشاره‌ای به نام برخی از عزیزان همچون محمدسجاد ناظم (جانشین تهیه‌کننده)، سرهنگ دوم روح‌الله روزبه (کارشناس و مشاور انتظامی)، حسین سیفی (مدیر تصویربرداری)، حمیدرضا عسگری (مدیر تدوین)، امید محبی (گرافیست و تیتراژ)، محسن فیروزفام (آهنگساز و خواننده تیتراژ)، سامان گوران (هنرمند آیتم پارودی‌خوانی)، مجید ترکمان و مصطفی احمدی (هنرمندان آیتم استندآپ کمدی)، امید حمیدی (نقش‌آفرین آیتم جدی نگیرید)، بهار سادات فخرایی (نریتور و گوینده)، مبیناسادات سیدمحسنی (فضای مجازی) و مریم رسولی مدنی (روابط عمومی) داشته باشم ودر پایان امیدوارم سال جدید، سالی خوب برای مردم کشورم باشد و عزتمندانه زندگی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: