کد خبر: ۴۱۳۷۹۱
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

روابط عمومی نیازی غیر قابل انکار

برقراری ارتباط در جهان اهمیت بسیاری پیدا کرده و همین اهمیت باعث شده تا گسترش ارتباط به یک علم تبدیل شود و تا مرحله‌ای پیشرفت کند که به رشته تحصیلی تبدیل شود و تا مقطع دکترا و حتی بالاتر برود. ارتباطات به اندازه‌ای اهمیت دارد که همواره در مورد آن تحقیق و بررسی می‌شود، صاحب نظران در این عرصه ورود می‌کنند و کار بجایی رسیده که روزی به روابط عمومی اختصاص یافته تا از فعالان این عرصه تقدیر و اهمیت آن تشریح شود.

پل ارتباطی بین دستگاهی

روابط عمومی پلی بین دستگاه ها، سازمان ها، نهادها، وزارتخانه ها، شرکت‌ها و... است. روابط عمومی به اندازه‌ای اهمیت یافته که تمامی مجموعه‌های کوچک یا بزرگ، دولتی یا خصوصی، منطقه‌ای یا بین المللی واحد روابط عمومی دارند. در تشریح اهمیت روابط عمومی همین بس که حتی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نیز واحد روابط عمومی دارند.

چشم یک مجموعه

روابط عمومی چشم یک مجموعه است که از بیرون و داخل، مجموعه را رصد می‌کند. روابط عمومی بدلیل ارتباطی که با تمامی بخش‌های یک مجموعه دارد، مسوولیت سنگینی دارد، زیرا باید نقاط ضعف و قوت را ببیند، تمامی چالش‌ها را بررسی کند، راهکار ارایه دهد و پویایی مجموعه را رقم بزند. روابط عمومی هم باید تعریف و هم باید انتقاد کند و تاثیرات عملکرد شرکت را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

ارتباط با رسانه‌ها

نکته بسیار مهمی که عملکرد روابط عمومی‌ها را نشان می‌دهد، ارتباط با رسانه هاست. روابط عمومی‌ها بخوبی می‌دانند رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی، وظیفه پل ارتباطی بین مجموعه با مردم را دارند. به همین دلیل روابط عمومی‌ها در ارتباط با رسانه‌ها نقش مهمی دارند. هرچقدر تعامل روابط عمومی یک مجموعه با رسانه‌ها مثبت و موثر باشد، به همان نسبت اخبار و اطلاعات دقیقی از مجموعه منتشر می‌شود، در حالی که اگر ارتباط بین روابط عمومی و رسانه‌ها نباشد، رسانه بر اساس شنیده‌ها و گفته‌ها اقدام به انتشار اخبار می‌کنند که در بسیاری از موارد زیان بار می‌شود.

مدیران روابط عمومی زیر تیغ

در اهمیت روابط عمومی همین بس که با تغییر مدیریت یک مجموعه، اولین مدیری که زیر تیغ برکناری قرار می‌گیرد، مدیر روابط عمومی است. از آنجا که مدیر روابط عمومی در جریان تمامی امور یک مجموعه قرار دارد، مدیران سعی می‌کنند در اولین گام فرد معتمد خودشان را منصوب کنند، زیرا اطلاعات و اخبار از کانال روابط عمومی منتشر می‌شود و یک مدیر روابط عمومی توانمند می‌تواند بحران‌های مقطعی را بخوبی مدیریت کند.

بیشتر بخوانید:

برکناری و انتصاب سوال برانگیز

در حالی که روابط عمومی یک تخصص و مدیریت روابط عمومی شغلی کلیدی و حساس است، در برخی موارد شاهد اتفاقات عجیب و گاه سوال برانگیزی در مجموعه‌ها هستیم. برکناری مدیر روابط عمومی متخصص و توانمند و جایگزینی او با یکی از دوستان گرمابه و گلستان، چالش و معضل بسیار بزرگی است که همواره شاهد آن هستیم. مدیری که درک درستی از روابط عمومی داشته باشد، نیروی توانمند و مسلط روابط عمومی را حتی اگر از نظر سیاسی و حزبی، گرایش متفاوتی داشته باشد، برکنار نمی‌کند. این در حالی است که بار‌ها شاهد انتصاب افراد ناکارآمد و بی تجربه در روابط عمومی‌ها بودیم که البته مجموعه با این انتصاب لطمه‌های جبران ناپذیری را تجربه کرده است.

بحران سازی روابط عمومی

روابط عمومی علاوه بر تسلط و تخصص، به گزینه‌های مهم دیگری نیاز دارد که مهمترین آن‌ها صبر و ادب است. مدیر روابط عمومی نقطه ضعف و قوت یک مجموعه تلقی می‌شود و هر رفتاری که از مدیر روابط عمومی سر بزند، بر تمام مجموعه تسری پیدا می‌کند. مدیر مودب و صبور، چهره خوبی از مجموعه برجای می‌گذارد و مدیر پرخاشگر، تندخو، بی ادب و... نه تنها برای روابط عمومی خوب نیست، بلکه می‌تواند آینده مجموعه را زیر سوال ببرد.

از صبوری تا فروتنی

مدیران روابط عمومی بسیاری را سراغ داریم که در نمایشگاهها، همایش‌ها و مراسم گوناگون، به اندازه‌ای با مراجعه کنندگان با صبوری، ادب، فروتنی و حوصله رفتار می‌کنند که با خستگی مفرط و حتی مشکلات جسمی رو به رو می‌شوند، در مقابل مدیران روابط عمومی هم هستند که بدلیل نداشتن درک درست از روابط عمومی، آنچنان با غرور و پرخاشگری سخن می‌گویند که باعث آزردگی و دلزدگی می‌شود.

برندسازی در روابط عمومی

واقعیت این است که مدیران روابط عمومی برند هستند. هماهنگونه که مدیران بخش‌های فنی، اداری، لجستیکی و... چهره می‌شوند، از آنان به عنوان وزنه مدیریتی یاد می‌شود و نه تنها مجموعه حاضر به از دست دادن آن‌ها نیست، بلکه بسادگی می‌توانند جذب شرکت‌های دیگر شوند، مدیران کارآمد، مسلط، متعهد، مودب ... روابط عمومی نیز چهره و برند می‌شوند و آنان نیز هرگز نگرانی ندارند. دلیل اثبات این ادعا وجود مدیران کارآمد روابط عمومی است که با وجود رسیدن به بازنشستگی، جذب مجموعه می‌شوند و به کار خود ادامه می‌دهند.

بدون آرامش و آسایش

از آنجا که هر برنامه‌ای با هماهنگی روابط عمومی صورت می‌گیرد، واحد روابط عمومی پرکارترین مجموعه است. قبل از همایش ها، نمایشگاه‌ها و مراسم رسمی و غیر رسمی، روابط عمومی برای زمینه سازی ورود می‌کند و پس از ان‌ها نیز روابط عمومی برای جمع و جور کردن کار‌ها در صحنه باقی می‌ماند. بنابر این روابط عمومی واحدی است که آرامش و آسایش ندارد و همواره باید در تلاش و تکاپو باشد. این در حالی است که زحمات و تلاشهایش دیده نمی‌شود، زیرا نگاه تخصصی به روابط عمومی نیست، رویکردی که باید اصلاح شود و روابط عمومی جایگاه واقعی خودش را بدست بیاورد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: