علامه از اجرای ۱۰۰ درصدی سیاستگذاری‌های کلان کشور خبرداد
کد خبر: ۴۱۲۹۸۸
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
0
علامه از اجرای ۱۰۰ درصدی سیاستگذاری‌های کلان کشور خبر داد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان آماده تحقق جهش تولید است.

منطقه ویژه اقتصادی پارسیان آماده جهش تولید

سالهاست در معرض جدی‌ترین و البته شدیدترین تهدید‌ها قرار داریم. در حوزه نظامی، از عملیات تروریستی تا جنگ تحمیلی را شاهد بودیم. از انواع تهاجم در حوزه فرهنگی رنج برده و با محدودیت‌های گسترده در عرصه‌های دیگر رو به رو بودیم. اما هنگامی دشمن از تمامی دسیسه‌ها ناامید شد، به جنگ اقتصادی روی آورد. جنگ اقتصادی به اندازه‌ای علنی بود که نهایت کینه توزی را نشان می‌داد.

تحریم‌ها ابزار جنگ اقتصادی

تحریم‌ها بالاترین ابزار دشمن در جنگ اقتصادی بود به نوعی که تمامی عرصه‌های اقتصادی را هدف قرار داد. بدتر آنکه با معضل اقتصاد دولتی دست به گریبان بوده و هستیم و دشمنان برای آنکه از زیر بار کینه توزی علیه مردم رهایی یابند، اعلام کردند که نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی را تحریم می‌کنند و این نقطه ضعف بزرگ کشور بود، زیرا باعث شد قریب به اتفاق بخش‌های اقتصادی شامل تحریم‌ها شوند.

ویژگی مناطق ویژه

برای آنکه بتوانیم عملکرد دشمن در عرصه اقتصادی را ناکارآمد کنیم، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تقویت شدند و د ر قالب این مناطق توانستیم فرصت‌های اقتصادی را رقم بزنیم. اما از آنجا که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به حامیانی توانمند نیاز داشت، دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تعریف شد. برای گسترش این مناطق به اعتبار نیاز بود به همین دلیل برخی مناطق ویژه به سازمان‌هایی با قدرت مالی بالا واگذار شد که منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر پارسیان یکی از آنهاست. اما منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان سال‌ها مورد بی توجهی قرار گرفت تا آنکه با مدیریت این منطقه ویژه به سیدعلی اصغر علامه واگذار شد. از زمان واگذاری این مجموعه به علامه، شاهد تحولات گسترده در این منطقه ویژه بودیم به نوعی که سرمایه گذاران را به سوی خود جلب کرد.

حرکت در مسیر منویات رهبری

سیدعلی اصغر علامه از روند رو به رشد منطقه ویژه اقتصادی پارسیان خبر داد و در تشریح دلایل این رشد گفت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان سه سال است با قدرت، سرعت و کیفیت کارش را در راستای سیاستگذاری‌های دولت و منویات رهبر انقلاب جلو می‌برد. وی با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به لحاظ جغرافیایی در شرایط استراتژی قرار دارد گفت: پارسیان از یک سو در کنار عسلویه پایتخت انرژی ایران است و از سوی دیگر در کنار سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس قراردارد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با تاکید بر اینکه پارسیان در نوار ساحلی مرکز ایران است گفت: بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی، تمامی استان‌های کشور می‌توانند از طریق بنادر منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، به آب‌های آزاد جهان دسترسی خوبی داشته باشند.

تلاش برای جهش تولید

بی شک رهبر انقلاب با درک درست از شرایط اقتصادی و جنگ اقتصادی، سالهاست تولید را محور نامگذاری‌ها قرار دادند که سال جاری نیز این مهم را مورد تاکید قرار دادند. در این رابطه علامه گفت: وقتی بحث شعار سال به جهش تولید مزین می‌شود و موضوع به سوی اقتصاد پیش می‌رود، اولین موضوع مباحث اقتصادی است. وی بر نقش محوری دولت در تحقق شعار سال تاکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم تولید رونق بگیرد و در راستای منویات رهبر انقلاب به جهش منجر شود، باید تقسیم وظایف به صورت دقیق صورت بگیرد. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان از نقش محوری دولت در تحقق شعار سال خبر داد و گفت: به عنوان دولت باید موظف باشیم و در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان باید تمام زیر ساخت‌ها را برای مردم و سرمایه گذااران فراهم کنیم، چرا که هر چقدر این زیرساخت‌ها جامع‌تر و کامل‌تر باشد، سرمایه گذاران با رغبت بیشتری به منطقه می‌آیند و برای تولید بهتر از آن‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

از رشد به جهش

علامه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ بر محور "مهار تورم، رشد تولید" گفت: بر مبنای شعار سال و تاکید چندین ساله رهبر انقلاب بر تولید، منطقه ویژه اقتصادی پارسان خودش را موظف می‌داند این شعار را محقق کند. وی با یادآوری اینکه شعار سال گذشته رشد تولید بود و اکنون به جهش تولید رسیده ایم گفت: دیگر بحث رشد مطرح نیست و اکنون باید جهش کنیم تا شعار سال را محقق کنیم، افزون بر اینکه نقش مردم پر رنگ شده، به همین دلیل در سال ۱۴۰۳ با تمام توان و تلاش، شعار سال را محقق می‌کنیم و در جهت جهش تولید با رویکرد مردمی سازی گام برمی داریم.

توجه بر اقتصاد دریا محور

ایران به لحاظ جغرافیایی مورد لطف خداوند قرار گرفته و ۸۵۰۰ کیلومتر ساحل در جنوب و شمال کشور دارد، ظرفیتی که می‌تواند رونق اقتصادی را دامن بزند. در این رابطه علامه با تاکید بر اینکه اقدامات خوبی در منطقه ویژه پارسیان برای استفاده از سواحل انجام شده گفت: سال قبل رهبر انقلاب ابلاغیه‌ای مبنی بر اقتصاد دریا محور داشتند و دولت فرمایش ایشان را به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ کرد و تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که این ظرفیت را داشتند، مکلف شدند از این ظرفیت استفاده کنند. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با اعلام اینکه یکی از سازمان‌هایی که مشمول اقتصاد دریا محور می‌شد، سازمان ایمیدرو بود گفت: ایمیدرو در راستای اقتصاد دریا محور، با جدیت ورود کرد، کمیته‌ها تعریف و فعال شد شد. وی با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نیز با جدیت در عرصه اقتصاد دریا محور ورود کرد گفت: در راستای دستور رهبر انقلاب؛ رییس جمهور، وزیر اقتصاد و موثقی نیا رییس سازمان ایمیدرو، اجرای اقتصاد دریا محور را با جدیت دنبال کردند و بنابر تاکید رییس ایمیدرو، به عنوان مهمترین منطقه ویژه اقتصادی که می‌توانست اقتصاد دریا محور را متحول کند، اقدامات چشمگیری را انجام دادیم.

سواحل گسترده

علامه با اعلام اینکه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در کنار دریا قرار دارد گفت: پارسیان ۱۴ کیلومتر ساحل دارد و یکی از بزرگترین بنادر کشوراست. منطقه ویژه اقتصادی پارسیان بعد از شهید رجایی به سمت غرب، بزرگترین بندر محسوب می‌شود. به همین دلیل باید از این بندر برای تحقق دریا محور کردن اقتصاد استفاده شود؛ که البته در این زمینه با قدرت ورود کرده و دستاورد‌های خوبی را بدست آورده ایم. وی از سیاستگذاری سال جدید برای تحقق اقتصاد دریا محور خبر داد و گفت: سال ۱۴۰۳ برای این مهم برنامه‌های خوبی داریم که در پایان سال مردم نتیجه آن را می‌بینند و ایمان داریم اقدامات انجام شده در پایان ۱۴۰۳ به نفع کشور خواهد بود.

توجه جدی به بومی سازی

از آنجا که تحریم‌ها مانع بزرگی برای دست یابی به فناوری‌های روز و تامین نیاز‌های داخلی است، ناچار هستیم از توان داخلی نهایت بهره را ببریم. به همین دلیل بومی سازی و توجه به توان داخلی را در دستور کار قرار دادیم. در این رابطه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پارسیان با تاکید بر زمینه سازی برای تحقق بومی سازی گفت: در راستای بومی سازی، بسته‌های سرمایه گذاری آماده شده که در اختیار مردم قرار می‌گیرد. وی با تاکید بر اینکه حدود ۲۰۰ طرح آماده کرده ایم که بزودی در اختیار مردم قرار می‌دهیم گفت: هدف این است که مردم بتوانند از این بسته‌ها با توجه به سلیقه و علاقه‌هایی که دارندف در راستای تحقق شعار سال از آن‌ها استفاده کنند. علامه با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی پارسیان اجرا محور است گفت: تمام برنامه‌هایی که سازمان ایمیدرو تهیه و ابلاغ کرده، به صورت ۱۰۰ درصد اجرایی شده و سیاست گذاری نیست که از سوی ایمیدرو ابلاغ شده، اما اجرا نشده باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: