کارشناس ارشد امور بانکی و مالی در گفتگو با پول نیوز؛
کد خبر: ۳۳۹۴۷۴
۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
0
کارشناس ارشد امور بانکی و مالی با بیان اینکه بانک ها انگیزه ای برای بانکداری دیجیتال ندارند، عنوان کرد: فضای نظام بانکی در کشور، فضای رقابتی نیست از طرفی استانداردهای نظام بانکی با سرعت کافی ارتقا پیدا نکرده است که بانک ها را مجبور کند تا کیفیت و سهولت دسترسی به خدمات خود را ارتقا دهند.
«علی سعدوندی» کارشناس ارشد امور بانکی و مالی
به گزارش پول نیوز، بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن کامل بانک‌‌ها و تمام فعالیت‌‌ها، برنامه‌‌ها و کارکردهای آن است و شامل یک تحول کامل به یک محیط دیجیتال برای مشتریان و کارکنان است.

مزایای بانکداری دیجیتال برای بانک ها به کاهش هزینه‌‌ها، افزایش درآمد، جذب و حفظ مشتریان و دارا بودن مزیت در رقابت، منطبق بودن با قانون گذاری جدید و بهره گیری از مزایای فناوری های جدید است همچنین  زبرای مشتریان بهبود خدمات و ارائه محصولات، برنامه‌های کاربردی هوشمند بانکی که اجازه انجام تمامی تراکنش‌های مورد نظر از هر دستگاهی به انتخاب مشتری را از ابتدا تا انتها (با دستورالعمل‌های واضح و مکانیسم‌های عاری از خطا) می‌دهند، دسترسی به طیف گسترده‌ای از خدمات (پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، بیمه، وام، وام مسکن، ارز خارجی و غیره، خدمات جدید مفید برای مشتری مانند هشدارها، اطلاعیه‌ها، بودجه‌بندی، تجزیه و تحلیل هزینه‌ها، برنامه‌های پس‌انداز، محاسبه‌گری مالی، هزینه‌ها و کارمزدهای پایین (و بنابراین بانکداری ارزان‌تر) و نوعی از بانکداری که نیازهای مشتری را برآورده می‌کند.

اما چرا بانک ها در شرایط همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل به سمت دیجیتال شدن قدم بر نمی دارند؟

در همین رابطه «علی سعدوندی» کارشناس ارشد امور بانکی و مالی به خبرنگار پول نیوز گفت: بانک ها انگیزه ای برای بانکداری دیجیتال ندارند یعنی به سمت ارتقا کیفیت حرکت نمی کنند و علت آن هم به نبود رقابت کافی در نظام بانکی باز می گردد.

وی افزود: حدود 30 موسسه مالی و اعتباری در کشور وجود دارد اما نکته اصلی این است که موانع ورود بسیار گسترده است. طی سال های گذشته حتی یک مجوز موسسه مالی و اعتباری اعطا نشده است. همچنین موسساتی مانند بانک های دیجیتال یا بانک های تمام الکترونیک بدون شعبه که باید تشکیل می شد و بانک مرکزی هم تشویق می کرد که آن ها ورود پیدا کنند، متاسفانه به آن سمت قدم برداشته اما در دنیا و کشورهای پیشرفته این موسسات نوین به سرعت در حال گسترش است. در کشور ما به بانک های موجود در کشور بسنده کرده ایم در حالی که ضعف خدمات دهی بانک ها به طور واضح مشهود است.

سعدوندی ابراز کرد: فضای نظام بانکی در کشور، فضای رقابتی نیست از طرفی استانداردهای نظام بانکی با سرعت کافی ارتقا پیدا نکرده است که بانک ها را مجبور کند تا کیفیت و سهولت دسترسی به خدمات خود را ارتقا دهند. در کشور ما هیچ برنامه ای برای ارتقای استانداردهای نظام بانکی وجود ندارد.

این کارشناس ارشد امور بانکی و مالی اظهار کرد: تعداد بسیاری از شرکت های فین تک تشکیل شدند که برخی از آن ها در سطح بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و حتی نوآوری هایی در کشور ما صورت گرفت که در سطح جهانی بی سابقه بود اما واقعیت این است که مسئولان بانک مرکزی، از نیروی جوان، استارت آپ ها و فین تک ها، حمایت لازم را نمی کنند.
 
بیشتر بخواند:
 

♦پایین بودن سود بانکی یعنی فرار سرمایه‌های مردم از بانک‌ها

 

♦چرا نرخ دلار روز به روز در حال افزایش است؟

 

♦با افزایش نرخ تورم نمی‌توان نرخ سود بانکی را افزایش داد


وی مطرح کرد: بازار بانکی در کشور ما یک بازار سنتی روابطی است که اکثر مدیران بانک ها که مورد تایید قرار می گیرند، با بانکداری نوین آشنایی ندارند. مثلا افرادی برای هیات مدیره بانک ها مورد تایید قرار گرفته اند که قبل از منصوب شدن به سمت جدید یک روز سابقه بانکداری نداشته اند. طبیعی است که در چنین شرایطی نظام بانکی کشور ما از لحاظ کیفی از رشد کافی برخوردار نباشد.

سعدوندی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز است همه ی بانک ها به سمت دیجیتال شدن قدم بردارند یا خیر؟ عنوان کرد: بانک ها باید به سوی دیجیتال شدن قدم بردارند همچنین باید در ارتباط میان مردم و بانک ها یک انقلاب صورت گیرد که اصلا در این زمینه تلاشی صورت نمی گیرد. چند بانک بزرگ در کشور سرویس ها و اپلیکیشن های متعددی دارند اما هیچ تلاشی برای شناسایی و معرفی آن ها به مردم، نداشته اند یا ابزارهای معرفی شده است که برای کاربر مفید نبوده و کاربر نمی تواند با آن ارتباط برقرار کند.

این کارشناس ارشد امور بانکی و مالی بیان کرد: نظام بانکی باید به همه ی اقشار مختلف در جامعه خدمات ارائه دهد که این موضوع در کشور ما به این صورت است که فقط به کسانی که قدرت بالاتری دارند، خدمات ارائه می شود.

وی ابراز کرد: در جهان انقلابی به نام فناوری تنظیم گری و نظارت(RegTech) وجود دارد که استارت آپ ها ایجاد می شوند و سطح و کیفیت نظارت را افزایش می دهند اما این استارت آپ ها در کشور ما وجود ندارد.

سعدوندی خاطر نشان کرد: در دنیا استارت آپ های بانکی که تحت عنوان فین تک شناخته می شوند، اجازه دسترسی به پلتفرم های بانکی را دارند و تحت عنوان (Open Banking) یا همان بانکداری باز شناخته می شوند که در کشور ما هنوز راه درازی در این زمینه در پیش است.
 

گفتگو از سحر گلی زاده

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: