April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پیام نوروزی رهبری نسبت به تلخی‌های فشار تورم بر زندگی مردم هشدار می‌دهد
کد خبر: ۳۹۴۲۷۳
۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
0
دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

لزوم حرکت بر ریل

«اقتصاد مهمترین مسئله کشور در سال گذشته بود. در قضیه اقتصاد تلخی‌ها وشیرینی‌هایی بود، تلخی‌ها عمدتاً مربوط به تورم و گرانی بخصوص گرانی قیمت مواد خوراکی و لوازم اصلی زندگی است که افزایش زیادی پیدا کرده‌اند وبیشترین فشار آن به دهک‌های پایین جامعه وارد می‌آید. البته در بخش اقتصاد کار‌های خوب و سازندگی‌هایی انجام گرفته که باید به زندگی و معیشت مردم مرتبط شوند. از دیگر کار‌های اساسی در کنار تولید، موضوع مهم سرمایه‌گذاری است که باید مسئولان دولتی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. من با در نظر گرفتن همه این جهات بخصوص موضوع تورم بعنوان مشکل اصلی و همچنین تولید بعنوان یکی از کلید‌های نجات کشور از مشکلات اقتصادی، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام می‌کنم.»

 

بیشتر بخوانید:

سال نو، فرصتی برای گفتن ناگفته‌ها



انتظارات برآورده نشده از قوای سه گانه

این جملات برگزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خطاب به مسوولان و مردم بود. حضرت آیت الله خامنه‌ای بخوبی شرایط را دو بخش تشریح کردند. بخش اول به سومدیریت‌هایی مربوط می‌شود که باعث گرانی و تورم شد، رهبری در این بخش از بیاناتشان، فقط و فقط مسوولان را مخاطب قرار دادند، زیرا تمامی چالش‌هایی که زندگی را به کام مردم به خصوص دهک‌های پایین جامعه تلخ کرده، ناشی از عملکرد ضعیف قوای سه گانه بوده است. تصمیمات اشتباه و غیر کارشناسی در کنار ناتوانی از درک شرایط که در دولت صورت گرفته و تورم وحشتناک را رقم زده، ضعف نظارت مجلس بر عملکرد دولت که با ابزار‌های قانونی همچون سوال و استیضاح یا تصویب قوانین لازم، تیم ضعیف اقتصادی دولت را به مسیر درست هدایت نکرده و در نهایت احکام جدی و محکمی که مردم انتظار داشتند از سوی دستگاه قضا علیه محتکران و مفسدان اقتصادی صورت بگیرد، اما چالش آفرینان اقتصادی و بحران سازان زندگی مردم، همچنان آزادانه می‌گردند، روزگار مردم را سیاه می‌کنند و هیچ نگرانی بابت مجازات شدن ندارند.

 

لزوم حرکت بر ریل

ضرورت قدرشناسی

بخش دوم بیانات رهبر معظم انقلاب به کار‌های خوب و سازندگی‌هایی اختصاص یافت که در سال گذشته صورت گرفته است. بی شک رهبر انقلاب در انتخاب هر کلمه‌ای نهایت دقت را به عمل می‌آورند و هنگامی که ایشان از کار‌های خوب و سازندگی‌ها خبر می‌دهند، منظورشان این است که باید نسبت به عملکرد و اقدامات مثبت قدرشناس باشیم. واقعیت این است که قدرشناسی، انگیزه می‌دهد. اگر قوای سه گانه ببینند که دایم مورد انتقاد واقع می‌شوند و اقدامات مثبت شان دیده نمی‌شود، انگیزه برای کار‌های خوب را از دست می‌دهند. بنابر این لازم است مردم نیز در پیروی از رهبرشان، نسبت به اشتباهات و سومدیریت‌ها منتقد و نسبت به کار‌های خوب قدردان و سپاسگزار باشند.

اثبات ولایتمداری

بر مبنای آنچه در قانون اساسی برای چارت سازمانی مدیریت کشور تعیین شده، رهبری عالی‌ترین جایگاه را در کشور دارد. رهبری رویکردی دوگانه دارد. از یک سو عالی‌ترین نقش را در بخش اجرایی کشور دارد و از سوی دیگر عالی‌ترین مقام شرعی کشور است. بنابر این هر آنچه ایشان در قالب سخنرانی، دستور، ابلاغیه یا هر عنوان دیگری مطرح کنند، به عنوانی حکمی سیاسی و شرعی، سیاستگذاری کلان کشور و برای همگان لازم الاجراست. در این رابطه رویکردی که سالهاست از سوی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، نامگذاری سال است. این نامگذاری به اندازه‌ای اهمیت دارد که ریل گذاری برای حرکت کشور در بخش‌هایی است که ایشان تعیین می‌کنند. البته ایشان در همه زمینه‌ها سیاستگذاری می‌کنند، اما آنچه برای سال نامگذاری می‌کنند، مهمترین رویکردی است که باید در دستور کار قرار گیرد. از آنجا که سالهاست از جنگ اقتصادی به عنوان ابزار دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌شود، مقام معظم رهبری با درک درست از این رویکرد دشمن، همه ساله عناوین اقتصادی را برای سال جدید نامگذاری می‌کنند. نتیجه آنکه تمامی تصمیماتی که از سوی رهبری صورت می‌گیرد، با درایت و آینده نگری است که اهمیت سیاستگذاری‌های ایشان و البته اطاعت همگان را نشان می‌دهد. بنابر این تمامی مردم ایران در هر جایگاه و مقام به ویژه مسوولان که ابزار اجرای سیاستگذاری‌های رهبری را در اختیار دارند، باید تمام قد در مسیر ریل گذاری رهبری گام بردارند تا ولایتمداری خودشان را در عمل اثبات کنند.

در انتظار مهار تورم

از آنجا که مقام معظم رهبری در ابتدای بیاناتشان در پیام نوروزی ۱۴۰۲، نسبت به تورم و گرانی و فشار‌هایی که به مردم وارد می‌شود، هشدار دادند و بر مهار تورم تاکید کردند، چنانچه در پایان سال ۱۴۰۲ همچنان تورم وحشتناک کنونی وجود داشته باشد و مسوولان تورم را مهار و تک رقمی نکنند، بی شک نمی‌توانند از ولایتمداری سخن بگویند، زیرا مردم همچنان زیر بار تورم و گرانی، ناتوان و درمانده می‌مانند در حالی که همین مردم انتظار دارند تمامی مسوولان در مسیر سیاستگذاری شخص اول نظام جمهوری اسلامی گام بردارند و فرمایشات ایشان را به مرحله عمل برسانند.

 

دکتر زهرا نظری مهر / حقوقدان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: