کد خبر: ۴۱۰۱۴۳
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
0
نتایج اولیه شمارش آرای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، نشان می‌دهد که برخلاف دوره‌های پیشین، حزب و ائتلاف خاصی نتوانسته‌ به صندلی‌های مجلس نزدیک شود و بیشتر اسامی منتشره ترکیبی از احزاب و ائتلاف‌ها است.

چرا حزبی خاص پیشتاز انتخابات نشد؟

این درحالی است که فقط در شهر تهران بیش از 3 لیست مطرح، در انتخابات اعلام موجودیت کردند و لیست اعضای مورد حمایت خود را منتشر کردند؛ اما شواهد بیان‌گر آن است که تاکنون هیچ یک از این لیست‌ها به پیروزی کامل نرسیده است و تنها چند نامزد از هریک از آن‌ها توانسته جز 30 نفر نخست منتخبان مردم تهران باشد. به عنوان مثال منوچهر متکی که از اعضای شورای وحدت نیروی‌های انقلاب اسلامی است و به عنوان سرلیست این شورا معرفی شد؛ تنها فردی در لیست شورای وحدت است که توانسته آرای قابل توجهی را کسب کند و به نظر می‌رسد؛ با رتبه یک رقمی به ساختمان بهارستان وارد خواهد شد.

 

درحالی وزیر سابق کشورمان با کسب آرای بالا، در یک قدمی ساختمان مجلس است که شواهد بیان‌گر آن است؛ رقابت در شهر تهران بسیار تنگاتنگ پیش می‌رود و بیشتر نامزدها با فاصله کمی از یک دیگر قرار دارند.

 

مرتضی تبار کارشناس مسائل سیاسی درباره نتایج شمارش آرا به پول‌نیوز گفت: البته هنوز شمارش آرا در تهران خاتمه نیافته است؛ اما همین آمار و ارقام اعلامی نشان می‌دهد که نامزدها در حال حاضر با اختلاف و فاصله کمی از هم قرار دارند و اختلاف آرای بعضی از آن‌ها کمتر از 100 نفر است.

 

وی ادامه داد: به گفته مسئولان حدود 24 درصد مردم تهران در این انتخابات شرکت داشته‌اند که به نظر من اگر تعداد بیشتری پای صندوق‌ها حاضر می‌شدند، چهره‌های شناخته شده بیشتری به مجلس راه پیدا می‌کردند.

 

این مدرس دانشگاه افزود: به این نکته نیز باید توجه کرد که از این میزان مشارکت بسیاری رای سفید یا همان آرای باطله خود را داخل صندوق انداخته‌اند که طبیعتا به نفع هیچ یک از نامزدها نبوده است.

 

تبار در پاسخ به این سوال که چرا افرادی مطرحی مثل محمد باقر قالیباف، نتوانسته آنطور که باید کسب آرا کند؟ گفت: البته همانطور که گفتم فاصله آرای اعلامی بسیار کم است و بسیاری از رقبای انتخاباتی کمتر از 100 رای با هم اختلاف دارند؛ اما به طور کلی به نظر می‌رسد برخی از مردم عملکرد مسئولان فعلی را چندان مناسب نمی‌دانند و به همین دلیل است که تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس و یا حتی مسئولان دیگر نهادها، نتوانسته‌اند تا به این لحظه جز 30 نفر نخست انتخابات باشند.

 

وی افزود: از سوی دیگر میزان تبلیغات بین نامزدها بسیار در روند نتایج انتخابات تاثیرگذار است و با توجه به گسترش اینترنت، تبلیغات در فضای مجازی بیشتر از تبلیغات شهری تاثیرگذار است.

 

تبار ادامه داد: به این نکته نیز باید توجه کرد که استقبال کمتر مردم نسبت به دوره‌های پیشین انتخابات مجلس، کمی روحیه نامیدی را نیز در بین نامزدها رواج داد که این روند باعث تبلیغات کمتر کاندیدها شد.

 

بیشتر بخوانید: انتخابات به پایان نزدیک شد

 

این کارشناس درباره علت عدم موفقیت یک لیست مشخص در انتخابات گفت: این طور که مشخص است در مجلس شاهد یک جریان خاص نخواهیم بود و این موضوع به علت آن است که بسیاری از لیست‌های منتشره نام نامزدهایی را در خود گنجانده بودند که سوابق چندانی نداشتند و مردم کمتر با آن‌ها آشنا بودند و به همین دلیل شاهد توفیق نامزدهایی هستیم که در سرلیست‌ها قرار داشته‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: