با تخصیص زمین مشارکت مردم در جهش تولید کلید خورد
کد خبر: ۴۱۳۶۵۹
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
0
بدستور حسین گروسی با تخصیص زمین در منطقه آزاد ماکو، مشارکت مردم در جهش تولید با تقویت بخش تعاونی کلید خورد.

جهش تولید در منطقه آزاد ماکو با حمایت از تعاونی‌ها

بی شک بزرگترین چالش اقتصاد کشور، حکومت دولت بر اقتصاد است به نوعی که بیش از ۸۵ درصد اقتصاد در انحصار بخش دولتی قرار دارد. انحصار دولتی زیان‌های بسیاری برای کشور داشته به نوعی که تحریم‌ها توانسته اقتصاد را فلج کند. در صورتی که اگر اقتصاد وابسته به دولت نبود، بسیاری از بخش‌های اقتصادی می‌توانست به فعالیت خود ادامه دهد و بدین اندازه از تحریم‌ها رنج نمی‌بردیم.

سهم بخش تعاونی

یکه تازی دولت در اقتصاد در حالی صورت می‌گیرد که بنا بر اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، می‌بایست اقتصاد در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی شکل بگیرد. بدلیل چالش‌هایی که اقتصاد دولتی ایجاد کرده بود، رهبر انقلاب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را ابلاغ کردند که بر مبنای آن، اقتصاد می‌بایست در اختیار بخش خصوصی و تعاونی قرار گیرد که البته سهم بخش تعاونی ۲۵ درصد تعیین شد. این در حالی است که با وجود گذشت ۲۰ سال از ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ سهم بخش تعاونی به ۵ درصد هم نمی‌رسد.

نامگذاری سال

بدلیل اهمیتی که تولید در اقتصاد کشور دارد، چندین سال متوالی است رهبر انقلاب سال‌ها را با محوریت تولید نامگذاری می‌کنند که این مهم در سال ۱۴۰۳ نیز صورت گرفت. نکته مهم در نامگذاری سال جاری، جهش تولید با مشارکت مردم بود. اکنون سوال اینجاست که مشارکت مردم در اقتصاد چگونه باید صورت پذیرد و راهکار آن چیست.

ظرفیت مهم بخش تعاونی

اگر بخواهیم تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم، تنها راهکار اجرایی، تقویت بخش تعاونی است. تعاونی کلید مشارکت مردم است و در صورت توجه ویژه به بخش تعاونی، می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف کرد. در قالب تعاونی می‌توان تولید، توزیع، تجارت و بسیاری اقدامات اقتصادی موثر را انجام داد و اطمینان حاصل کرد که جهش تولید با مشارکت مردم محقق شود.

بیشتر بخوانید:

درک منطقه آزاد ماکو

به نظر می‌رسد مدیریت منطقه آزاد ماکو درک درستی از جهش تولید با مشارکت مردم دارد و بخوبی می‌داند که مشارکت مردم تنها از طریق تعاونی محقق می‌شود. به همین دلیل مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با مردم منطقه جلساتی برگزار کرد و در آن جلسات بر تقویت تعاونی تاکید کرد. حسین گروسی از حمایت سازمان منطقه آزاد ماکو از شرکت‌های تعاونی فعال مردمی در سطح منطقه خبرداد و گفت: شرکت‌هایی که با مشارکت مردم اقدام به تولید و فعالیت اقتصادی نمایند از جنبه‌های مختلف حمایت می‌شوند. وی با تاکید بر رویکرد سازمان منطقه آزاد برای مردمی سازی اقتصاد در راستای جهش تولید تاکید کرد: شهروندان با تشکیل شرکت‌های تعاونی و ارائه طرح‌های توجیهی در حوزه‌های مختلف بویژه در کشاورزی می‌توانند ازحمایت منطقه آزاد ماکو برخوردار شوند.

تعاون عامل مهم و کارساز

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اهمیت بخش تعاون در قوانین کشور و سابقه آن در فرهنگ دینی گفت: در شرایط کنونی تعاون و اقتصاد تعاونی عاملی مهم و کارساز برای رفع مشکلات است. رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو از برنامه ریزی برای تحقق شعار اقتصادی سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» خبر داد و اضافه کرد: برای مردمی‌سازی اقتصاد از شرکت‌های تعاونی سهامی عام حمایت ویژه می‌شود. وی از تهیه مقدمات ارایه کارت ماکووندی خبر داد و گفت: با برخی بانک‌ها از جمله بانک‌های ملت و سرمایه، مذاکراتی در خصوص اجرای کارت ماکووندی صورت گرفته است.

تعاونی توسعه روستایی

از آنجا که روستاییان با چالش جدی رو به رو هستند، همفکری و هم افزایی روستاییان در قالب تعاونی بهتر و موثرتر شکل می‌گیرد به همین دلیل گروسی با تاکید بر اینکه مردمی سازی اقتصاد در فرایند توسعه کشور به ویژه در پایداری توسعه اقتصادی، بهبود و ارتقای سطح تولید و اشتغال و در نهایت در تحقق نرخ رشد هشت درصدی اقتصاد نقش موثری خواهد داشت گفت: برای تحقق این مهم، تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه روستایی مورد توجه اساسی قرار گرفته است.

تخصیص زمین برای تعاونی

از آنجا که اجرای هر امری به مقدمه نیاز دارد، برای تشکیل تعاونی نیز به مکان تعاونی نیاز است که اهالی روستای قیاس در دیدار خود با حسین گروسی، خواستار تخصیص زمین برای ایجاد شرکت تعاونی از سوی سازمان بودند که مورد موافقت قرار گرفت. نکته مهم اینکه امروزه در تمامی حوزه‌های صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، مصرف، گردشگری، علوم آی تی و ارتباطات، علمی و دانشگاهی، دانش بنیان، امور بانوان، تجارت و صادرات، رفاهی و خدماتی، فرهنگی و هنری و ... شرکت‌های توانمند تعاونی در حال فعالیت هستند و در زمینه‌های کارآفرینی و اشتغال قدم‌های مهمی برداشته اند. تعاونی‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد اشتغال پایدار و گفتمان اقتصادی عدالت‌خواهانه باشند، اما هیچ‌گاه نتوانسته‌اند جایگاه حقیقی خود را در اقتصاد کسب کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: