May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۰۰۲
۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
0

وقتی در بازاری رشد چشمگیر و قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد نشان‌دهنده پتانسیل سود‌آوری آن تجارت است. یکی از بازارهایی که در سال‌های اخیر در سطح جهانی رونق فراوانی پیدا کرده و روند صعودی را طی می‌کند دراپ‌شیپینگ است. ارزش این بیزینس 295 میلیارد دلار در سال 2022 است که تخمین زده می‌شود به 1.5 تریلیون دلار در سال 2030 برسد. یکی از دلایل این رونق می‌تواند در دسترس بودن هرچه بیشتر وسایل ارتباط جمعی به‌ویژه گوشی هوشمند نسبت به قبل باشد. در چند سال اخیر گوشی‌های هوشمند خرید اینترنتی را متحول کرده‌اند. اما چه چیزی باعث فراگیری و رشد دراپ‌شیپینگ شده است؟ این کسب و کار چه جذابیتی دارد؟ و آیا امکان پرداختن به این کسب و کار بین‌المللی در ایران وجود دارد؟

دلیل رشد جهانی دراپ شیپینگ در سال‌های اخیر چیست ؟

دراپ شیپینگ (Dropshipping) یک تجارت شیرین و سرمایه‌گذاری کم خطر است که با حداقل امکانات قابل راه‌اندازی است. دراپ‌شیپینگ پروسه فروش اینترنتی است که در آن دراپ‌شیپرها محصولی که در سایت خود به فروش می‌رسانند را در اختیار ندارند. در این فروش چند بخشی ، وظیفه انبار ، بسته‌بندی و ارسال کردن مستقیم سفارشات به مشتری بر عهده تامین‌کننده است. پس دراپ شیپینگ به چند بخش تقسیم می‌‎شود: بخش اول ثبت سفارش مشتری از یک سایت اینترنی‌ است. بخش دوم پردازش سفارشات توسط دراپ‌شیپر و اعلام آن به تامین‌کننده است. و بخش سوم ارسال سفارشات توسط تامین‌کنندگان است. که همین مورد یعنی عدم نیاز به امور پیچیده و دردسرساز لجستیک در کنار دیگر مزایایی چون هزینه ابتدایی پایین برای شروع ، انعطاف‌پذیری در ارائه محصول ، امکان تست ظرفیت فروش محصول به صورت رایگان و هزینه سربار پایین از اصلی‌ترین دلایل رشد این بیزینس در سال‌های اخیر است.

تفاوت دراپ‌شیپینگ با همکاری در فروش یا افیلیت چیست؟

افیلیت یا همکاری در فروش استفاده از رسانه ، محتوا یا اعتباری‌ست که یک فروشنده یا برندی را تبلیغ کرده و مخاطبان خود را به فروشگاه مقصد که در دنیای تجارت الکترونیک معمولا وبسایت فروشگاهی است هدایت می‌کند. بنابراین خرید نهایی در سایت فروشنده یا تولید‌کننده اتفاق می‌افتد و شخص یا رسانه‌ای که مشتری و فروشنده را به هم متصل کرده است درصد کمیسیون خود را دریافت می‌کند. اما در دراپ‌شیپینگ فروش نهایی در سایتی که برای دراپ‌شیپر است اتفاق می‌‌افتد. مالکیت سایت فروشگاهی این امکان را به دراپ‌شیپر می‌دهد تا امکان مانور قیمتی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی را داشته و در نهایت کسب درآمد و سودآوری برای آن‌ها معنادارتر باشد. بنابراین هر‌تلاش مارکتینگی و غیر مارکتینگی تنها به چند درصد کمیسیون منجر نمی‌شود و در نهایت سرمایه‌گذاری برای بستر همیشگی فروش که همان سایت دراپ‌شیپر است محسوب می‌شود.

پررونق‌ترین محصولات در دراپ‌شیپینگ چیست ؟

این بازار دسته‌بندی‌های مختلفی را پوشش می‌دهد : اسباب بازی کودکان ، مبلمان و لوازم خانگی ، مواد غذایی، لوازم بهداشتی-آرایشی ، دنیای الکترونیک ، صنعت پوشاک و ... به‌عنوان مثال بخش الکترونیک بیش از 19.5 درصد از سهم بازار را در سال 2022 اختصاص داده است. بدون شک انتخاب درست دسته‌بندی و محصول گام مهمی به سمت موفقیت یک کسب‌وکار است. چرا که این بخش تمام مسیر آینده را مشخص می‌کند. برای انتخاب صحیح محصول باید به ترندهای بازار درکنار دیگر تحلیل‌ها و ابزارهای آنالیز دقت شود. برای مثال پیش‌بینی می‌شود بخش مد و پوشاک به دلیل افزایش ترجیح مصرف‌کننده برای محصولات مارک‌دار و همچنین جهانی‌شدن سریع تا‌سال 2030 رشد چشمگیری داشته باشد.

 

امکان انجام دراپ‌شیپینگ از ایران و کسب درآمد دلاری وجود دارد؟

از نظر جغرافیایی امکان کامل کردن پازل 3 ضلعی دراپ‌شیپینگ یعنی ، مشتری ، دراپ‌شیپر و تامین‌کننده در هر نقطه‌ای از جهان وجود دارد. پس تصور کنید که شما از ایران سایتی را راه‌اندازی کنید ، تامین کننده‌ای خارجی پیدا کنید و مشتریان بین‌المللی جذب کنید. نتیجه این چینش جغرافیایی کسب درآمد‌ ارزی یا دلاری از داخل ایران خواهد بود. البته که هیچ بیزینسی بدون شناخت و آگاهی شانس موفقیت ندارد و وارد شدن به هر بازار و کسب و کاری نیازمند اطلاعات است. رونق جهانی دراپ شیپینگ باعث شده است تا ردپای آن در کشور عزیزمان نیز دیده شود. هر چند که این کسب‌و‌کار در ایران نوپا محسوب می‌شود و رقابت چندانی هنوز وجود ندارد ، اما جذابیت بخش اجرایی و ارزی بودن درآمد انتهایی باعث شده است تا گام‌های نخستین آن برداشته شود. این شکل‌گیری ابتدایی هم شامل اجرای کسب و کار توسط معدود کسانی است که این مسیر را آغاز کرده‌اند و هم در بخش فراگیری مهارت ، دوره جامع آموزش دراپ ‌شیپینگ راه‌اندازی شده است. البته که انجام این کسب و کار از ایران بدون چالش نیست و نیاز به شناخت و یادگیری مهارت‌های مختلفی است تا با برداشتن موانع احتمالی سیکل بیزینسی آن کامل شود و کسب درآمد غیرریالی آغاز شود.

و در پایا

همانگونه که مطالعه فرمودید دراپ‌شیپینگ یک کسب و کار راحت و شیرین است که با هزینه و سرمایه اولیه بسیار پایین قابل اجراست. از جذابیت‌های دیگر این شغل درآمد ارزی و دلاری آن است که با داشتن چند مهارت اولیه و البته آگاهی کافی می‌توان در آن به بهترین نتایج دست یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به مانیفای بزنید که به طور تخصصی در این زمینه اشتراک تجربه و دانش می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: