کد خبر: ۳۲۳۳۴۴
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
0
پول نیوز - محمد رضا جهانبانی یکی از چهره های مطرح در پرونده بزرگ فساد در بانک سرمایه است که با ثبت شرکت های صوری، تسهیلات کلانی از بانک سرمایه دریافت کرد.

به گزارش پول نیوز، محمد رضا جهانبانی متهم ردیف اول در پرونده بانک سرمایه بود که به بهانه واردات گوشت تسهیلات کلانی را از بانک سرمایه دریافت و مقدار ناچیزی از آن را صرف تولید کرد.

گرفتن تسهیلات کلان از بانک ها از سوی وی و خویشاوندانش برای واردات گوشت برزیلی ، خرید مرسدس بنز و املاک لوکس و اختصاص سند املاک برای کسب تسهیلات بانکی با صورت های مالی صوری در شرکت های ثبت شده، ترفند این گروه خویشاوندی بود که باعث شده تا ۱۰ تن از اقوام و خویشاوندانش نیز به جرم معاونت و مشارکت در فعالیت های مجرمانه، به دادگاه بیایند.

وی نیز مانند بابک زنجانی، سید محمد هادی رضوی، برادران دلاویز، پرویز کاظمی، حسین هدایتی و ... نامش در این مدت بر سر زبان ها افتاد تا تکلیف پول هایی که به بهانه خدمت گرفته ولی صرف خانواده خود شده معلوم شود.

سوال مهم اینجاست که چگونه همسر جهانبانی در کمتر از ۱۰ دقیقه برای همه متهمان وثیقه نقدی می آورد؛ اگر آنها پول دارند، چرا اقدامی نکرده و بدهی خود را به بانک نمی دهند؟
 
نخستین جلسه دادگاه برگزار شد و در این جلسه اتهام جهانبانی اخلال در نظام اقتصادی کشور با تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۶۰۴ میلیارد تومان از طریق معاونت در بزه مذکور، عنوان شد.

در یکی از جلسات دادگاه، رسول قهرمانی نماینده دادستان تهران، خطاب به متهم جهانبانی گفت: شما چه شرکت‌هایی داشتید که افراد روستایی هیئت مدیره و مدیران آن بودند شما با این شرکت‌ها وارد بانک شدید و بانک خارج از حد اعتباری‌تان به شما تسهیلات داده است؟ حد اعتباری شما ۲۹ میلیارد بوده است اما چرا بسیار بیشتر از اینها تسهیلات گرفتید با زعفران وارد بانک شدید و در زعفرانیه ملک می‌گرفتید.

در دادگاه عنوان شد که متأسفانه آقایان با سفته تسهیلات می‌گرفتند و بعد از گرفتن تسهیلات برای رفع مسئولیت کیفری از امضا سفته‌ها را عوض می‌کردند به طوری که فردی را به به بانک می‌فرستادند تا چک و سفته‌ها را کارتونی به بیرون بیاورد.

در روند اخذ تسهیلات به مرور مدیرعاملان شرکت‌ها تغییر می‌کرد تا از مدیران قبلی رفع مسئولیت شود و در نهایت تمام تسهیلات اخذ شده به حساب شرکت تجارت نور ابرار به مدیرعاملی محمدرضا جهانبانی واریز می‌شد.
 
همه چیز درباره متهم دانه درشت پرونده فساد در بانک سرمایه

شرکت نور احسان در سال ۸۷ در مشهد ثبت شده است و در سال ۹۱ به تهران تغییر آدرس می‌دهد. فعالیت این شرکت انجام کلیه امور بازرگانی از جمله واردات گوشت، برنج و سویا بوده است.

شرکت شکوه نور احسان در مجموع سه فقره تسهیلات به مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان از بانک سرمایه دریافت کرده است. در سال ۹۲ احمد یوسفی کوپائی مدیرعامل شرکت از شعبه فاطمی بانک سرمایه درخواست اخذ تسهیلات به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان می‌کند که در کوتاه ترین زمان تسهیلات با شرط پرداخت ۱۰ درصد سپرده نقدی، ۱۰ درصد وثیقه ملکی و ۸۰ درصد چک و سفته پرداخت شد.

تمام تسهیلات دریافتی از سوی شرکت شکوه نور احسان در وضعیت مشکوک الوصول است و ریالی بازپرداخت نشده است.

متهم محمدرضا جهان‌بانی به همراه معاونان خود به جعل معنوی پیش‌فاکتور صوری از طریق شرکت‌های خود برای واقعی جلوه دادن فعالیت‌ها اقدام می‌کردند.

اتهام محمد رضا جهانبانی ، اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۶۰۴ میلیاردتومان است. تقریبا ۶  برابر مبلغی که سید محمد هادی رضوی (داماد وزیر کار دولت حسن روحانی) به واسطه آن، محکوم و به زندان رفت. آقای محمد رضا جهانبانی ، ۳ سال است که به اتهام خیانت در امانت، در حبس است.

او شرکت های فراوانی را در زمینه های ساختمانی، عمرانی، غذایی، خدماتی، مالی و اعتباری ثبت کرده است. شرکت هایی که محمد رضا جهانبانی در آن ها عضو هیات مدیره یا هیات موسسان آن است به این شرح است:
    شرکت تجارت نور ابرار
    شرکت حامی تجارت قائم
    شرکت بهینه تجارت ابرار
    موسسه نور ابرار
    شرکت توسعه و گسترش تجارت آرمانی
    شرکت ساختمانی اقامت.

نماینده دادستان درباره اتهامات این متهم به فساد اقتصادی به موارد زیر اشاره کرد:
 
-          جهانبانی با مهرداد کهرام توفق می کند تا برای ارزیابی املاکم، ۶ درصد حق حساب بگیرد.
-           مهرداد کهرام، ۲۵ تا ۴۰ درصد مبلغ ارزیابی ملک توسط بانک را به مالکین به عنوان وام می دهد و وکالت بلاعزل از مالکین می گیرد.
-           جهانبانی از املاک مردم، سوء استفاده کرده است.
-          جهانبانی ۱۷۰ فقره از املاک مردم را در رهن  بانک قرار می دهد و تسهیلات دریافتی را باز پرداخت نمی کند و بانک نیز برای تملک املاک مردم، اقدام می کند.
-           برادر محمد رضا جهانبانی ، با همکاری علی بخشایش و کاظمی، آشنا شده و به رایزنی درباره واردات کالای اساسی می پردازند.
-          شرکت شکوه نور احسان، نخستین شرکتی است که برای واردات کالای اساسی وارد عملیاتمی شود. صلاحیت ندارد. (طبق اظهارات کارشناس اعتبار پرونده).
-          شرکت شکوه نور احسان محمد رضا جهانبانی ، ۲۸۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش دارد اما ۱۱۸ میلیارد تومان تسهیلات می گیرد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: