کد خبر: ۳۹۹۵۴۳
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
0
مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

دکتر علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران در این مجمع که با دستور کار استماع گزارش عملکرد هیأت مدیره و گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 1401، تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم سود و ... برپا شد، افزود: 130 هزار متر اکتشاف در سال 1400 انجام شده بود که در سال 1401 به بیش از 200 هزار متر رسید و در سال 1402 به بیش از سیصد هزار متر خواهد رسید.

 

وی  همچنین از ثبت بالاترین رکورد میزان عملیات اکتشاف سطحی (زمین‌شناسی، ژئوشیمی و ژئوفیزیک) در سال 1401 به وسعت یکصد و ده هزار هکتار (1100 کیلومتر مربع) و رکورد بالاترین میزان حفاری روزانه با ثبت متراژ 1148 متر حفاری اکتشافی خبر داد.

 


دکتر رستمی با اشاره به انجام اکتشافات موفق با حفر عمیق‌ترین گمانه‌ اکتشافی به عمق 1575 متر برای اولین بار در اکتشافات مس در سایت معدن مس سرچشمه، ادامه داد: نخستین آزمایشگاه مرجع معدن و صنایع معدنی منطقه شمال غرب نیز با همکاری دانشگاه تبریز با سرمایه‌گذاری 300 میلیارد تومان در سال 1401افتتاح شد.


وی ذخائر مس ایران را 19،2 میلیارد تن برشمرد و گفت: این ذخایر در سال قبل17/2میلیارد تن بود که در سال 1401 شاهد رشد دو میلیارد تنی ذخایر کشف شده شرکت شد. این ذخایر با برداشت فعلی، تا بیش از 200 سال آینده پاسخگوی تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران خواهد بود.


مدیرعامل شرکت مس به ثبت رکورد بی‌سابقه در تولید همه محصولات اشاره کرد و از تولید 1،234،877 تن کنسانتره مس، 300،010 تن کاتد مس، 9،610 تن کنسانتره مولیبدن، 969 تن کنسانتره فلزات گرانبها،  200،332 متر حفاری اکتشافی، برداشت 54،500 هزار تن سنگ سولفور و 225،794 میلیون تن استخراج ماده معدنی برای نخستین بار در تاریخ شرکت مس در سال 1401 خبر داد.


دکتر رستمی تأکید کرد: تولید کاتد برای نخستین بار در تاریخ صنعت مس در حالی از کانال 200  هزار تن وارد کانال تولید 300 هزار تن شد که بیش از 16500 تن کاهش مصرف قراضه  مس در سال 1401 داشتیم.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار داشت: در فروش نیز علی رغم کاهش 1100 دلاری LMEنسبت به برنامه 23 درصد و نسبت به سال قبل 9 درصد افزایش داشتیم و با مدیریت مناسب فروش نگذاشتیم دچار کاهش شویم.


وی گفت: با مدیریت هزینه‌های اداری و عمومی شرکت و کاهش هزینه‌ها، سود عملیاتی شرکت در سال گذشته، به 50 هزار میلیارد تومان رسید.


مدیرعامل شرکت ملی مس ادامه داد: در بودجه سال جاری برای تأمین طرح‌های توسعه‌ای 52 همت از منابع داخلی شرکت و 61 همت از طریق فاینانس، وام و بازار سرمایه در نظر گرفته شده است.


دکتر رستمی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای طرح‌های توسعه تا سال 1406بالغ بر 15 میلیارد یورو برآورد شده است.
وی منابع تأمین مالی پروژه‌های توسعه را از منابع داخلی شرکت 5 میلیارد دلار، صندوق توسعه ملی دو میلیارد دلار، بازار پول و سرمایه دو میلیارد دلار و فاینانس از چین به میزان 6 میلیارد عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت مس، هشت پروژه تغلیظ، چهار پروژه ذوب و پالایشگاه و پنج پروژه جانبی را از اهم طرح‌های اصلی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران دانست.


وی به هوشمندسازی و تولید سبز با راندمان بالا اشاره کرد و ادامه داد: هوشمندسازی در یک بسته کامل به صورت یکپارچه هدف گذاری شده است تا تولید کاتد به روش سبز و با راندمان بالا همراه شود.


دکتر رستمی به پروژه های افتتاح شده در سال 1401پرداخت و گفت: کارخانه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون با هدف تولید 3000 تن مس کاتدی در سال راه اندازی شد که برای 160 نفر به طور مستقیم و 480 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی به همراه داشته است.
وی از راه‌اندازی خط انتقال آب حاجیلرچای به طول 48 کیلومتر معدن مس سونگون و با هدف تامین آب خام مجتمع خبر داد.
دکتر رستمی به راه‌اندازی پروژه احداث خط ریل خاتون‌آباد پرداخت و هدف از آن را اتصال کارخانه ذوب خاتون‌آباد به شبکه  سراسری ریلی کشور دانست.


مدیرعامل شرکت مس با اشاره به بهره‌برداری از کارخانه تغلیظ فلوتاسیون سرباره سرچشمه در سال 1401، یکی از مهم‌ترین اهداف آن را تولید سالاته 70 هزار تن کنسانتره مس با عیار 24 درصد برشمرد.
وی در خصوص انتقال خط دوم آب خلیج فارس گفت:، احداث خط دوم انتقال آب خلیج فارس آغاز شده و همچنین تولید 1000 مگاوات برق تجدیدپذیر برنامه‌ریزی شده که اولین پروژه به پیمانکار واگذار شده و پروژه شروع شده است.


دکتر رستمی تصریح کرد: نهضت پیشرفت و تحول صنعت مس ایران در سال گذشته با هدف افزایش تولید، درآمد و اشتغال‌زایی تعریف شد و امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت و سهامداران محترم این برنامه را محقق کنیم و صادرات را به 10 میلیارد دلار و سود خالص را به بیش از 5 میلیارد دلار افزایش دهیم.
وی تامین ماشین‌آلات معدنی را مسئله بسیار مهمی دانست که جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای دسترسی به تولید یک میلیون تن کاتد در دستور کار شرکت قرار گرفته است.
وی همچنین تاسیس شرکت تامین سرمایه کیمیا در سال گذشته را یکی دیگر از اقدامات برجسته شرکت ملی مس در سال گذشته عنوان کرد که با نماد «تکیمیا» در روز چهارشنبه 11 تیر ماه سال جاری بر روی تابلوی فرابورس درج شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: