May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
برهانی تبعات تورم بی سابقه و فریزکردن دستمزد را تشریح کرد
کد خبر: ۴۱۲۷۶۶
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از رویکرد دوگانه مسوولان در قبل و بعد از گرفتن پست و مقام گفت: روسای جمهور تمامی دولت‌های گذشته با ادعای حمایت از محرومان و مستضعفان در انتخابات شرکت کردند، از مردم رای گرفتند و روی کار آمدند، اما نتیجه مدیریت آنان محروم‌تر شدن محرومان و مستضعف‌تر شدن مستضعفان بوده است.

فقیرتر شدن فقرا، دستاورد مدیریت دولت سیزدهم

ناصر برهانی با ابراز تاسف از اینکه در تمامی سال‌های گذشته شاهد کاهش قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه به ویژه کارگران و بازنشستگان بوده‌ایم گفت: برای آنکه قدرت خرید دهک‌های پایین جامعه حفظ شود، باید افزایش دستمزد منطقی صورت بگیرد، اما نمایندگان کارفرمایان و دولت که باید منطقه را در نظر بگیرند، توجهی به مباحث منطقی ندارند.


وی با ابراز تاسف از اینکه شورای عالی کار یک نهاد سه جانبه گرایی است، اما دولت همواره در کنار کارفرمایان بوده گفت: منظور از سه جانبه گرایی این است که نمایندگان کارفرما و دولت با نمایندگان کارگری گفتگو کنند، وضعیت اقتصادی را بررسی کنند و از زندگی کارگران با خبر شوند تا در نهایت دستمزدی منطقی که بتواند پاسخگوی تورم باشد، تصویب شود، اما نتیجه مصوبه دستمزد شورای عالی کار در دولتها، ثروتمندتر شدن ثروتمندان و فقیرتر شدن فقرا بوده است.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران جلسات شورای عالی کار را مهم‌ترین مصداق اثبات بی‌توجهی دولت‌ها به کارگران و بازنشستگان دانست و گفت: قانون گذار بخوبی نسبت به تورم و تبعات وحشتناک آن بر زندگی کارگران با خبر بوده به همین دلیل قید تورم را برای افزایش دستمزد تعیین کرده، اما آن‌ها که باید قانون را اجرا کنند، درکی از تورم ندارند.


وی با ابراز تاسف از قانون گریزی دولت‌ها گفت: اگرچه قانونگذار در بند یک و دو ماده ۴۱ قانون کار تورم و سبد معیشت را ملاک قرار داده، اما هرگز افزایش دستمزد مطابق تورم و سبد معیشت نبوده و امسال نیز با تورم ۴۵ درصدی و سبد معیشت ۱۸ میلیون تومانی، شاهد افزایش ۳۵ درصدی برای حداقل بگیران بودیم.

برهانی به تبعات بی توجهی نمایندگان دولت و کارفرما در شورای عالی کار به ماده ۴۱ پرداخت و گفت: بی توجهی دولت و کارفرما به قانون باعث شده فاصله طبقاتی روز به روز عمیق‌تر، وحشتناک‌تر و خطرناک‌تر شود.


وی در خصوص افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد برای ۱۴۰۳ و اظهارات وزیر کار در این مصوبه گفت: اینکه چه عددی تصویب شده، مهم نیست، بلکه مهم آن است که این مصوبه نیز با مر قانون فاصله دارد.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اینکه حداقل تورم بر اساس اعلام بانک مرکزی ۴۵ درصد است گفت: در حالی وزیر کار به افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد افتخار می‌کند که۱۰ درصد با تورم موجود فاصله دارد.


وی با اعلام اینکه تورم واقعی بسیار بالاتر از آن چیزی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند گفت: تورم دولتی با آن چیزی که مردم در سفره‌های خود لمس می‌کنند، تفاوت بسیاری دارد.


برهانی با یادآوری اینکه ابراهیم رییسی با ادعای حمایت از مردم و مستضعفان از مردم رای گرفت گفت: اکنون که رییسی با وعده دولت حامی محرومان، بر اریکه قدرت در دولت سیزدهم تکیه زده، تنها چیزی که در ذهنش نیست و یادی نمی‌کند، محرومان است.

 

بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد که محرومیت و محرومان در مدیریت این دولت جایی ندارد گفت: آیا رییسی و اعضای کابینه نمی‌دانند کمر مردم زیر بار تورم و گرانی خم شده و از داشتن حداقل‌ها محروم هستند. آیا ابراهیم رییسی از دلار ۷۰ هزار تومانی خبر ندارد و نمی‌داند بقیه کالا‌ها بدنبال گران شدن دلار گام برمی دارند. آیا رییسی نمی‌داند قیمت گوشت به کیلویی یک میلیون تومان رسیده است. آیا کابینه سیزدهم به بازار نمی‌روند و خرید نمی‌کنند؟


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه معلوم نیست مسوولان براستی در خواب هستند یا خودشان را به خواب زده اند گفت: سبد معیشت، یک سبد تخصصی است که با بررسی‌های دقیق، یک زندگی حداقلی را ترسیم می‌کند، این سبد برای سال گذشته ۱۸ میلیون تومان تعیین شده، اما وزیر کار و دیگر اعضای کابینه به صراحت اعلام کنند چگونه حقوق ۷ میلیون تومانی را تایید و تصویب می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه تورمی که در شورای عالی کار ملاک تصمیم گیری قرار می‌گیرد، تورم سال گذشته است گفت: کارگران و بازنشستگان همیشه از تورم عقب هستند و آنچه دریافت می‌کنند، تورم سال گذشته است. بنابر این تورمی که نرسیده، چگونه می‌تواند ملاک تصمیم گیری باشد.


برهانی با اشاره به اینکه کارگران و بازنشستگان با حقوق دریافتی، روزمره خرید می‌کنند گفت: تفاوت قیمت تمامی کالا‌ها در ابتدای سال با پایان سال عدد وحشتناکی است. به همین دلیل حاضر هستیم دولت در ابتدای سال کالا‌های مورد نیاز طول سال را برای کارگران و بازنشستگان تامین و تضمین کند.


وی با اعلام اینکه افزایش حقوق یک ۳۵ درصد، اما افزایش تورم صد‌ها ۳۵ درصد است گفت: وقتی قیمت هر کدام از کالا‌ها بیش از ۴۰ درصد گران می‌شود، عددی که بر زندگی کارگران و بازنشستگان اثر می‌گذارد، مجموعی از این تورم است. بنابر این اگر منطقی بررسی کنیم، مردم با تورم مجموعی دست به گریبان هستند که عدد بزرگی در ماه می‌شود.


عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران خطاب به اعضای شورای کار، هیات دولت، نمایندگان مجلس و شخص رییس جمهور گفت: خط فقر بالای ۱۵ میلیون تومان است و شما که با سومدیریت تورمی را رقم زده اید که باعث شده بیش از ۶۰ درصد مردم زیر خط فقر قرار گیرند، باید در دنیا و آخرت پاسخگوی این مردم باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: