اجرای ۲۵ طرح عمرانی و زیربنایی مردم جنگ‌زده را امیدوار کرد
کد خبر: ۴۱۳۱۶۷
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
اجرای ۲۵ طرح عمرانی و زیربنایی، چالشهای خرمشهر و آبادان را کاهش داد و مردم جنگ‌زده را امیدوار کرد.

مرحم منطقه آزاد اروند بر زخم‌های آبادان و خرمشهر

از روزی که با پذیرفتن قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، جنگ تحمیلی عراق به پایان رسید، با شهر‌های ویرانی رو به رو بودیم که لازم بود هرچه سریعتر به روز‌های زیبای گذشته بازگردد. جنگ همه چیز را در شهر‌های مرزی با عراق ویران کرده بود. اما آبادان و خرمشهر که قبل از جنگ تحمیلی همچون مروارید می‌درخشید، هیچ نشانی از شهر نداشتند. مردم آبادان و خرمشهر همه چیز را رها کرده و جان خود نجات داده بودند و اکنون که جنگ به پایان رسیده، زمان بازگشت به خرمشهر و آبادان فرا رسیده بود. اما چیزی برای بازگشت وجود نداشت.

بازگشت با عشق

با این وصف مردم نجیب خرمشهر و آبادان با عشقی که به آب و خاک خود داشتند، رفاه شهر‌های بدور از جنگ را رها کردند و به زادگاه خود بازگشتند تا بار دیگر همه چیز را از نو بسازند. اما ویرانی‌ها به اندازه‌ای زیاد بود که نیاز به تزریق اعتبارات ویژه داشت، در حالی که در تخصیص اعتبارات نیز چالش و مشکل داشتیم و البته هنوز هم داریم. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز آبادان و خرمشهر فاصله زیادی از ویرانی‌های جنگ تحمیلی نگرفته اند. از آب آشامیدنی تا منازل مسکونی، بازار، اسکله‌ها و بسیاری موارد دیگر چالش‌های جدی دارند.

جای خالی عزم ملی

واقعیت این است که بر اساس تقسیم وظایف قوای سه گانه، دولت در نوسازی و بازسازی آبادان و خرمشهر مسوولیت اصلی را دارد. اما دولتی که در تمامی سال‌های گذشته با کسری بودجه رو به رو بوده و بودجه‌های عمرانی را قربانی هزینه‌ای جاری کرده، چگونه می‌تواند در بازگرداندن آبادان و خرمشهر به روز‌های خاطره انگیز گذشته عمل کند. حتی مردم محروم این دو شهر جنگ زده، در زمانی که فرمانداری ویژه برای آن‌ها تشکیل شد، امید به روز‌های خوش داشتند، اما دیدیم که از نامگذاری فراتر نرفت. بنابر این نیاز به عزم ملی برای رفع مشکلات وجود دارد.

درخشش منطقه آزاد اروند

در این شرایط، منطقه آزاد اروند با قدرت پا به عرصه گذاشت و فراتر از وظایفی که قانون برای او تعیین کرده، به یاری مردم خرمشهر و آبادان آمد. این دلسوزی باعث شد تا منطقه آزاد اروند در بین مناطق آزاد کشور مانند ستاره‌ای بدرخشد. معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند از اجرا و تعریف ۲۵ طرح زیربنایی و عمرانی با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال در آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: نگاه منطقه آزاد اروند به تقویت زیربنا و عمران این دو شهر باعث شد تا این منطقه آزاد در همایش بین المللی مناطق آزاد که در مشهد مقدس برگزار شد، عنوان برتر حوزه عمران و زیربنایی را به خود اختصاص دهد.

طرح‌های چشمگیر

قاسم شریف با اشاره به اینکه بر اساس معیار‌ها و ارزیابی‌های انجام شده، منطقه آزاد اروند در این همایش توانست در حوزه‌های عمران، فرهنگی و حقوقی برتر را بدست بیاورد گفت: هدف از برگزاری این همایش دو روزه، هم اندیشی، هم افزایی، برنامه ریزی و تبیین برنامه‌های سال جاری و رفع موانع و مشکلات مربوط به مناطق آزاد بود. وی به طرح‌های عمرانی و زیربنایی اشاره کرد و افزود: هشت پروژه در خرمشهر و پنج طرح در آبادان با پیشرفت فیزیکی متفاوت در حال اجراست و ۱۲ طرح نیز سال گذشته تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

از فرودگاه تا لایروبی

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند تکمیل ساختمان ترمینال و توسعه محوطه روبروی فرودگاه، لایروبی انهار، تکمیل و به سازی زمین‎‌های ورزشی چمن و مصنوعی، به سازی مسجد جامع خرمشهر، احداث مسیر ارتباطی و زیرسازی محوطه پارکینگ شلمچه، به سازی و ساماندهی برخی از معابر آبادان و خرمشهر را از جمله طرح‌های منطقه آزاد اروند نام برد.

اجرا بر اساس زمانبندی

شریف باوی به تشریح دیگر طرح‌ها پرداخت و گفت گفت: به سازی و ساماندهی برخی از معابر آبادان و خرمشهر، اجرا چند طرح زمین چمن مصنوعی، احداث پارک خلیج فارس آبادان، احداث تلمبه خانه و دفع فاضلاب سایت ۲ هکتاری شلمچه و احداث مسیر ارتباطی و زیرسازی محور‌های داخلی پارکینگ بزرگ شلمچه از جمله طرح‌های است که با پیشرفت فیزیکی متفاوت و بر اساس جدول زمانبندی شده در اجرا است. معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اوند گفت: پل شهدای اروند در خرمشهر به عنوان طرح شاخص ملی با ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی و ۶ درصد جلوتر از برنامه زمانبندی شده توسط متخصصان داخلی طراحی و در حال اجرا است.

نقش آفرینی با اشتغالزایی

شریف باوی با اعلام اینکه پل شهدای اروند در خرمشهر به عنوان مهم‌ترین طرح فعلی سازمان منطقه اروند برای ۱۶۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده و ۹۰ درصد از نیرو‌های به کارگیری شده در ساخت این پل بومی منطقه هستند گفت: بازنگری طرح تفصیلی یکپارچه بافت شهری و پیرامونی آبادان، خرمشهر و مینوشهر در محدوده منطقه آزاد اروند از دیگر طرح هاست که در کمیسیون ماده هشت در دست بررسی و طی مدت ۲ سال به نتیجه رسیده و شهروندان از نتایج آن بهره‌مند خواهند شد. وی گفت: با توجه به نیاز به بازنگری طرح‌های تفصیلی شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و مینوشهر و وجود مغایرت‌های متعدد، سامان منطقه آزاد اروند نسبت به برطرف کردن مشکلات و دغدغه‌های دستگاه‌های خدمات رسان ازجمله شهرداری‌ها و ادرات راه و شهر سازی اقدام به عقد قرارداد بازنگری و تهیه طرح تفصیلی یکپارچه بافت شهری منطقه کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: